Kadencyjność: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Oznaczono tę wersję do tłumaczenia) |
|||
Linia 7: | Linia 7: | ||
'''Literatura''': K. Grajewski, ''Odpowiedzialność posłów i senatorów na tle zasady mandatu wolnego'', Warszawa 2009 ■ A. Ławniczak, M. Masternak-Kubiak, ''Zasada kadencyjności Sejmu: wybrane problemy'', „Przegląd Sejmowy” 2002, nr 3. | '''Literatura''': K. Grajewski, ''Odpowiedzialność posłów i senatorów na tle zasady mandatu wolnego'', Warszawa 2009 ■ A. Ławniczak, M. Masternak-Kubiak, ''Zasada kadencyjności Sejmu: wybrane problemy'', „Przegląd Sejmowy” 2002, nr 3. | ||
</translate> | </translate> | ||
+ | |||
+ | [[Category: Hasła]] |
Aktualna wersja na dzień 14:18, 18 maj 2018
KADENCYJNOŚĆ – zasada sprawowania funkcji publicznej lub urzędu przez ustalony z góry maksymalny czas – na okres → kadencji; udzielenie danemu organowi, w konkretnym składzie personalnym, pełnomocnictw na określony czas. Zasada kadencyjności jest uznawana w systemach demokratycznych za konieczny element przedstawicielskiego charakteru parlamentu / organów stanowiących, ale i wybieralnych organów wykonawczych. Jej stosowanie oznacza periodyczność sprawowania mandatu – demokratyczne wybory legitymizują władzę, równocześnie jednak limitują ją czasowo i w ten sposób czynią odwracalną (→ rozwiązanie organu stanowiącego) [ M. Kaczorowska ].
Literatura: K. Grajewski, Odpowiedzialność posłów i senatorów na tle zasady mandatu wolnego, Warszawa 2009 ■ A. Ławniczak, M. Masternak-Kubiak, Zasada kadencyjności Sejmu: wybrane problemy, „Przegląd Sejmowy” 2002, nr 3.