Zasada pisemności postępowania: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

 
(Nie pokazano 3 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
'''ZASADA PISEMNOŚCI POSTĘPOWANIA''' – obowiązek nałożony na organy administracji publicznej, który wymaga, aby sprawy administracyjne były załatwiane w formie pisemnej lub dokumentu elektronicznego. Zasada postępowania administracyjnego wprowadzona w interesie pewności i jasności stosunków prawnych początkowo ograniczała się do obowiązku utrwalania lub dokonania czynności poprzez sporządzenie dokumentu w formie papierowej. Współczesny rozwój technologiczny umożliwia załatwianie sprawy w formie elektronicznej (przede wszystkim przy wykorzystaniu → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Elektroniczna_Platforma_Usług_Administracji_Publicznej  Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej]). Czynności procesowe podjęte w postępowaniu administracyjnym wymagają utrwalenia. Załatwienie sprawy w formie pisemnej odnosi się nie tylko do czynności kończących postępowanie, ale także do ciągu czynności postępowania. Generalnie istnieją dwie zasady prawa procesowego odnoszące się do formy czynności procesowych: zasada ustności oraz zasada pisemności. Pierwsza wynika z ekonomiki procesowej, ponieważ przyspiesza komunikowanie się, co ułatwia proces. Z kolei z.pis. dopracowuje precyzję utrwalenia czynności procesowych. Gdy w postępowaniu administracyjnym przemawia za tym interes strony, a przepis prawa nie stoi temu na przeszkodzie, dopuszcza się odstępstwo od z.pis. i sprawy mogą zostać załatwione ustnie, ale treść oraz istotne motywy takiego załatwienia powinny być utrwalone w aktach w formie protokołu lub podpisanej przez stronę adnotacji. [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Micha%C5%82_Szczegielniak M. Szczegielniak], [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Joanna_Zieli%C5%84ska E. Zielińska] ].
+
<languages/>
 +
<translate>
 +
<!--T:1-->
 +
'''ZASADA PISEMNOŚCI POSTĘPOWANIA''' – obowiązek nałożony na organy administracji publicznej, który wymaga, aby sprawy administracyjne były załatwiane w formie pisemnej lub dokumentu elektronicznego. Zasada postępowania administracyjnego wprowadzona w interesie pewności i jasności stosunków prawnych początkowo ograniczała się do obowiązku utrwalania lub dokonania czynności poprzez sporządzenie dokumentu w formie papierowej. Współczesny rozwój technologiczny umożliwia załatwianie sprawy w formie elektronicznej (przede wszystkim przy wykorzystaniu → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Elektroniczna_Platforma_Usług_Administracji_Publicznej  Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej]). Czynności procesowe podjęte w postępowaniu administracyjnym wymagają utrwalenia. Załatwienie sprawy w formie pisemnej odnosi się nie tylko do czynności kończących postępowanie, ale także do ciągu czynności postępowania. Generalnie istnieją dwie zasady prawa procesowego odnoszące się do formy czynności procesowych: zasada ustności oraz zasada pisemności. Pierwsza wynika z ekonomiki procesowej, ponieważ przyspiesza komunikowanie się, co ułatwia proces. Z kolei z.pis. dopracowuje precyzję utrwalenia czynności procesowych. Gdy w postępowaniu administracyjnym przemawia za tym interes strony, a przepis prawa nie stoi temu na przeszkodzie, dopuszcza się odstępstwo od z.pis. i sprawy mogą zostać załatwione ustnie, ale treść oraz istotne motywy takiego załatwienia powinny być utrwalone w aktach w formie protokołu lub podpisanej przez stronę adnotacji [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Micha%C5%82_Szczegielniak M. Szczegielniak], [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Joanna_Zieli%C5%84ska E. Zielińska] ].
  
 +
<!--T:2-->
 
'''Literatura''': B. Adamiak, J. Borkowski, ''Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne'', Warszawa 2016 ■ ''Postępowanie administracyjne'', red. M. Wierzbowski, Warszawa 2008 ■ Z. Kmieciak, ''Zarys teorii postępowania administracyjnego'', Warszawa 2014.
 
'''Literatura''': B. Adamiak, J. Borkowski, ''Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne'', Warszawa 2016 ■ ''Postępowanie administracyjne'', red. M. Wierzbowski, Warszawa 2008 ■ Z. Kmieciak, ''Zarys teorii postępowania administracyjnego'', Warszawa 2014.
 +
</translate>
 +
 +
[[Category: Hasła]]

Aktualna wersja na dzień 15:27, 27 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

ZASADA PISEMNOŚCI POSTĘPOWANIA – obowiązek nałożony na organy administracji publicznej, który wymaga, aby sprawy administracyjne były załatwiane w formie pisemnej lub dokumentu elektronicznego. Zasada postępowania administracyjnego wprowadzona w interesie pewności i jasności stosunków prawnych początkowo ograniczała się do obowiązku utrwalania lub dokonania czynności poprzez sporządzenie dokumentu w formie papierowej. Współczesny rozwój technologiczny umożliwia załatwianie sprawy w formie elektronicznej (przede wszystkim przy wykorzystaniu → Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej). Czynności procesowe podjęte w postępowaniu administracyjnym wymagają utrwalenia. Załatwienie sprawy w formie pisemnej odnosi się nie tylko do czynności kończących postępowanie, ale także do ciągu czynności postępowania. Generalnie istnieją dwie zasady prawa procesowego odnoszące się do formy czynności procesowych: zasada ustności oraz zasada pisemności. Pierwsza wynika z ekonomiki procesowej, ponieważ przyspiesza komunikowanie się, co ułatwia proces. Z kolei z.pis. dopracowuje precyzję utrwalenia czynności procesowych. Gdy w postępowaniu administracyjnym przemawia za tym interes strony, a przepis prawa nie stoi temu na przeszkodzie, dopuszcza się odstępstwo od z.pis. i sprawy mogą zostać załatwione ustnie, ale treść oraz istotne motywy takiego załatwienia powinny być utrwalone w aktach w formie protokołu lub podpisanej przez stronę adnotacji [ M. Szczegielniak, E. Zielińska ].

Literatura: B. Adamiak, J. Borkowski, Postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2016 ■ Postępowanie administracyjne, red. M. Wierzbowski, Warszawa 2008 ■ Z. Kmieciak, Zarys teorii postępowania administracyjnego, Warszawa 2014.

Counterliczniki