Specjalna strefa ekonomiczna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Oznaczono tę wersję do tłumaczenia)
 
(Nie pokazano 2 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 5: Linia 5:
  
 
<!--T:2-->
 
<!--T:2-->
'''Literatura''': A. Ambroziak, ''Income Tax Exemption as a Regional State Aid in Special Economic Zones and Its Impact upon Development of Polish Districts'', „Oeconomia Copernicana” 2016, nr 7(2) ■ ''Economic Zones, Progress, Emerging Challenges and Future Directions'', red. T. Farole, G. Akinci, Washington D.C. 2011 ■ ''Studies on China's Special Economic Zones'', red. Y. Yuan, Singapore 2017.
+
'''Literatura''': A. Ambroziak, ''Income Tax Exemption as a Regional State Aid in Special Economic Zones and Its Impact upon Development of Polish Districts'', „Oeconomia Copernicana” 2016, nr 7(2) ■ ''Economic Zones, Progress, Emerging Challenges and Future Directions'', red. T. Farole, G. Akinci, Waszyngton 2011 ■ ''Studies on China's Special Economic Zones'', red. Y. Yuan, Singapore 2017.
 
</translate>
 
</translate>
 +
 +
[[Category: Hasła]]

Aktualna wersja na dzień 22:36, 15 lut 2020

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

SPECJALNA STREFA EKONOMICZNA – wyodrębniona administracyjnie część terytorium państwa, przeznaczona do prowadzenia działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach (np. zwolnienia podatkowe, ułatwienia handlowe, specjalne regulacje pracownicze). Dodatkową korzyścią jest fakt, że inwestor może rozpocząć działalność na specjalnie przygotowanym, uzbrojonym terenie. Inwestycje w s.s.e. mogą przyczyniać się do: przyspieszonego rozwoju gospodarczego regionów, rozwoju oraz wykorzystania nowych rozwiązań technicznych i technologicznych w gospodarce państwa, zmniejszenia poziomu bezrobocia, tworzenia nowych miejsc pracy, poprawy zagospodarowania majątku poprzemysłowego i infrastruktury, a także – długofalowo – do zwiększenia konkurencyjności gospodarki państwa, które ustanowiło s.s.e. Do wad inwestowania w s.s.e należą: opłaty administracyjne (np. opłata strefowa na pokrycie kosztów organów zarządzających strefą), obowiązki sprawozdawcze i dodatkowe kontrole skarbowe (np. weryfikacja działalności biznesowej w kontekście przestrzegania reguł koncesji obowiązujących w strefie), ograniczenia rodzajów działalności, która może być prowadzona w strefie (do zaproponowanych przez państwo), podwyższone koszty zakupu gruntów i nieruchomości w strefie (w stosunku do cen rynkowych poza strefą). Zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej w s.s.e. są wydawane przez odpowiednie organy administrujące strefą (np. spółka zarządzająca s.s.e). Organy te mają również za zadanie wspomaganie inwestorów, poprzez np. ułatwianie kontaktów z władzami lokalnymi czy administracją centralną (w zakresie np. zakupu ziemi pod inwestycje, opieki poinwestycyjnej). Współcześnie s.s.e pojawiły się w latach pięćdziesiątych XX w. (Shannon w Irlandii – 1959). Obecnie s.s.e. działają m.in. w Polsce, na Ukrainie, w Chinach. [ K. Tomaszewski ].

Literatura: A. Ambroziak, Income Tax Exemption as a Regional State Aid in Special Economic Zones and Its Impact upon Development of Polish Districts, „Oeconomia Copernicana” 2016, nr 7(2) ■ Economic Zones, Progress, Emerging Challenges and Future Directions, red. T. Farole, G. Akinci, Waszyngton 2011 ■ Studies on China's Special Economic Zones, red. Y. Yuan, Singapore 2017.

Counterliczniki