Teorie samorządu: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Przygotowano stronę do tłumaczenia) |
(Oznaczono tę wersję do tłumaczenia) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<languages/> | <languages/> | ||
<translate> | <translate> | ||
+ | <!--T:1--> | ||
'''TEORIE SAMORZĄDU''' – próby odpowiedzi na pytania związane z istotą samorządu, takie jak: czym jest samorząd, co stanowi jego istotę, jak kształtują się relacje pomiędzy organami samorządowymi jako organami władzy lokalnej a organami → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Administracja_rządowa administracji rządowej], na czym polega specyfika samorządu, jaki jest jego zakres kompetencji. Kolejnym problemem jest także kwestia określenia genezy samorządu. Spór z tym związany doprowadził do ukształtowania się trzech szkół teoretycznych: naturalistycznej, państwowej oraz politycznej t. samorządu terytorialnego. Nie są to jednolite koncepcje, ponieważ pośród ich przedstawicieli, których część można przypisać do różnych nurtów, dochodziło do wielu sporów. W literaturze można spotkać się z opiniami wskazującymi na istnienie także tzw. t. naturalistyczno-państwowej. Choć jest przez niektórych traktowana jako tożsama z teorią państwową, część badaczy traktuje ją jako syntezę t. naturalistycznej i państwowej. Początkowo spór o istotę samorządu toczył się głównie w łonie przedstawicieli nauk prawnych. Z czasem dochodzić do głosu zaczęli badacze z innych dziedzin: socjologii, ekonomii czy politologii, co pozwoliło włączyć do dyskusji o samorządzie terytorialnym takie koncepcje, jak: lokalizm, teoria racjonalnego oraz publicznego wyboru czy koncepcja podwójnego państwa [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Mateusz_J%C4%99czarek M. Jęczarek] ]. | '''TEORIE SAMORZĄDU''' – próby odpowiedzi na pytania związane z istotą samorządu, takie jak: czym jest samorząd, co stanowi jego istotę, jak kształtują się relacje pomiędzy organami samorządowymi jako organami władzy lokalnej a organami → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Administracja_rządowa administracji rządowej], na czym polega specyfika samorządu, jaki jest jego zakres kompetencji. Kolejnym problemem jest także kwestia określenia genezy samorządu. Spór z tym związany doprowadził do ukształtowania się trzech szkół teoretycznych: naturalistycznej, państwowej oraz politycznej t. samorządu terytorialnego. Nie są to jednolite koncepcje, ponieważ pośród ich przedstawicieli, których część można przypisać do różnych nurtów, dochodziło do wielu sporów. W literaturze można spotkać się z opiniami wskazującymi na istnienie także tzw. t. naturalistyczno-państwowej. Choć jest przez niektórych traktowana jako tożsama z teorią państwową, część badaczy traktuje ją jako syntezę t. naturalistycznej i państwowej. Początkowo spór o istotę samorządu toczył się głównie w łonie przedstawicieli nauk prawnych. Z czasem dochodzić do głosu zaczęli badacze z innych dziedzin: socjologii, ekonomii czy politologii, co pozwoliło włączyć do dyskusji o samorządzie terytorialnym takie koncepcje, jak: lokalizm, teoria racjonalnego oraz publicznego wyboru czy koncepcja podwójnego państwa [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Mateusz_J%C4%99czarek M. Jęczarek] ]. | ||
+ | <!--T:2--> | ||
'''Literatura''': A. Bosiacki, ''Od naturalizmu do etatyzmu: doktryny samorządu terytorialnego Drugiej Rzeczypospolitej 1918–1939'', Warszawa 2006 ■ G. Stoker, ''Teoria samorządu i polityki lokalnej'', [w:] ''Wartości podstawowe samorządu terytorialnego i demokracji lokalnej'', red. P. Swianiewicz, Warszawa 1997 ■ S. Wójcik, ''Samorząd terytorialny w Polsce w XX wieku: myśl samorządowa, historia i współczesność'', Lublin 2007. | '''Literatura''': A. Bosiacki, ''Od naturalizmu do etatyzmu: doktryny samorządu terytorialnego Drugiej Rzeczypospolitej 1918–1939'', Warszawa 2006 ■ G. Stoker, ''Teoria samorządu i polityki lokalnej'', [w:] ''Wartości podstawowe samorządu terytorialnego i demokracji lokalnej'', red. P. Swianiewicz, Warszawa 1997 ■ S. Wójcik, ''Samorząd terytorialny w Polsce w XX wieku: myśl samorządowa, historia i współczesność'', Lublin 2007. | ||
</translate> | </translate> |
Wersja z 19:33, 26 maj 2018
TEORIE SAMORZĄDU – próby odpowiedzi na pytania związane z istotą samorządu, takie jak: czym jest samorząd, co stanowi jego istotę, jak kształtują się relacje pomiędzy organami samorządowymi jako organami władzy lokalnej a organami → administracji rządowej, na czym polega specyfika samorządu, jaki jest jego zakres kompetencji. Kolejnym problemem jest także kwestia określenia genezy samorządu. Spór z tym związany doprowadził do ukształtowania się trzech szkół teoretycznych: naturalistycznej, państwowej oraz politycznej t. samorządu terytorialnego. Nie są to jednolite koncepcje, ponieważ pośród ich przedstawicieli, których część można przypisać do różnych nurtów, dochodziło do wielu sporów. W literaturze można spotkać się z opiniami wskazującymi na istnienie także tzw. t. naturalistyczno-państwowej. Choć jest przez niektórych traktowana jako tożsama z teorią państwową, część badaczy traktuje ją jako syntezę t. naturalistycznej i państwowej. Początkowo spór o istotę samorządu toczył się głównie w łonie przedstawicieli nauk prawnych. Z czasem dochodzić do głosu zaczęli badacze z innych dziedzin: socjologii, ekonomii czy politologii, co pozwoliło włączyć do dyskusji o samorządzie terytorialnym takie koncepcje, jak: lokalizm, teoria racjonalnego oraz publicznego wyboru czy koncepcja podwójnego państwa [ M. Jęczarek ].
Literatura: A. Bosiacki, Od naturalizmu do etatyzmu: doktryny samorządu terytorialnego Drugiej Rzeczypospolitej 1918–1939, Warszawa 2006 ■ G. Stoker, Teoria samorządu i polityki lokalnej, [w:] Wartości podstawowe samorządu terytorialnego i demokracji lokalnej, red. P. Swianiewicz, Warszawa 1997 ■ S. Wójcik, Samorząd terytorialny w Polsce w XX wieku: myśl samorządowa, historia i współczesność, Lublin 2007.