Translations

Europeizacja administracji publicznej/1/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "EUROPEANISATION OF PUBLIC ADMINISTRATION – process/phenomenon taking place in the structures of the public administration of the EU member states, which means: 1. the...")
 
(Brak różnic)

Aktualna wersja na dzień 19:27, 17 maj 2018

Objaśnienie komunikatu (prześlij)

Ten komunikat nie posiada dokumentacji. Jeśli wiesz gdzie lub jak ten komunikat jest używany, możesz pomóc innym tłumaczom przez dodanie dokumentacji do tego komunikatu.

Tekst źródłowy komunikatu (Europeizacja administracji publicznej)
'''EUROPEIZACJA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ''' – proces/zjawisko zachodzące w strukturach administracji publicznej państw członkowskich UE, które oznacza: 1. oddziaływanie prawa unijnego na procesy stanowienia i stosowania oraz interpretacji krajowego prawa administracyjnego; 2. zmiany funkcjonowania administracji publicznej stosownie do wyzwań związanych z procesem integracji europejskiej. E.a.p. zachodzi na trzech płaszczyznach. Po pierwsze – europeizacji standardów. Dotyczy europejskiego modelu administracji publicznej, opartego na fundamencie wartości i reguł działania państwa demokratycznego, wykraczającym poza państwa UE. Zasadnicza część tego rodzaju wzorców ma korzenie w ogólnych procesach modernizacji i demokratyzacji życia publicznego, ale część bezpośrednio wiąże się z procesami integracji europejskiej; w UE podstawowe standardy w tym zakresie określa m.in: Karta Praw Podstawowych i zawarte w niej → prawo do dobrej administracji oraz Europejski Kodeks Dobrej Administracji. Po drugie – europeizacji zadań. Członkostwo w UE wiąże się z potrzebą zapewnienia pełnej kompatybilności służb i organów administracji publicznej państwa w celu efektywnej realizacji działań podejmowanych w ramach UE. Obejmuje to: treści prawa UE, uczestniczenie administracji krajowej w procesie decyzyjnym w UE, współpracę administracji narodowych w procesie koordynacji polityki europejskiej. Po trzecie – europeizacji rozwiązań organizacyjnych, proceduralnych, kadrowych. Prawo UE nie reguluje organizacji administracji publicznej państw członkowskich w zakresie ich struktury, zadań czy kompetencji. Z traktatowej zasady autonomii organizacyjnej (instytucjonalnej) państw członkowskich wynika bowiem, że rozstrzygnięcia w tym zakresie należą do ich wyłącznej kompetencji. Jednak wpływ pośredni prawa UE na ustrój i procedury administracyjne na poziomie narodowym należy uznać w praktyce za znaczący [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Krzysztof_Tomaszewski K. Tomaszewski] ].
TłumaczenieEUROPEANISATION OF PUBLIC ADMINISTRATION – process/phenomenon taking place in the structures of the public administration of the EU member states, which means: 1. the influence of the EU law on the processes of drafting and applying and interpreting national administrative law; 2. changes in the functioning of the public administration in line with the challenges of the process of European integration. E.p.a. occurs on three planes. First, the Europeanisation of standards. It concerns the European model of public administration, based on the foundation of values and rules of the democratic state, going beyond the EU. The main part of these patterns is rooted in the general process of modernization and democratization of public life, but a part directly relates to the processes of European integration; in the EU, basic standards in this area are described, inter alia, in the Charter of Fundamental Rights and included there the → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Prawo_do_dobrej_administracji right to good administration], and the European Code of Good Administration. Second, the Europeanization of tasks. Membership in the EU is related to the need to ensure full compatibility between the services and public administration bodies of the country in order to effectively implement actions undertaken within the EU. This includes: the content of the EU laws, the participation of the national administration in the decision-making process in the EU, the cooperation of national administrations in the process of European policy coordination. Thirdly, Europeanisation of organisational, procedural, personnel solutions. The EU law does not regulate the organisation of public administrations of the member states in terms of their structure, tasks or competences. From the treaty’s principle of organisational (institutional) autonomy of the member states it results that decisions in this respect fall within their exclusive competence. However, the indirect impact of the EU law on the system and administrative procedures at national level should be considered significant in practice [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Krzysztof_Tomaszewski/en K. Tomaszewski] ].

EUROPEANISATION OF PUBLIC ADMINISTRATION – process/phenomenon taking place in the structures of the public administration of the EU member states, which means: 1. the influence of the EU law on the processes of drafting and applying and interpreting national administrative law; 2. changes in the functioning of the public administration in line with the challenges of the process of European integration. E.p.a. occurs on three planes. First, the Europeanisation of standards. It concerns the European model of public administration, based on the foundation of values and rules of the democratic state, going beyond the EU. The main part of these patterns is rooted in the general process of modernization and democratization of public life, but a part directly relates to the processes of European integration; in the EU, basic standards in this area are described, inter alia, in the Charter of Fundamental Rights and included there the → right to good administration, and the European Code of Good Administration. Second, the Europeanization of tasks. Membership in the EU is related to the need to ensure full compatibility between the services and public administration bodies of the country in order to effectively implement actions undertaken within the EU. This includes: the content of the EU laws, the participation of the national administration in the decision-making process in the EU, the cooperation of national administrations in the process of European policy coordination. Thirdly, Europeanisation of organisational, procedural, personnel solutions. The EU law does not regulate the organisation of public administrations of the member states in terms of their structure, tasks or competences. From the treaty’s principle of organisational (institutional) autonomy of the member states it results that decisions in this respect fall within their exclusive competence. However, the indirect impact of the EU law on the system and administrative procedures at national level should be considered significant in practice [ K. Tomaszewski ].

Counterliczniki