Rządowa administracja wyznaniowa/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Government religious administration")
 
(Utworzono nową stronę "'''GOVERNMENT RELIGIOUS ADMINISTRATION''' – bodies within the structure of government administration competent to settle issues related to the realization of freedom o...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''RZĄDOWA ADMINISTRACJA WYZNANIOWA''' – organy w strukturach administracji rządowej właściwe w zakresie rozstrzygania spraw związanych z realizacją wolności sumienia i religii, która przysługuje jednostkom i związkom wyznaniowym (zw.wyzn.). Tego typu organy nadzorcze istnieją w państwach o różnych ustrojach politycznych. Ich struktura, zakres kompetencji i charakter nadzoru (represyjny, prewencyjny lub informacyjny) wynikają m.in. z przyjętego w danym kraju modelu relacji państwo–kościół (model powiązania lub rozdziału). Centralna administracja wyznaniowa (adm.w.) może być umiejscowiona: 1. w odrębnym ministerstwie ds. religii czy ds. kościelnych; 2. w wyodrębnionym organie (np. komitet, urząd, pełnomocnik), który podlega rządowi lub jednemu ministerstwu; 3. w ministerstwie, które ma w swojej gestii adm.w. (np. edukacji, sprawiedliwości, kultury, spraw wewnętrznych) – to ostatnie rozwiązanie stosuje większość państw w świecie. W Polsce od 1919 r. stosowano wariant drugi i trzeci. Od 2015 r. wyspecjalizowanym centralnym organem adm.w. jest minister właściwy ds. wewnętrznych. Innym ministrom (np. właściwym ds. edukacji, finansów, spraw zagranicznych, obrony narodowej, polityki społecznej, zdrowia) przysługują uprawnienia nadzorcze, gdy działalność zw.wyzn. wchodzi w zakres ich właściwości przedmiotowej. Funkcje terytorialnych organów adm.w. pełnią wojewodowie. Nadzór dotyczy głównie powstawania zw.wyzn., działalności kultowej poza miejscami kultu, tworzenia przez zw.wyzn. nowych jednostek organizacyjnych, powoływania cudzoziemców na stanowiska kierownicze w zw.wyzn. Obsługę zadań w zakresie wyznań religijnych realizuje: dla ministra właściwego ds. wewnętrznych Departament Wyznań Religijnych oraz Mniejszości Narodowych i Etnicznych, dla wojewody – wydział spraw obywatelskich i migracji urzędu wojewódzkiego [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Beata_Górowska B. Górowska] ].
+
'''GOVERNMENT RELIGIOUS ADMINISTRATION''' – bodies within the structure of government administration competent to settle issues related to the realization of freedom of conscience and religion, to which individuals and religious associations (r.a.) are entitled. Such supervisory bodies exist in countries with different political regimes. Their structure, scope of competence and the nature of the supervision (repressive, preventive or informative) result, among others, from the state-church relationship model adopted in the given country (linkage or separation model). The central religious administration (r.adm.) may be located: 1. in a separate ministry for religion, or for church affairs; 2. in a separate body (e.g., committee, office, representative) who is subordinate to the government or to one ministry; 3. in the ministry, which has r.adm. within its scope (e.g., education, justice, culture, interior) – the last option is the solution applied in most countries in the world. In Poland since 1919, the second and third options were used. From 2015, the specialised central body of r.adm. is the minister competent for internal affairs. Other ministers (e.g., competent for education, finance, foreign affairs, national defence, social policy, health) are entitled to supervisory powers when the activities of r.a. fall within the scope of their subject matter. Functions of the territorial bodies of r.adm. are held by the voivodes. Supervision mainly concerns the establishment of r.a., the worship activity outside the places of worship, the creation by the r.a. of new organisational units, appointment of foreigners to managerial positions in r.a. The Department of Religious Denominations and National and Ethnic Minorities is responsible for the tasks of the minister responsible for internal affairs in the area of religious denominations; for the voivode the department of civic affairs and migration of the voivodship office [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Beata_Górowska/en B. Górowska] ].
  
 
'''Literatura''': P.A. Leszczyński, ''Administracja wyznaniowa wybranych państw współczesnych – zarys zagadnienia'', [w:] ''Prawo wyznaniowe w systemie prawa polskiego: materiały I Ogólnopolskiego Sympozjum Prawa Wyznaniowego'', red. A. Mezglewski, Lublin 2004 ■ K. Walczuk, ''Rządowa administracja wyznaniowa w Polsce'', „Studia z Prawa Wyznaniowego” 2006, nr 9.
 
'''Literatura''': P.A. Leszczyński, ''Administracja wyznaniowa wybranych państw współczesnych – zarys zagadnienia'', [w:] ''Prawo wyznaniowe w systemie prawa polskiego: materiały I Ogólnopolskiego Sympozjum Prawa Wyznaniowego'', red. A. Mezglewski, Lublin 2004 ■ K. Walczuk, ''Rządowa administracja wyznaniowa w Polsce'', „Studia z Prawa Wyznaniowego” 2006, nr 9.

Wersja z 16:05, 25 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

GOVERNMENT RELIGIOUS ADMINISTRATION – bodies within the structure of government administration competent to settle issues related to the realization of freedom of conscience and religion, to which individuals and religious associations (r.a.) are entitled. Such supervisory bodies exist in countries with different political regimes. Their structure, scope of competence and the nature of the supervision (repressive, preventive or informative) result, among others, from the state-church relationship model adopted in the given country (linkage or separation model). The central religious administration (r.adm.) may be located: 1. in a separate ministry for religion, or for church affairs; 2. in a separate body (e.g., committee, office, representative) who is subordinate to the government or to one ministry; 3. in the ministry, which has r.adm. within its scope (e.g., education, justice, culture, interior) – the last option is the solution applied in most countries in the world. In Poland since 1919, the second and third options were used. From 2015, the specialised central body of r.adm. is the minister competent for internal affairs. Other ministers (e.g., competent for education, finance, foreign affairs, national defence, social policy, health) are entitled to supervisory powers when the activities of r.a. fall within the scope of their subject matter. Functions of the territorial bodies of r.adm. are held by the voivodes. Supervision mainly concerns the establishment of r.a., the worship activity outside the places of worship, the creation by the r.a. of new organisational units, appointment of foreigners to managerial positions in r.a. The Department of Religious Denominations and National and Ethnic Minorities is responsible for the tasks of the minister responsible for internal affairs in the area of religious denominations; for the voivode – the department of civic affairs and migration of the voivodship office [ B. Górowska ].

Literatura: P.A. Leszczyński, Administracja wyznaniowa wybranych państw współczesnych – zarys zagadnienia, [w:] Prawo wyznaniowe w systemie prawa polskiego: materiały I Ogólnopolskiego Sympozjum Prawa Wyznaniowego, red. A. Mezglewski, Lublin 2004 ■ K. Walczuk, Rządowa administracja wyznaniowa w Polsce, „Studia z Prawa Wyznaniowego” 2006, nr 9.

Counterliczniki