Zadania publiczne/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Public tasks")
 
(Utworzono nową stronę "PUBLIC TASKS – tasks (duties) legally imposed on public authority bodies to satisfy collective needs or pursue the public interest. P.t. in this approach are a special...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''ZADANIA PUBLICZNE''' zadania (obowiązki) prawnie nałożone na organy władzy publicznej służące zaspokajaniu potrzeb zbiorowych lub realizujące interes publiczny. Z.p. w tym ujęciu są szczególnym rodzajem działań, do których realizacji zobowiązane są jednostki publiczne. Wykaz z.p. stanowi swoiste zobowiązanie organów władzy wobec społeczeństwa. Immanentną cechą z.p. jest to, że ponoszone na nie wydatki pochodzą ze środków publicznych gromadzonych w sektorze finansów publicznych według odpowiednich reguł solidaryzmu społecznego. Fakt, iż z.p. są zadaniami realizowanymi przez podmioty publiczne (państwo, jednostki samorządu terytorialnego lub organizacje międzynarodowe), implikuje konieczność ich uregulowania w aktach normatywnych. Znajduje to swoje odzwierciedlenie w ustawach kompetencyjnych odpowiednich organów i instytucji publicznych. Źródłem z.p. jest nie tyle istnienie obiektywnej kategorii dóbr publicznych, ale decyzja ustawodawcy będąca konsekwencją decyzji politycznych. Podział z.p. pomiędzy organy państwowe i samorządu terytorialnego reguluje → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zasada_pomocniczości_(subsydiaryzm) zasada pomocniczości] (powinny być one realizowane na jak najniższym poziomie władzy i administracji publicznej poprzez organy znajdujące się najbliżej obywateli). Cechami charakterystycznymi z.p. : obligatoryjność ich realizacji przez wskazane organy, prawna podstawa ich realizacji, zaspokajanie potrzeb zbiorowych lub interesu publicznego (zdeterminowanego poziomem rozwoju ekonomicznego i cywilizacyjnego kraju oraz panującą doktryną społeczną) oraz finansowanie ze środków publicznych. Można wymienić sześć podstawowych z.p.: zapewnienie podaży dóbr publicznych; zapewnienie sprawiedliwego podziału dochodów; zapewnienie warunków do trwałego i stabilnego rozwoju makroekonomicznego gospodarki; zapewnienie poprawnego funkcjonowania mechanizmu rynkowego; oddziaływanie na produkcję dóbr prywatnych, w celu uzyskania pożądanej społecznie ich podaży; zarządzanie majątkiem i finansami państwa. [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Tomasz_Strąk T. Strąk] ].
+
PUBLIC TASKS tasks (duties) legally imposed on public authority bodies to satisfy collective needs or pursue the public interest. P.t. in this approach are a special type of activities that public entities are required to implement. A list of p.t. constitutes a specific obligation of the authorities to the society. The immanent feature of p.t. is that the expenses incurred on them come from public funds collected in the public finance sector according to the appropriate rules of social solidarity. The fact that p.t. are tasks carried out by public entities (the state, local government units or international organisations), implies the necessity to regulate them in normative acts. This is reflected in the competence acts of relevant public bodies and institutions. The source of p.t. is not so much the existence of an objective category of public goods, but the decision of the legislator as a consequence of political decisions. The division of p.t. among the state and local government bodies is regulated by the → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zasada_pomocniczości_(subsydiaryzm) principle of subsidiarity] (they should be implemented at the lowest level of authority and public administration through the bodies closest to the citizens). Characteristics of p.t. include: their obligatory implementation by the designated bodies, the legal basis for their implementation, satisfying collective needs or public interest (determined by the level of economic and civilizational development of the country and the prevailing social doctrine) and public funding. One can mention six basic p.t.: ensuring the supply of public goods; ensuring a fair distribution of income; ensuring conditions for a sustainable and stable macroeconomic development of the economy; ensuring the proper functioning of the market mechanism; influencing the production of private goods in order to obtain socially desirable supply; management of the state’s property and finances [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Tomasz_Strąk T. Strąk] ].
  
 
'''Literatura''': T. Lubińska, ''Budżet a finanse publiczne'', Warszawa 2010 ■ E. Malinowska-Misiąg, W. Misiąg, ''Finanse publiczne w Polsce'', Warszawa – Rzeszów 2007 ■ E. Ura, ''Prawo administracyjne'', Warszawa 2015.
 
'''Literatura''': T. Lubińska, ''Budżet a finanse publiczne'', Warszawa 2010 ■ E. Malinowska-Misiąg, W. Misiąg, ''Finanse publiczne w Polsce'', Warszawa – Rzeszów 2007 ■ E. Ura, ''Prawo administracyjne'', Warszawa 2015.

Wersja z 20:54, 17 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

PUBLIC TASKS – tasks (duties) legally imposed on public authority bodies to satisfy collective needs or pursue the public interest. P.t. in this approach are a special type of activities that public entities are required to implement. A list of p.t. constitutes a specific obligation of the authorities to the society. The immanent feature of p.t. is that the expenses incurred on them come from public funds collected in the public finance sector according to the appropriate rules of social solidarity. The fact that p.t. are tasks carried out by public entities (the state, local government units or international organisations), implies the necessity to regulate them in normative acts. This is reflected in the competence acts of relevant public bodies and institutions. The source of p.t. is not so much the existence of an objective category of public goods, but the decision of the legislator as a consequence of political decisions. The division of p.t. among the state and local government bodies is regulated by the → principle of subsidiarity (they should be implemented at the lowest level of authority and public administration through the bodies closest to the citizens). Characteristics of p.t. include: their obligatory implementation by the designated bodies, the legal basis for their implementation, satisfying collective needs or public interest (determined by the level of economic and civilizational development of the country and the prevailing social doctrine) and public funding. One can mention six basic p.t.: ensuring the supply of public goods; ensuring a fair distribution of income; ensuring conditions for a sustainable and stable macroeconomic development of the economy; ensuring the proper functioning of the market mechanism; influencing the production of private goods in order to obtain socially desirable supply; management of the state’s property and finances [ T. Strąk ].

Literatura: T. Lubińska, Budżet a finanse publiczne, Warszawa 2010 ■ E. Malinowska-Misiąg, W. Misiąg, Finanse publiczne w Polsce, Warszawa – Rzeszów 2007 ■ E. Ura, Prawo administracyjne, Warszawa 2015.

Counterliczniki