Audyt operacyjny w sektorze publicznym/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Operational audit in the public sector")
 
(Utworzono nową stronę "'''OPERATIONAL AUDIT IN THE PUBLIC SECTOR''' – covers mainly the compliance of operations (e.g., of a concluded contract with the public procurement law). O.a. is one...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''AUDYT OPERACYJNY W SEKTORZE PUBLICZNYM''' – obejmuje przede wszystkim zgodność operacji (np. zawartej umowy z prawem zamówień publicznych). A.o. jest jednym z trzech (po audycie finansowym oraz audycie informatycznym) najczęściej wymienianym typem zadań audytowych w sektorze publicznym. Współcześnie typologia zadań audytowych poza zadaniami zapewniającymi oraz zadaniami doradczymi ulega zatarciu. Przykładowo każda operacja w instytucji publicznej (np. zawarcie umowy z projektodawcą w programie grantowym) ma swoje skutki finansowe oraz jest ewidencjonowana w systemie informatycznym. Stąd pomimo obecności w wielu typologiach tego rodzaju zadania coraz częściej spotyka się zadania audytowe obejmujące zarówno badanie operacji, jak i skutków finansowych oraz przebiegu tej operacji w systemach informatycznych. Badania takie są realizowane zarówno przez audytorów wewnętrznych, jak i audytorów oraz kontrolerów zewnętrznych. A.o. przyczynia się do poprawy przejrzystości i rozliczalności wykorzystania środków publicznych, jak również promuje wydajność i skuteczność w administracji publicznej ([http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Audyt audyt]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Łukasz_Małecki-Tepicht Ł. Małecki-Tepicht] ].
+
'''OPERATIONAL AUDIT IN THE PUBLIC SECTOR''' – covers mainly the compliance of operations (e.g., of a concluded contract with the public procurement law). O.a. is one of three (after financial audit and IT audit) most frequently mentioned types of audit tasks in the public sector. Currently, the typology of audit tasks outside the assurance tasks and advisory tasks is blurred. For example, each operation in a public institution (e.g., conclusion of an agreement with a project provider in a grant programme) has its financial consequences and is recorded in the IT system. Therefore, despite the presence in many typologies of this kind of tasks, auditing tasks covering both the examination of operations and the financial consequences and the course of this operation in IT systems are more and more often encountered. Such research is carried out by both internal auditors as well as external auditors and controllers. O.a. contributes to the improvement of transparency and accountability of the use of public funds, as well as promotes efficiency and effectiveness in public administration ([http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Audyt audit]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Łukasz_Małecki-Tepicht/en Ł. Małecki-Tepicht] ].
  
 
'''Literatura''': ''Standard 39 - ISSAI 100 Podstawowe zasady kontroli w sektorze publicznym'', [w:] ''Standardy ISSAI 100 • ISSAI 200 • ISSAI 300 • ISSAI 400'', Najwyższa Izba Kontroli, Warszawa 2016.
 
'''Literatura''': ''Standard 39 - ISSAI 100 Podstawowe zasady kontroli w sektorze publicznym'', [w:] ''Standardy ISSAI 100 • ISSAI 200 • ISSAI 300 • ISSAI 400'', Najwyższa Izba Kontroli, Warszawa 2016.

Wersja z 17:51, 16 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

OPERATIONAL AUDIT IN THE PUBLIC SECTOR – covers mainly the compliance of operations (e.g., of a concluded contract with the public procurement law). O.a. is one of three (after financial audit and IT audit) most frequently mentioned types of audit tasks in the public sector. Currently, the typology of audit tasks outside the assurance tasks and advisory tasks is blurred. For example, each operation in a public institution (e.g., conclusion of an agreement with a project provider in a grant programme) has its financial consequences and is recorded in the IT system. Therefore, despite the presence in many typologies of this kind of tasks, auditing tasks covering both the examination of operations and the financial consequences and the course of this operation in IT systems are more and more often encountered. Such research is carried out by both internal auditors as well as external auditors and controllers. O.a. contributes to the improvement of transparency and accountability of the use of public funds, as well as promotes efficiency and effectiveness in public administration (→ audit) [ Ł. Małecki-Tepicht ].

Literatura: Standard 39 - ISSAI 100 Podstawowe zasady kontroli w sektorze publicznym, [w:] Standardy ISSAI 100 • ISSAI 200 • ISSAI 300 • ISSAI 400, Najwyższa Izba Kontroli, Warszawa 2016.

Counterliczniki