Administracja specjalna: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Utworzono nową stronę "s") |
|||
(Nie pokazano 4 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | s | + | <languages/> |
+ | <translate> | ||
+ | <!--T:1--> | ||
+ | '''ADMINISTRACJA SPECJALNA''' – jedna z form → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Administracja_rządowa administracji rządowej] w terenie, w postaci wyodrębnionego aparatu administracyjnego o kompetencji specjalnej, niepodlegającego formalnemu przedstawicielowi administracji rządowej w danej jednostce podziału terytorialno-administracyjnego (tzw. organ administracji o kompetencji ogólnej) oraz samorządowi terytorialnemu, przez co ma charakter tzw. administracji niezespolonej. Głównym kryterium wyodrębnienia a.s. jest ściśle określony zakres zadań o charakterze specjalistyczno-technicznym, które trudno byłoby zespolić w ramach organu o kompetencji ogólnej, jak np. administracja górnicza, morska czy celna. W literaturze można spotkać się także z głosami wskazującymi na to, iż motywy tworzenia administracji specjalnej wynikają z chęci zachowania władztwa administracyjnego ze strony aparatu urzędniczego, który zgodnie z teorią wyboru publicznego, dbając o własne interesy, dąży do wzrostu budżetu oraz zadań, czego konsekwencją jest rozrost administracji [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Mateusz_J%C4%99czarek M. Jęczarek] ]. | ||
+ | |||
+ | <!--T:2--> | ||
+ | '''Literatura''': E. Knosala, ''Organizacja administracji publicznej: studium z nauki administracji i prawa administracyjnego'', Sosnowiec 2005 ■ H. Izdebski, M. Kulesza, ''Administracja publiczna: zagadnienia ogólne'', Warszawa 2004 ■ M. Jełowicki, ''Organy administracji specjalnej'', Warszawa 1990. | ||
+ | </translate> | ||
+ | [[Category: Hasła]] |
Aktualna wersja na dzień 12:29, 16 maj 2018
ADMINISTRACJA SPECJALNA – jedna z form → administracji rządowej w terenie, w postaci wyodrębnionego aparatu administracyjnego o kompetencji specjalnej, niepodlegającego formalnemu przedstawicielowi administracji rządowej w danej jednostce podziału terytorialno-administracyjnego (tzw. organ administracji o kompetencji ogólnej) oraz samorządowi terytorialnemu, przez co ma charakter tzw. administracji niezespolonej. Głównym kryterium wyodrębnienia a.s. jest ściśle określony zakres zadań o charakterze specjalistyczno-technicznym, które trudno byłoby zespolić w ramach organu o kompetencji ogólnej, jak np. administracja górnicza, morska czy celna. W literaturze można spotkać się także z głosami wskazującymi na to, iż motywy tworzenia administracji specjalnej wynikają z chęci zachowania władztwa administracyjnego ze strony aparatu urzędniczego, który zgodnie z teorią wyboru publicznego, dbając o własne interesy, dąży do wzrostu budżetu oraz zadań, czego konsekwencją jest rozrost administracji [ M. Jęczarek ].
Literatura: E. Knosala, Organizacja administracji publicznej: studium z nauki administracji i prawa administracyjnego, Sosnowiec 2005 ■ H. Izdebski, M. Kulesza, Administracja publiczna: zagadnienia ogólne, Warszawa 2004 ■ M. Jełowicki, Organy administracji specjalnej, Warszawa 1990.