Interesariusz/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Stakeholder")
 
(Utworzono nową stronę "'''STAKEHOLDER''' – an entity (person, organisation, institution) that can influence the organisation and who is influenced by its activities. In management, one can d...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''INTERESARIUSZ''' – podmiot (osoba, organizacja, instytucja), która może wpływać na organizację i która pozostaje pod wpływem jej działań. W zarządzaniu wyróżnia się int. wewnętrznych organizacji oraz int. zewnętrznych, działających w jej otoczeniu społeczno-politycznym. Pojęcie int. jest stosowane w zarządzaniu strategicznym oraz zarządzaniu projektami, a także w zarządzaniu publicznym. Istotnym elementem jest to, że aktywność int. może w znaczący sposób wpłynąć na realizację celów, jakie zakłada sobie instytucja publiczna (sukces, porażka). W przypadku zarządzania publicznego int. są przede wszystkim różnego rodzaju grupy interesów, społeczności lokalne, grupy społeczne oraz pojedynczy obywatele. Analiza int., ich interesów, motywacji i strategii, zwana najczęściej mapowaniem int., jest istotnym elementem zarządzania publicznego. Poza mapowaniem int. istotne dla osiągania celów w zarządzaniu publicznym jest aktywne komunikowanie się z int., przekonywanie ich do stanowiska instytucji publicznej i uwzględnianie ich stanowisk w wypracowaniu ostatecznych rozwiązań. Int. mogą mieć także duże znaczenie w implementacji przedsięwzięć publicznych oraz mogą brać udział w ocenie (ewaluacji) działań publicznych. Jeśli chodzi o int. administracji publicznej, to często mają określone uprawnienia wskazane przepisami prawa do skonsultowania z nimi bądź uzgodnienia projektów działań administracji publicznej (→ konsultacje społeczne). Wpływają także na wizerunek instytucji publicznych poprzez rozpowszechnianie opinii na temat jakości ich pracy. Mapowanie int. uwzględnia przede wszystkim stopień ich wpływu (niski, wysoki) na instytucje oraz stopień zainteresowania (niski, wysoki) sukcesem/porażką instytucji. [D. Długosz]
+
'''STAKEHOLDER''' – an entity (person, organisation, institution) that can influence the organisation and who is influenced by its activities. In management, one can distinguish an organisation’s internal s. and external s. operating in its socio-political environment. The concept of a s. is used in strategic management and project management as well as in public management. An important element is that the activity of the s. can have a significant impact on the goals that the public institution assumes (success, failure). In the case of public management, various kinds of interest groups, local communities, social groups and single citizens can be considered as s. The analysis of s., their interests, motivations and strategies, usually referred to as s. mapping, is an important element of public management. In addition to s. mapping, active communication with s., persuading them to the position of a public institution and taking their positions into account in working out the final solutions is important for achieving public administration goals. S. may also be of great importance in the implementation of public undertakings and may participate in the assessment (evaluation) of public activities. When it comes to public administration s., they often have certain rights indicated by legal provisions to being consulted with or agreeing on projects of public administration activities (→ public consultations). They also influence the image of public institutions by disseminating opinions on the quality of their work. S. mapping takes into account, first and foremost, the degree of their impact (low, high) on institutions and the degree of interest (low, high) in success/failure of the institution. [[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Dagmir_D%C5%82ugosz D. Długosz]]
  
 
'''Literatura''': R. Tyszkiewicz, ''Zarządzanie relacjami z interesariuszami organizacji'', Warszawa 2017 ■ ''Wykorzystanie analizy interesariuszy w zarządzaniu organizacją zdrowotną'', red. A. Frączkiewicz-Wronka, Katowice 2013.
 
'''Literatura''': R. Tyszkiewicz, ''Zarządzanie relacjami z interesariuszami organizacji'', Warszawa 2017 ■ ''Wykorzystanie analizy interesariuszy w zarządzaniu organizacją zdrowotną'', red. A. Frączkiewicz-Wronka, Katowice 2013.

Wersja z 17:20, 1 sty 2020

Inne języki:
English • ‎polski

STAKEHOLDER – an entity (person, organisation, institution) that can influence the organisation and who is influenced by its activities. In management, one can distinguish an organisation’s internal s. and external s. operating in its socio-political environment. The concept of a s. is used in → strategic management and project management as well as in → public management. An important element is that the activity of the s. can have a significant impact on the goals that the public institution assumes (success, failure). In the case of public management, various kinds of → interest groups, local communities, social groups and single citizens can be considered as s. The analysis of s., their interests, motivations and strategies, usually referred to as s. mapping, is an important element of public management. In addition to s. mapping, active communication with s., persuading them to the position of a public institution and taking their positions into account in working out the final solutions is important for achieving public administration goals. S. may also be of great importance in the implementation of public undertakings and may participate in the assessment (evaluation) of public activities. When it comes to public administration s., they often have certain rights indicated by legal provisions to being consulted with or agreeing on projects of public administration activities (→ public consultations). They also influence the image of public institutions by disseminating opinions on the quality of their work. S. mapping takes into account, first and foremost, the degree of their impact (low, high) on institutions and the degree of interest (low, high) in success/failure of the institution. [D. Długosz]

Literatura: R. Tyszkiewicz, Zarządzanie relacjami z interesariuszami organizacji, Warszawa 2017 ■ Wykorzystanie analizy interesariuszy w zarządzaniu organizacją zdrowotną, red. A. Frączkiewicz-Wronka, Katowice 2013.

Counterliczniki