Administracja specjalna: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | '''ADMINISTRACJA SPECJALNA''' – jedna z form → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Administracja_rządowa administracji rządowej], w postaci wyodrębnionego aparatu administracyjnego o kompetencji specjalnej, niepodlegającego formalnemu przedstawicielowi administracji rządowej w danej jednostce podziału terytorialno-administracyjnego (tzw. organ administracji o kompetencji ogólnej) oraz samorządowi terytorialnemu, przez co ma charakter tzw. administracji niezespolonej. Głównym kryterium wyodrębnienia a.s. jest ściśle określony zakres zadań o charakterze specjalistyczno-technicznym, które trudno byłoby zespolić w ramach organu o kompetencji ogólnej, jak np. administracja górnicza, morska czy celna. W literaturze można spotkać się także z głosami wskazującymi na to, iż motywy tworzenia administracji specjalnej wynikają z chęci zachowania władztwa administracyjnego ze strony aparatu urzędniczego, który zgodnie z teorią wyboru publicznego, dbając o własne interesy, dąży do wzrostu budżetu oraz zadań, czego konsekwencją jest rozrost administracji [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Mateusz_J%C4%99czarek M. Jęczarek] ]. | + | '''ADMINISTRACJA SPECJALNA''' – jedna z form → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Administracja_rządowa administracji rządowej] w terenie, w postaci wyodrębnionego aparatu administracyjnego o kompetencji specjalnej, niepodlegającego formalnemu przedstawicielowi administracji rządowej w danej jednostce podziału terytorialno-administracyjnego (tzw. organ administracji o kompetencji ogólnej) oraz samorządowi terytorialnemu, przez co ma charakter tzw. administracji niezespolonej. Głównym kryterium wyodrębnienia a.s. jest ściśle określony zakres zadań o charakterze specjalistyczno-technicznym, które trudno byłoby zespolić w ramach organu o kompetencji ogólnej, jak np. administracja górnicza, morska czy celna. W literaturze można spotkać się także z głosami wskazującymi na to, iż motywy tworzenia administracji specjalnej wynikają z chęci zachowania władztwa administracyjnego ze strony aparatu urzędniczego, który zgodnie z teorią wyboru publicznego, dbając o własne interesy, dąży do wzrostu budżetu oraz zadań, czego konsekwencją jest rozrost administracji [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Mateusz_J%C4%99czarek M. Jęczarek] ]. |
'''Literatura''': E. Knosala, ''Organizacja administracji publicznej: studium z nauki administracji i prawa administracyjnego'', Sosnowiec 2005 ■ H. Izdebski, M. Kulesza, ''Administracja publiczna: zagadnienia ogólne'', Warszawa 2004 ■ M. Jełowicki, ''Organy administracji specjalnej'', Warszawa 1990. | '''Literatura''': E. Knosala, ''Organizacja administracji publicznej: studium z nauki administracji i prawa administracyjnego'', Sosnowiec 2005 ■ H. Izdebski, M. Kulesza, ''Administracja publiczna: zagadnienia ogólne'', Warszawa 2004 ■ M. Jełowicki, ''Organy administracji specjalnej'', Warszawa 1990. |
Wersja z 12:26, 16 maj 2018
ADMINISTRACJA SPECJALNA – jedna z form → administracji rządowej w terenie, w postaci wyodrębnionego aparatu administracyjnego o kompetencji specjalnej, niepodlegającego formalnemu przedstawicielowi administracji rządowej w danej jednostce podziału terytorialno-administracyjnego (tzw. organ administracji o kompetencji ogólnej) oraz samorządowi terytorialnemu, przez co ma charakter tzw. administracji niezespolonej. Głównym kryterium wyodrębnienia a.s. jest ściśle określony zakres zadań o charakterze specjalistyczno-technicznym, które trudno byłoby zespolić w ramach organu o kompetencji ogólnej, jak np. administracja górnicza, morska czy celna. W literaturze można spotkać się także z głosami wskazującymi na to, iż motywy tworzenia administracji specjalnej wynikają z chęci zachowania władztwa administracyjnego ze strony aparatu urzędniczego, który zgodnie z teorią wyboru publicznego, dbając o własne interesy, dąży do wzrostu budżetu oraz zadań, czego konsekwencją jest rozrost administracji [ M. Jęczarek ].
Literatura: E. Knosala, Organizacja administracji publicznej: studium z nauki administracji i prawa administracyjnego, Sosnowiec 2005 ■ H. Izdebski, M. Kulesza, Administracja publiczna: zagadnienia ogólne, Warszawa 2004 ■ M. Jełowicki, Organy administracji specjalnej, Warszawa 1990.