Subwencja/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Subsidy")
 
(Utworzono nową stronę "'''Literature''': E. Kornberger-Sokołowska, ''Decentralizacja finansów publicznych a samodzielność finansowa jednostek samorządu terytorialnego'', Warszawa 2001 ■...")
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''SUBWENCJA''' – oznacza dwa instrumenty finansowe: subwencje ogólne, przekazywane z budżetu państwa dla jednostek samorządu terytorialnego oraz subwencje przeznaczone na działalność statutową partii politycznych (omówiony zostanie pierwszy rodzaj). Z punktu widzenia samorządu terytorialnego sub. – obok dotacji celowych i dochodów własnych – stanowią jedno z trzech głównych źródeł dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Cechą wyróżniającą sub. ogólnej jest jej obligatoryjny, bezzwrotny i nieodpłatny charakter, a także brak konkretnego przeznaczenia przekazywanych środków finansowych. Innymi słowy, jednostka otrzymująca sub. może nią swobodnie dysponować, co odróżnia tę formę transferów z budżetu państwa od dotacji celowych, których przeznaczenie jest z góry określone. Podstawową rolą sub. ogólnej jest finansowanie zadań jednostek samorządu terytorialnego z zakresu oświaty, a ponadto wsparcie jednostek samorządowych słabszych ekonomicznie. System subwencjonowania jednostek samorządu terytorialnego jest bardzo złożony i skomplikowany. Sub. ogólna składa się z części wyrównawczej (zawierającej kwotę podstawową i uzupełniającą), części równoważącej (dla gmin i powiatów) oraz regionalnej (dla województw) oraz największej z nich części oświatowej. Kwoty przeznaczone dla każdej jednostki samorządu terytorialnego w ramach poszczególnych części sub. ogólnej obliczane są na podstawie algorytmów uwzględniających szereg czynników, takich jak m.in. dochody jednostek samorządu terytorialnego z udziału w podatkach dochodowych, gęstość zaludnienia, stopa bezrobocia, liczba mieszkańców, wydatki z zakresu pomocy społecznej, powierzchnia dróg powiatowych i wojewódzkich, PKB na mieszkańca, typy placówek oświatowych, liczba uczniów itd. Ponadto na podstawie wskaźnika dochodów podatkowych ustalane są kwoty, które najzamożniejsze jednostek samorządu terytorialnego obowiązane są przekazywać do budżetu państwa (→[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Janosikowe janosikowe]). Sub. ogólna stanowi bardzo istotne źródło dochodów jednostek samorządu terytorialnego, a jej wielkość rokrocznie wzrasta. Dla przykładu w 1999 r. kwota sub. ogólnej przekazana jednostek samorządu terytorialnego wyniosła nieco ponad 22 mld zł, podczas gdy w 2016 r. wartość ta przekroczyła 52 mld zł. Udział sub. w dochodach jednostek samorządu terytorialnego ogółem wynosi ok. 25% [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Rafał_Cieślak R. Cieślak] ].
+
'''SUBSIDY''' – it means two financial instruments: general subsidy, transferred from the state budget to local-government units, and subsidy designated for the statutory activity of political parties (the first type will be discussed). From the point of view of the local government, sub. – apart from special subsidies and own income –are one of the three main sources of income of local-government units. A distinguishing feature of the general sub. is its obligatory, non-refundable and unpaid nature, as well as the lack of a specific purpose of the transferred funds. In other words, the unit receiving the sub. can freely dispose of it, which distinguishes this form of transfers from the state budget from special subsidies, the purpose of which is predetermined. The basic role of the general sub. is the financing of tasks of local-government units in the scope of education, and in addition, the support for economically weaker local-government units. The system of subsidizing local-government units is very complex and complicated. General sub. consists of a compensatory part (containing the basic and supplementary amount), a balancing part (for municipalities and counties) and regional (for voivodships) and the largest part educational. Amounts allocated to each local-government unit within individual parts of the general sub. are calculated on the basis of algorithms that take into account a number of factors, such as income of local-government units from share in income taxes, population density, unemployment rate, number of inhabitants, social assistance expenditure, area of county and voivodship roads, GDP per capita, types of educational institutions, number of students, etc. In addition, based on the tax income ratio amounts are determined that the most affluent local-government units are obliged to transfer to the state budget (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Janosikowe janosikowe]). General sub. is a very important source of income for local-government units, and its amount is growing every year. For example in 1999, the amount of general sub. transferred to local-government units was just over PLN 22 billion, while in 2016 this value exceeded PLN 52 billion. The share of the sub. in the total income of local-government units is about 25% [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Rafał_Cieślak/en R. Cieślak] ].
  
'''Literatura''': E. Kornberger-Sokołowska, ''Decentralizacja finansów publicznych a samodzielność finansowa jednostek samorządu terytorialnego'', Warszawa 2001 ■ E. Malinowska-Misiąg, W. Misiąg, ''Finanse publiczne w Polsce'', Warszawa 2006.
+
'''Literature''': E. Kornberger-Sokołowska, ''Decentralizacja finansów publicznych a samodzielność finansowa jednostek samorządu terytorialnego'', Warszawa 2001 ■ E. Malinowska-Misiąg, W. Misiąg, ''Finanse publiczne w Polsce'', Warszawa 2006.

Aktualna wersja na dzień 18:18, 26 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

SUBSIDY – it means two financial instruments: general subsidy, transferred from the state budget to local-government units, and subsidy designated for the statutory activity of political parties (the first type will be discussed). From the point of view of the local government, sub. – apart from special subsidies and own income –are one of the three main sources of income of local-government units. A distinguishing feature of the general sub. is its obligatory, non-refundable and unpaid nature, as well as the lack of a specific purpose of the transferred funds. In other words, the unit receiving the sub. can freely dispose of it, which distinguishes this form of transfers from the state budget from special subsidies, the purpose of which is predetermined. The basic role of the general sub. is the financing of tasks of local-government units in the scope of education, and in addition, the support for economically weaker local-government units. The system of subsidizing local-government units is very complex and complicated. General sub. consists of a compensatory part (containing the basic and supplementary amount), a balancing part (for municipalities and counties) and regional (for voivodships) and the largest part – educational. Amounts allocated to each local-government unit within individual parts of the general sub. are calculated on the basis of algorithms that take into account a number of factors, such as income of local-government units from share in income taxes, population density, unemployment rate, number of inhabitants, social assistance expenditure, area of county and voivodship roads, GDP per capita, types of educational institutions, number of students, etc. In addition, based on the tax income ratio amounts are determined that the most affluent local-government units are obliged to transfer to the state budget (→ janosikowe). General sub. is a very important source of income for local-government units, and its amount is growing every year. For example – in 1999, the amount of general sub. transferred to local-government units was just over PLN 22 billion, while in 2016 this value exceeded PLN 52 billion. The share of the sub. in the total income of local-government units is about 25% [ R. Cieślak ].

Literature: E. Kornberger-Sokołowska, Decentralizacja finansów publicznych a samodzielność finansowa jednostek samorządu terytorialnego, Warszawa 2001 ■ E. Malinowska-Misiąg, W. Misiąg, Finanse publiczne w Polsce, Warszawa 2006.

Counterliczniki