Nabór: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Przygotowano stronę do tłumaczenia)
Linia 1: Linia 1:
 +
<languages/>
 +
<translate>
 
'''NABÓR''' – mechanizm (system) prawny zatrudniania pracowników administracji publicznej oparty na określonych standardach i wytycznych. Jest jednym z najistotniejszych elementów procesu zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej. Zgodnie ze standardami służby publicznej, zatrudnieni w administracji publicznej (m.in. w administracji samorządu terytorialnego czy w ramach korpusu → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/S%C5%82u%C5%BCba_cywilna służby cywilnej]) muszą przejść procedurę kwalifikacyjną, która wyłania najlepszych – profesjonalistów, fachowców, mających predyspozycje do pracy w administracji, rzetelnych, lojalnych wobec państwa i życzliwych dla obywatela. Procedura kwalifikacyjna ma wyłaniać osoby o określonych cechach, wiedzy i umiejętnościach, co podniesie efektywność i sprawność działania całego aparatu wykonawczego państwa. Ramy prawne organizacji n. do administracji publicznej w Polsce determinowane są również przez międzynarodowe przepisy, akty wykonawcze, standardy i wytyczne określone m.in. w: Traktacie o UE, Karcie Praw Podstawowych, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych, zaleceniach Komitetu Ministrów Rady Europy dotyczących statusu pracowników publicznych w Europie, zaleceniach Komitetu Ministrów Rady Europy określających kodeks etyczny urzędników państwowych (→  
 
'''NABÓR''' – mechanizm (system) prawny zatrudniania pracowników administracji publicznej oparty na określonych standardach i wytycznych. Jest jednym z najistotniejszych elementów procesu zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej. Zgodnie ze standardami służby publicznej, zatrudnieni w administracji publicznej (m.in. w administracji samorządu terytorialnego czy w ramach korpusu → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/S%C5%82u%C5%BCba_cywilna służby cywilnej]) muszą przejść procedurę kwalifikacyjną, która wyłania najlepszych – profesjonalistów, fachowców, mających predyspozycje do pracy w administracji, rzetelnych, lojalnych wobec państwa i życzliwych dla obywatela. Procedura kwalifikacyjna ma wyłaniać osoby o określonych cechach, wiedzy i umiejętnościach, co podniesie efektywność i sprawność działania całego aparatu wykonawczego państwa. Ramy prawne organizacji n. do administracji publicznej w Polsce determinowane są również przez międzynarodowe przepisy, akty wykonawcze, standardy i wytyczne określone m.in. w: Traktacie o UE, Karcie Praw Podstawowych, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych, zaleceniach Komitetu Ministrów Rady Europy dotyczących statusu pracowników publicznych w Europie, zaleceniach Komitetu Ministrów Rady Europy określających kodeks etyczny urzędników państwowych (→  
 
[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Prawo_dost%C4%99pu_do_s%C5%82u%C5%BCby_publicznej  prawo dostępu do służby publicznej]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/S%C5%82u%C5%BCba_cywilna  służba cywilna]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Pracownicy_samorz%C4%85dowi pracownicy samorządowi]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Urz%C4%99dnik urzędnik]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Kamil_Mroczka K. Mroczka] ].  
 
[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Prawo_dost%C4%99pu_do_s%C5%82u%C5%BCby_publicznej  prawo dostępu do służby publicznej]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/S%C5%82u%C5%BCba_cywilna  służba cywilna]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Pracownicy_samorz%C4%85dowi pracownicy samorządowi]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Urz%C4%99dnik urzędnik]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Kamil_Mroczka K. Mroczka] ].  
  
 
'''Literatura''': J. Itrich-Drabarek, ''Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian funkcjonowania służby cywilnej w Polsce na tle europejskim'', Warszawa 2010 ■ K. Mroczka, ''Wpływ polityki zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej na funkcjonowanie państwa'', Warszawa 2015 ■ Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 maja 2000 r., sygn.: K.21/99, Dz.U. 2000 r., nr 39, poz. 462, „Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego Zbiór Urzędowy” 2000, nr 4.
 
'''Literatura''': J. Itrich-Drabarek, ''Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian funkcjonowania służby cywilnej w Polsce na tle europejskim'', Warszawa 2010 ■ K. Mroczka, ''Wpływ polityki zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej na funkcjonowanie państwa'', Warszawa 2015 ■ Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 maja 2000 r., sygn.: K.21/99, Dz.U. 2000 r., nr 39, poz. 462, „Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego Zbiór Urzędowy” 2000, nr 4.
 +
</translate>

Wersja z 15:26, 22 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

NABÓR – mechanizm (system) prawny zatrudniania pracowników administracji publicznej oparty na określonych standardach i wytycznych. Jest jednym z najistotniejszych elementów procesu zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej. Zgodnie ze standardami służby publicznej, zatrudnieni w administracji publicznej (m.in. w administracji samorządu terytorialnego czy w ramach korpusu → służby cywilnej) muszą przejść procedurę kwalifikacyjną, która wyłania najlepszych – profesjonalistów, fachowców, mających predyspozycje do pracy w administracji, rzetelnych, lojalnych wobec państwa i życzliwych dla obywatela. Procedura kwalifikacyjna ma wyłaniać osoby o określonych cechach, wiedzy i umiejętnościach, co podniesie efektywność i sprawność działania całego aparatu wykonawczego państwa. Ramy prawne organizacji n. do administracji publicznej w Polsce determinowane są również przez międzynarodowe przepisy, akty wykonawcze, standardy i wytyczne określone m.in. w: Traktacie o UE, Karcie Praw Podstawowych, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych, zaleceniach Komitetu Ministrów Rady Europy dotyczących statusu pracowników publicznych w Europie, zaleceniach Komitetu Ministrów Rady Europy określających kodeks etyczny urzędników państwowych (→ prawo dostępu do służby publicznej; służba cywilna; pracownicy samorządowi; urzędnik) [ K. Mroczka ].

Literatura: J. Itrich-Drabarek, Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian funkcjonowania służby cywilnej w Polsce na tle europejskim, Warszawa 2010 ■ K. Mroczka, Wpływ polityki zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej na funkcjonowanie państwa, Warszawa 2015 ■ Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 maja 2000 r., sygn.: K.21/99, Dz.U. 2000 r., nr 39, poz. 462, „Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego Zbiór Urzędowy” 2000, nr 4.

Counterliczniki