Interes publiczny/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Public interest")
 
 
(Nie pokazano 7 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''INTERES PUBLICZNY''' – oznacza odwołanie się do wartości, które są wspólne i ważne dla całego społeczeństwa, takie jak sprawiedliwość, wolność, bezpieczeństwo, pokój, niepodległość i suwerenność państwa, zdrowie publiczne, utrzymanie równowagi finansowej systemu zabezpieczenia społecznego, ochrona konsumentów, usługobiorców i pracowników, uczciwość w transakcjach handlowych, zwalczanie nadużyć, ochrona środowiska naturalnego i miejskiego, zdrowie zwierząt, własność intelektualna, cele polityki społecznej i kulturalnej oraz ochrona narodowego dziedzictwa historycznego i artystycznego, zaufanie obywateli do organów władzy, prawa człowieka i obywatela. Kategoria in.pub. utożsamiana jest często z pojęciem „dobro wspólne”. Zawsze dotyczy pewnego ogółu, nieokreślonej liczby osób, nie odnosi się do interesu jednostkowego ani określonej grupy. Egzemplifikacją są wartości wskazywane przez ustawę zasadniczą demokratycznego państwa, takie jak: poszanowanie wolności i sprawiedliwości, współdziałanie władz, dialog społeczny, zachowanie przyrodzonej godności człowieka, jego prawa do wolności i obowiązku solidarności z innymi, poszanowanie życia, nienaruszalności cielesnej, własności prywatnej, jak również prywatności rodziny, swoboda działania w przestrzeni publicznej, swoboda zawierania umów oraz tworzenia stowarzyszeń pod warunkiem pełnego respektowania ich dobrowolności, wolność religijna.  
+
'''PUBLIC INTEREST''' - refers to values that are common and important for the whole of society, such as justice, freedom, security, peace, independence and sovereignty of the state, public health, maintaining the financial balance of the social security system, protection of consumers, recipients and employees, fairness in commercial transactions, combating fraud, protection of the natural and urban environment, animal health, intellectual property, social and cultural policy goals and protection of national historical and artistic heritage, citizens' trust in authorities, human and citizen rights. The term publ. int. is often identified with the concept of "common good". It always  refers to a general, indefinite number of people, and does not refer to an individual interest or a specific group. Pub. int. is exemplified by the values indicated by the basic law of a democratic state, such as: respect for freedom and justice, cooperation of authorities, social dialogue, preservation of the inherent dignity of man, his right to freedom and the obligation of solidarity with others, respect for life, physical integrity, private property, as well as family privacy, freedom of action in public space, freedom to enter into contracts and to form associations provided that their voluntariness is fully respected, and religious freedom.
Na in.pub. składa się dobrobyt całego społeczeństwa uznany i chroniony przez rząd i jego instytucje, uwzględniający zobiektywizowane potrzeby ogółu społeczeństwa lub lokalnych społeczności. Często o tym, co jest in.pub., decyduje wola polityczna – przejaw rządzenia. Rozumienie in.pub. znajduje odzwierciedlenie w obowiązującym prawie. In.pub. jest dobrze chroniony, jeśli społeczeństwo darzy wysokim stopniem zaufania urzędników publicznych oraz wie, że osobiste interesy pracownika służby publicznej nie stoją w sprzeczności z jego obowiązkami publicznymi. Podstawą in.pub. jest przejrzystość procesu decyzyjnego, w tym równoważenie sprzecznych interesów.  
+
Publ. int. involves the well-being of the entire society recognized and protected by the government and its institutions, taking into account the objective needs of the general public or local communities. Often political will - the manifestation of government - determines what is in the public interest. Understanding  publ. int. is reflected in applicable law. Publ. int. is well protected if  society bestows upon  public officials a high degree of trust  and knows that  personal interests of a public servant are not in conflict with his public responsibilities. Transparency of the decision-making process, including balancing conflicting interests, is of key importance in publ. int.
Od lat 20. XX wieku in.pub. uznaje się za fundament demokratycznych rządów i wyraża się tym, że osoby pracujące w sferze publicznej wykonują swoje obowiązki w interesie państwa i społeczeństwa, a nie w interesie prywatnym. Termin „prawo interesu publicznego” (public interest law), powszechnie przyjęty w Stanach Zjednoczonych podczas protestów społecznych Nowej Lewicy w latach 60. XX wieku, oznaczał, że prawnicy in.pub. zamiast reprezentować interesy korporacji, zdecydowali się być rzecznikami niedostatecznie reprezentowanych i wrażliwych grup społecznych.  
+
From the 1920s, publ. int. is considered the foundation of democratic governance and is expressed in the fact that those working in the public sphere perform their duties in the interest of the state and society, and not in the private interest. The term "public interest law", commonly adopted in the United States during the New Left's social protests in the 1960s, meant that lawyers, instead of representing corporate interests, decided to be spokespersons for under-represented and vulnerable social groups.
Wyróżnia się cztery typy koncepcji in.pub. Pierwszy rodzaj, koncepcja aksjologiczna, zakłada związanie in.pub. z wartościami i oznacza, że pojęcie in.pub. wyznacza zakres i treść wartości uznawanych przez daną społeczność za zasługujące na ochronę bez względu na indywidualne przekonania jednostek. Jest granicą dopuszczalnej ingerencji władzy publicznej w stosunki społeczne i gospodarcze oraz w wolności obywateli, a z punktu widzenia obywateli stanowi granicę swobody działalności jednostek. W drugim rodzaju, koncepcji prakseologicznej, podstawą dookreślania interesu jest kategoria celu, natomiast trzecia koncepcja wiąże in.pub. z potrzebami – podstawą są społecznie zdeterminowane potrzeby. I wreszcie koncepcje mieszane in.pub. (hybrydalne) – np. Mariana Wyrzykowskiego, który zwracał uwagę na związek między systemem wartości a określaną przez te wartości treścią in.pub.; rozpatrywał on też in.pub. z punktu widzenia celów, głównie celów państwa. Także do mieszanych zalicza się koncepcja Eugeniusza Modlińskiego, który głosił nadrzędność in.pub. w stosunku do indywidualnych interesów i potrzeb jednostki.  
+
There are four types of  publ. int. concepts. The first type, the axiological concept, involves binding  publ. int. with values and means that the term  publ. int. sets the scope and content of values recognized by a given community as deserving of protection, regardless of individual beliefs of individuals. It sets the limit of  admissible interference of public authority in social and economic relations as well as in the freedom of citizens, understood as the limit of freedom of individual activity. In the second type, the praxeological concept, the basis for determining public interest is the category of purpose, while the third concept binds  publ. int. with needs - the basis of this concept is formed by socially determined needs. And finally, there are mixed concepts of  publ. int. (hybrid) - e.g. Marian Wyrzykowski drew attention to the relationship between the system of values and the content determined by these publ. int. values; he also examined  publ. int. from the point of view of goals, mainly state goals. Mixed concepts also include the concept formed by Eugeniusz Modliński, who preached the supremacy of  publ. int. in relation to the  interests and needs of the individual.
Kwestia relacji między interesem indywidualnym a interesem publicznym ujmowana jest w teorii co najmniej trojako. W pierwszym ujęciu in.pub. stawiany jest ponad interesem jednostki – tzw. teoria nadrzędności in.pub. (możliwa jest eliminacja interesów mniejszości w procesie definiowania dobra wspólnego). Z kolei teoria wspólnego interesu odwołuje się do interesów jednostek i zakłada sumowanie wszystkich interesów indywidualnych przy jednoczesnym uwzględnianiu interesów mniejszości. Trzecia koncepcja, teoria jedności przyjmuje, że in.pub. bazuje na rywalizacji roszczeń, opierających się jednak na pewnych wspólnych wartościach, które są uznawane w społeczeństwach i stanowią podstawę rozstrzygnięć władzy publicznej. Współcześnie przewagę zyskuje założenie, że nie można arbitralnie przypisywać wyższości in.pub. nad indywidualnym, gdyż oba muszą być w każdej sytuacji wyważane [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek J. Itrich-Drabarek] ].
+
The issue of the relationship between individual interest and public interest is included in theory at least threefold. Firstof all, publ. int. is put above the interests of the individual - the so-called theory of supremacy of publ. int. (it is possible to eliminate minority interests in the process of defining the common good). In turn, the theory of common interest refers to the interests of individuals and assumes the aggregation of all individual interests while taking into account the interests of minorities. The third concept, the theory of unity, assumes that  publ. int. is based on the rivalry of claims, but based on certain common values that are recognized in societies and form the basis of public authority decisions. Nowadays, it is believed that publ. int. cannot be arbitrarily attributed to superiority gains, because both individual and public interest must be balanced in every situation. According to OECD, the consistent adaptation and observance of common ethical values, principles and norms should be pursued in order to give and maintain priority of public interest over private interest in the public sector. The so-called public integrity is created in this way. [J. Itrich-Drabarek]
  
'''Literatura''': E. Komierzyńska, M. Zdyb, 'Klauzula interesu publicznego w działaniach administracji publicznej', „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” sectio G, Ius, 2016, nr 2(63), [online] file:///C:/Users/CSSTiRL%208/Downloads/2595-13271-1-PB.pdf [dostęp: październik 2019] ■ J. Rawls, 'Teoria sprawiedliwości', tłum. M. Panufnik, J. Pasek, A. Romaniuk, Warszawa 1994 ■ A. Żurawik, '„Interes publiczny”, „interes społeczny” i „interes społecznie uzasadniony”. Próba dookreślenia pojęć', „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2013, nr 2.
+
'''Literature''': E. Komierzyńska, M. Zdyb, 'Klauzula interesu publicznego w działaniach administracji publicznej', „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” sectio G, Ius, 2016, nr 2(63), [online] [dostęp: październik 2019] ■ J. Rawls, 'Teoria sprawiedliwości', tłum. M. Panufnik, J. Pasek, A. Romaniuk, Warszawa 1994 ■ A. Żurawik, '„Interes publiczny”, „interes społeczny” i „interes społecznie uzasadniony”. Próba dookreślenia pojęć', „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2013, nr 2.
  
[[Category: Hasła]]
+
.

Aktualna wersja na dzień 16:25, 14 lis 2019

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski

PUBLIC INTEREST - refers to values that are common and important for the whole of society, such as justice, freedom, security, peace, independence and sovereignty of the state, public health, maintaining the financial balance of the social security system, protection of consumers, recipients and employees, fairness in commercial transactions, combating fraud, protection of the natural and urban environment, animal health, intellectual property, social and cultural policy goals and protection of national historical and artistic heritage, citizens' trust in authorities, human and citizen rights. The term publ. int. is often identified with the concept of "common good". It always refers to a general, indefinite number of people, and does not refer to an individual interest or a specific group. Pub. int. is exemplified by the values indicated by the basic law of a democratic state, such as: respect for freedom and justice, cooperation of authorities, social dialogue, preservation of the inherent dignity of man, his right to freedom and the obligation of solidarity with others, respect for life, physical integrity, private property, as well as family privacy, freedom of action in public space, freedom to enter into contracts and to form associations provided that their voluntariness is fully respected, and religious freedom. Publ. int. involves the well-being of the entire society recognized and protected by the government and its institutions, taking into account the objective needs of the general public or local communities. Often political will - the manifestation of government - determines what is in the public interest. Understanding publ. int. is reflected in applicable law. Publ. int. is well protected if society bestows upon public officials a high degree of trust and knows that personal interests of a public servant are not in conflict with his public responsibilities. Transparency of the decision-making process, including balancing conflicting interests, is of key importance in publ. int. From the 1920s, publ. int. is considered the foundation of democratic governance and is expressed in the fact that those working in the public sphere perform their duties in the interest of the state and society, and not in the private interest. The term "public interest law", commonly adopted in the United States during the New Left's social protests in the 1960s, meant that lawyers, instead of representing corporate interests, decided to be spokespersons for under-represented and vulnerable social groups. There are four types of publ. int. concepts. The first type, the axiological concept, involves binding publ. int. with values and means that the term publ. int. sets the scope and content of values recognized by a given community as deserving of protection, regardless of individual beliefs of individuals. It sets the limit of admissible interference of public authority in social and economic relations as well as in the freedom of citizens, understood as the limit of freedom of individual activity. In the second type, the praxeological concept, the basis for determining public interest is the category of purpose, while the third concept binds publ. int. with needs - the basis of this concept is formed by socially determined needs. And finally, there are mixed concepts of publ. int. (hybrid) - e.g. Marian Wyrzykowski drew attention to the relationship between the system of values and the content determined by these publ. int. values; he also examined publ. int. from the point of view of goals, mainly state goals. Mixed concepts also include the concept formed by Eugeniusz Modliński, who preached the supremacy of publ. int. in relation to the interests and needs of the individual. The issue of the relationship between individual interest and public interest is included in theory at least threefold. Firstof all, publ. int. is put above the interests of the individual - the so-called theory of supremacy of publ. int. (it is possible to eliminate minority interests in the process of defining the common good). In turn, the theory of common interest refers to the interests of individuals and assumes the aggregation of all individual interests while taking into account the interests of minorities. The third concept, the theory of unity, assumes that publ. int. is based on the rivalry of claims, but based on certain common values that are recognized in societies and form the basis of public authority decisions. Nowadays, it is believed that publ. int. cannot be arbitrarily attributed to superiority gains, because both individual and public interest must be balanced in every situation. According to OECD, the consistent adaptation and observance of common ethical values, principles and norms should be pursued in order to give and maintain priority of public interest over private interest in the public sector. The so-called public integrity is created in this way. [J. Itrich-Drabarek]

Literature: E. Komierzyńska, M. Zdyb, 'Klauzula interesu publicznego w działaniach administracji publicznej', „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska” sectio G, Ius, 2016, nr 2(63), [online] [dostęp: październik 2019] ■ J. Rawls, 'Teoria sprawiedliwości', tłum. M. Panufnik, J. Pasek, A. Romaniuk, Warszawa 1994 ■ A. Żurawik, '„Interes publiczny”, „interes społeczny” i „interes społecznie uzasadniony”. Próba dookreślenia pojęć', „Ruch Prawniczy, Ekonomiczny i Socjologiczny” 2013, nr 2.

.

Counterliczniki