Organ stanowiący i kontrolny samorządu terytorialnego/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Decision-making and control body of local government")
 
(Utworzono nową stronę "'''DECISION-MAKING AND CONTROL BODY OF LOCAL GOVERNMENT''' – the constitutional and statutory definition of the municipality council, county council and voivodship sej...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''ORGAN STANOWIĄCY I KONTROLNY SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO''' – konstytucyjne i ustawowe określenie rady gminy, rady powiatu oraz sejmiku województwa, ciał działających w trzech podstawowych rodzajach jednostek: samorządu lokalnego (gmina, powiat) oraz samorządu regionalnego (województwo samorządowe). Nazwa została wprowadzona do polskiego ustawodawstwa w II RP na mocy ustawy scaleniowej z marca 1933 r. W skład o.s.k. wchodzą radni. W gminie o statusie miasta oficjalna nazwa organu to rada miejska/rada miasta. O.s.k. pochodzi z samorządowych wyborów powszechnych, równych, bezpośrednich odbywających się w głosowaniu tajnym. Kadencja o.s.k. trwa cztery lata, począwszy od dnia elekcji. Nazwa organu samorządu wskazuje na podstawowe zadania stanowienie aktów prawa miejscowego oraz sprawowanie nadzoru nad organem wykonawczym (wójtem/burmistrzem/prezydentem miasta czy zarządem). Funkcje kontrolne wyrażają się np. w udzielaniu → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Absolutorium absolutorium] za wykonanie budżetu, prawo do żądania informacji i sprawozdań z bieżącej działalności, składaniu przez radnych zapytań i → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Interpelacja interpelacji]. O.s.k. ma kompetencje do odwołania organu wykonawczego: w przypadku gminy jest to zainicjowanie przeprowadzenia referendum odwoławczego, w przypadku powiatu i samorządowego województwa bezpośrednia procedura odwoławcza zainicjowana na sesji przez radnych. Pracami o.s.k. kieruje przewodniczący, przy współpracy zastępców: w gminie i samorządowym województwie od jednego do trzech, w powiecie od jednego do dwóch. Posiedzenia o.s.k. zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy, nie rzadziej niż raz na kwartał. Posiedzenie nadzwyczajne może być wnioskowane przez: w gminie wójta/burmistrza/prezydenta miasta bądź grupę co najmniej ¼ ustawowego składu rady; w powiecie zarząd powiatu, starostę bądź grupę co najmniej ¼ ustawowego składu rady; w samorządowym województwie zarząd województwa bądź grupę co najmniej ¼ ustawowego składu sejmiku. Radni pracują na posiedzeniach plenarnych rady/sejmiku oraz merytorycznych komisji (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Radny radny]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php?search=prawo+miejscowe prawo miejscowe]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Organ_wykonawczy_samorz%C4%85du_terytorialnego organ wykonawczy samorządu terytorialnego]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jacek_Wojnicki J. Wojnicki] ].
+
'''DECISION-MAKING AND CONTROL BODY OF LOCAL GOVERNMENT''' – the constitutional and statutory definition of the municipality council, county council and voivodship sejmik, bodies operating in three basic types of units: local self-government (municipality, county) and regional self-government (self-governmental voivodship). The name was introduced into Polish legislation in the Second Republic of Poland by virtue of the consolidation act of March 1933. The d-m.a.c.b. is comprised of councillors. In a municipality with the status of a city, the official name of the body is the city council. D-m.a.c.b. comes from local, universal, equal, direct elections conducted by a secret ballot. Term of office of d-m.a.c.b. lasts four years, starting from the day of the election. The name of the self-government body indicates the basic tasks making acts of local law and exercising supervision over the executive body (village mayor/mayor/president of the city or the board). Control functions are expressed, for example, in the → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Absolutorium vote of acceptance for budget execution], the right to request information and reports on current operations, the submission of questions and → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Interpelacja interpellations] by councillors. D-m.a.c.b. has the competence to dismiss the executive body: in the case of a municipality, this is the initiation of an appeal referendum, in the case of a county and the self-government voivodship a direct appeal procedure initiated at the session by councillors. The works of d-m.a.c.b. are directed by the chairman, in cooperation with the deputies: in the municipality and the self-government voivodship from one to three, in the county from one to two. Meetings of the d-m.a.c.b. are convened by the chairman on his/her own initiative, at least once a quarter. An extraordinary meeting may be requested: in the municipality by the village mayor/mayor/president of the city or a group of at least 1/4 of the statutory composition of the council; in the county the county board, starost or a group of at least 1/4 of the statutory composition of the council; in the self-government voivodship the voivodship board or a group of at least 1/4 of the statutory composition of the sejmik. Councillors work at plenary meetings of the council/sejmik and substantive committees (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Radny councillor]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php?search=prawo+miejscowe local law]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Organ_wykonawczy_samorz%C4%85du_terytorialnego executive body of local government]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jacek_Wojnicki/en J. Wojnicki] ].
  
 
'''Literatura''': E. Nowacka, ''Władza samorządu lokalnego'', Warszawa 2012 ■ A.K. Piasecki, ''Samorząd terytorialny i wspólnoty lokalne'', Warszawa 2009 ■ E. Zieliński, ''Administracja rządowa i samorządowa w Polsce'', Warszawa 2013.
 
'''Literatura''': E. Nowacka, ''Władza samorządu lokalnego'', Warszawa 2012 ■ A.K. Piasecki, ''Samorząd terytorialny i wspólnoty lokalne'', Warszawa 2009 ■ E. Zieliński, ''Administracja rządowa i samorządowa w Polsce'', Warszawa 2013.

Wersja z 11:38, 23 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

DECISION-MAKING AND CONTROL BODY OF LOCAL GOVERNMENT – the constitutional and statutory definition of the municipality council, county council and voivodship sejmik, bodies operating in three basic types of units: local self-government (municipality, county) and regional self-government (self-governmental voivodship). The name was introduced into Polish legislation in the Second Republic of Poland by virtue of the consolidation act of March 1933. The d-m.a.c.b. is comprised of councillors. In a municipality with the status of a city, the official name of the body is the city council. D-m.a.c.b. comes from local, universal, equal, direct elections conducted by a secret ballot. Term of office of d-m.a.c.b. lasts four years, starting from the day of the election. The name of the self-government body indicates the basic tasks – making acts of local law and exercising supervision over the executive body (village mayor/mayor/president of the city or the board). Control functions are expressed, for example, in the → vote of acceptance for budget execution, the right to request information and reports on current operations, the submission of questions and → interpellations by councillors. D-m.a.c.b. has the competence to dismiss the executive body: in the case of a municipality, this is the initiation of an appeal referendum, in the case of a county and the self-government voivodship – a direct appeal procedure initiated at the session by councillors. The works of d-m.a.c.b. are directed by the chairman, in cooperation with the deputies: in the municipality and the self-government voivodship – from one to three, in the county – from one to two. Meetings of the d-m.a.c.b. are convened by the chairman on his/her own initiative, at least once a quarter. An extraordinary meeting may be requested: in the municipality by the village mayor/mayor/president of the city or a group of at least 1/4 of the statutory composition of the council; in the county – the county board, starost or a group of at least 1/4 of the statutory composition of the council; in the self-government voivodship – the voivodship board or a group of at least 1/4 of the statutory composition of the sejmik. Councillors work at plenary meetings of the council/sejmik and substantive committees (→ councillor; local law; executive body of local government) [ J. Wojnicki ].

Literatura: E. Nowacka, Władza samorządu lokalnego, Warszawa 2012 ■ A.K. Piasecki, Samorząd terytorialny i wspólnoty lokalne, Warszawa 2009 ■ E. Zieliński, Administracja rządowa i samorządowa w Polsce, Warszawa 2013.

Counterliczniki