Nabór: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Przygotowano stronę do tłumaczenia) |
(Oznaczono tę wersję do tłumaczenia) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<languages/> | <languages/> | ||
<translate> | <translate> | ||
+ | <!--T:1--> | ||
'''NABÓR''' – mechanizm (system) prawny zatrudniania pracowników administracji publicznej oparty na określonych standardach i wytycznych. Jest jednym z najistotniejszych elementów procesu zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej. Zgodnie ze standardami służby publicznej, zatrudnieni w administracji publicznej (m.in. w administracji samorządu terytorialnego czy w ramach korpusu → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/S%C5%82u%C5%BCba_cywilna służby cywilnej]) muszą przejść procedurę kwalifikacyjną, która wyłania najlepszych – profesjonalistów, fachowców, mających predyspozycje do pracy w administracji, rzetelnych, lojalnych wobec państwa i życzliwych dla obywatela. Procedura kwalifikacyjna ma wyłaniać osoby o określonych cechach, wiedzy i umiejętnościach, co podniesie efektywność i sprawność działania całego aparatu wykonawczego państwa. Ramy prawne organizacji n. do administracji publicznej w Polsce determinowane są również przez międzynarodowe przepisy, akty wykonawcze, standardy i wytyczne określone m.in. w: Traktacie o UE, Karcie Praw Podstawowych, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych, zaleceniach Komitetu Ministrów Rady Europy dotyczących statusu pracowników publicznych w Europie, zaleceniach Komitetu Ministrów Rady Europy określających kodeks etyczny urzędników państwowych (→ | '''NABÓR''' – mechanizm (system) prawny zatrudniania pracowników administracji publicznej oparty na określonych standardach i wytycznych. Jest jednym z najistotniejszych elementów procesu zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej. Zgodnie ze standardami służby publicznej, zatrudnieni w administracji publicznej (m.in. w administracji samorządu terytorialnego czy w ramach korpusu → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/S%C5%82u%C5%BCba_cywilna służby cywilnej]) muszą przejść procedurę kwalifikacyjną, która wyłania najlepszych – profesjonalistów, fachowców, mających predyspozycje do pracy w administracji, rzetelnych, lojalnych wobec państwa i życzliwych dla obywatela. Procedura kwalifikacyjna ma wyłaniać osoby o określonych cechach, wiedzy i umiejętnościach, co podniesie efektywność i sprawność działania całego aparatu wykonawczego państwa. Ramy prawne organizacji n. do administracji publicznej w Polsce determinowane są również przez międzynarodowe przepisy, akty wykonawcze, standardy i wytyczne określone m.in. w: Traktacie o UE, Karcie Praw Podstawowych, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych, zaleceniach Komitetu Ministrów Rady Europy dotyczących statusu pracowników publicznych w Europie, zaleceniach Komitetu Ministrów Rady Europy określających kodeks etyczny urzędników państwowych (→ | ||
[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Prawo_dost%C4%99pu_do_s%C5%82u%C5%BCby_publicznej prawo dostępu do służby publicznej]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/S%C5%82u%C5%BCba_cywilna służba cywilna]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Pracownicy_samorz%C4%85dowi pracownicy samorządowi]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Urz%C4%99dnik urzędnik]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Kamil_Mroczka K. Mroczka] ]. | [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Prawo_dost%C4%99pu_do_s%C5%82u%C5%BCby_publicznej prawo dostępu do służby publicznej]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/S%C5%82u%C5%BCba_cywilna służba cywilna]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Pracownicy_samorz%C4%85dowi pracownicy samorządowi]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Urz%C4%99dnik urzędnik]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Kamil_Mroczka K. Mroczka] ]. | ||
+ | <!--T:2--> | ||
'''Literatura''': J. Itrich-Drabarek, ''Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian funkcjonowania służby cywilnej w Polsce na tle europejskim'', Warszawa 2010 ■ K. Mroczka, ''Wpływ polityki zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej na funkcjonowanie państwa'', Warszawa 2015 ■ Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 maja 2000 r., sygn.: K.21/99, Dz.U. 2000 r., nr 39, poz. 462, „Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego Zbiór Urzędowy” 2000, nr 4. | '''Literatura''': J. Itrich-Drabarek, ''Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian funkcjonowania służby cywilnej w Polsce na tle europejskim'', Warszawa 2010 ■ K. Mroczka, ''Wpływ polityki zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej na funkcjonowanie państwa'', Warszawa 2015 ■ Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 maja 2000 r., sygn.: K.21/99, Dz.U. 2000 r., nr 39, poz. 462, „Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego Zbiór Urzędowy” 2000, nr 4. | ||
</translate> | </translate> |
Wersja z 15:26, 22 maj 2018
NABÓR – mechanizm (system) prawny zatrudniania pracowników administracji publicznej oparty na określonych standardach i wytycznych. Jest jednym z najistotniejszych elementów procesu zarządzania zasobami ludzkimi w administracji publicznej. Zgodnie ze standardami służby publicznej, zatrudnieni w administracji publicznej (m.in. w administracji samorządu terytorialnego czy w ramach korpusu → służby cywilnej) muszą przejść procedurę kwalifikacyjną, która wyłania najlepszych – profesjonalistów, fachowców, mających predyspozycje do pracy w administracji, rzetelnych, lojalnych wobec państwa i życzliwych dla obywatela. Procedura kwalifikacyjna ma wyłaniać osoby o określonych cechach, wiedzy i umiejętnościach, co podniesie efektywność i sprawność działania całego aparatu wykonawczego państwa. Ramy prawne organizacji n. do administracji publicznej w Polsce determinowane są również przez międzynarodowe przepisy, akty wykonawcze, standardy i wytyczne określone m.in. w: Traktacie o UE, Karcie Praw Podstawowych, Międzynarodowym Pakcie Praw Obywatelskich i Politycznych, zaleceniach Komitetu Ministrów Rady Europy dotyczących statusu pracowników publicznych w Europie, zaleceniach Komitetu Ministrów Rady Europy określających kodeks etyczny urzędników państwowych (→ prawo dostępu do służby publicznej; służba cywilna; pracownicy samorządowi; urzędnik) [ K. Mroczka ].
Literatura: J. Itrich-Drabarek, Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian funkcjonowania służby cywilnej w Polsce na tle europejskim, Warszawa 2010 ■ K. Mroczka, Wpływ polityki zarządzania zasobami ludzkimi w służbie cywilnej na funkcjonowanie państwa, Warszawa 2015 ■ Wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 10 maja 2000 r., sygn.: K.21/99, Dz.U. 2000 r., nr 39, poz. 462, „Orzecznictwo Trybunału Konstytucyjnego Zbiór Urzędowy” 2000, nr 4.