Inicjatywa uchwałodawcza mieszkańców: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Oznaczono tę wersję do tłumaczenia) |
|||
Linia 2: | Linia 2: | ||
<translate> | <translate> | ||
<!--T:1--> | <!--T:1--> | ||
− | '''INICJATYWA UCHWAŁODAWCZA MIESZKAŃCÓW''' (obywatelska inicjatywa uchwałodawcza) – narzędzie → demokracji bezpośredniej przysługujące posiadającym czynne prawo wyborcze do organu stanowiącego mieszkańcom gminy, powiatu i województwa, pozwalające im na przedłożenie projektu uchwały władzom właściwej → jednostki samorządu terytorialnego. Określone minimalne progi liczby podpisów mieszkańców popierających projekt (od którego to warunku zależy nadanie inicjatywie dalszego biegu) są uzależnione od rodzaju i wielkości jednostki. Te minimalne liczby podpisów wynoszą: w gminie do 5 tys. mieszkańców – 100, w gminie do 20 tys. – 200, w gminie powyżej 20 tys. – 300; w powiecie do 100 tys. mieszkańców – 300, w powiecie powyżej 100 tys. – 500; w województwie – 1 tys. mieszkańców. Projekt uchwały zgłoszony przez uprawnionych mieszkańców jednostki samorządu terytorialnego staje się przedmiotem obrad rady/sejmiku na najbliższej sesji po złożeniu projektu, jednak nie później niż po upływie trzech miesięcy od dnia złożenia projektu. Szczegółowe zasady: wnoszenia inicjatyw obywatelskich, tworzenia komitetów inicjatyw uchwałodawczych, promocji obywatelskich inicjatyw uchwałodawczych oraz formalne wymogi, jakim muszą odpowiadać składane projekty, są określane w uchwale rady/sejmiku. Ta forma → demokracji partycypacyjnej została wprowadzona w 2018 r., dzięki przyjęciu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych. [B. Węglarz] | + | '''INICJATYWA UCHWAŁODAWCZA MIESZKAŃCÓW''' (obywatelska inicjatywa uchwałodawcza) – narzędzie → demokracji bezpośredniej przysługujące posiadającym czynne prawo wyborcze do organu stanowiącego mieszkańcom gminy, powiatu i województwa, pozwalające im na przedłożenie projektu uchwały władzom właściwej → jednostki samorządu terytorialnego. Określone minimalne progi liczby podpisów mieszkańców popierających projekt (od którego to warunku zależy nadanie inicjatywie dalszego biegu) są uzależnione od rodzaju i wielkości jednostki. Te minimalne liczby podpisów wynoszą: w gminie do 5 tys. mieszkańców – 100, w gminie do 20 tys. – 200, w gminie powyżej 20 tys. – 300; w powiecie do 100 tys. mieszkańców – 300, w powiecie powyżej 100 tys. – 500; w województwie – 1 tys. mieszkańców. Projekt uchwały zgłoszony przez uprawnionych mieszkańców jednostki samorządu terytorialnego staje się przedmiotem obrad rady/sejmiku na najbliższej sesji po złożeniu projektu, jednak nie później niż po upływie trzech miesięcy od dnia złożenia projektu. Szczegółowe zasady: wnoszenia inicjatyw obywatelskich, tworzenia komitetów inicjatyw uchwałodawczych, promocji obywatelskich inicjatyw uchwałodawczych oraz formalne wymogi, jakim muszą odpowiadać składane projekty, są określane w uchwale rady/sejmiku. Ta forma → demokracji partycypacyjnej została wprowadzona w 2018 r., dzięki przyjęciu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych. [[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Barbara_W%C4%99glarz B. Węglarz]] |
<!--T:2--> | <!--T:2--> | ||
'''Literatura''': B. Węglarz, ''Ewolucja lokalnej demokracji bezpośredniej w Polsce po 1989 roku'', Kraków 2013. | '''Literatura''': B. Węglarz, ''Ewolucja lokalnej demokracji bezpośredniej w Polsce po 1989 roku'', Kraków 2013. | ||
</translate> | </translate> | ||
+ | |||
+ | [[Category: Hasła]] |
Aktualna wersja na dzień 19:33, 31 gru 2019
INICJATYWA UCHWAŁODAWCZA MIESZKAŃCÓW (obywatelska inicjatywa uchwałodawcza) – narzędzie → demokracji bezpośredniej przysługujące posiadającym czynne prawo wyborcze do organu stanowiącego mieszkańcom gminy, powiatu i województwa, pozwalające im na przedłożenie projektu uchwały władzom właściwej → jednostki samorządu terytorialnego. Określone minimalne progi liczby podpisów mieszkańców popierających projekt (od którego to warunku zależy nadanie inicjatywie dalszego biegu) są uzależnione od rodzaju i wielkości jednostki. Te minimalne liczby podpisów wynoszą: w gminie do 5 tys. mieszkańców – 100, w gminie do 20 tys. – 200, w gminie powyżej 20 tys. – 300; w powiecie do 100 tys. mieszkańców – 300, w powiecie powyżej 100 tys. – 500; w województwie – 1 tys. mieszkańców. Projekt uchwały zgłoszony przez uprawnionych mieszkańców jednostki samorządu terytorialnego staje się przedmiotem obrad rady/sejmiku na najbliższej sesji po złożeniu projektu, jednak nie później niż po upływie trzech miesięcy od dnia złożenia projektu. Szczegółowe zasady: wnoszenia inicjatyw obywatelskich, tworzenia komitetów inicjatyw uchwałodawczych, promocji obywatelskich inicjatyw uchwałodawczych oraz formalne wymogi, jakim muszą odpowiadać składane projekty, są określane w uchwale rady/sejmiku. Ta forma → demokracji partycypacyjnej została wprowadzona w 2018 r., dzięki przyjęciu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych. [B. Węglarz]
Literatura: B. Węglarz, Ewolucja lokalnej demokracji bezpośredniej w Polsce po 1989 roku, Kraków 2013.