Normy ISO/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "ISO norms")
 
(Utworzono nową stronę "'''ISO NORMS''' – a system of international standards in all areas of life, developed by the International Organization for Standardization. It is an independent non-g...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''NORMY ISO''' – system międzynarodowych standardów w zakresie wszystkich dziedzin życia, opracowywanych przez International Organization for Standardization – Międzynarodową Organizację Normalizacyjną. Jest to niezależna organizacja pozarządowa, która zrzesza krajowe organizacje normalizacyjne (162). Jej członkowie nie są delegowani przez rządy. Działalność ISO jest finansowana ze środków własnych pochodzących ze składek członkowskich. Istotny element struktury przychodowej ISO stanowią środki pochodzące ze sprzedaży norm ISO, wydawania podręczników, poradników oraz innych periodyków branżowych. Polski Komitet Normalizacyjny jest członkiem ISO od początku jej działania (1947), ma status członka założyciela. ISO jest oficjalną nazwą norm niezależnie od języka. Pierwszy standard ISO opublikowano w 1951 r. ISO jest globalną siecią, tworzoną przez kilkaset komitetów technicznych i grup roboczych oraz Komitet Główny, w którym po jednym głosie mają kraje członkowskie. Projekty dotyczące nowych norm lub zmian istniejących norm może składać każda organizacja członkowska. Taka propozycja – draft – jest dyskutowana w grupach roboczych, a po uzyskaniu ogólnego konsensusu uzyskuje status project, który podlega zaopiniowaniu – status oficjalnej normy zyskuje, jeśli 3/4 członków Komitetu Głównego zaopiniuje go pozytywnie. Respektowanie norm ISO ma charakter dobrowolny, gdyż organizacja pozarządowa, jaką jest ISO, nie ma prawnej i faktycznej możliwości narzucania oraz egzekwowania ich stosowania. Spełnianie warunków określonych normą ISO jest potwierdzane certyfikatem (w Polsce może on zostać nadany przez jednostkę akredytowaną przez Polskie Centrum Akredytacji). Upowszechnianie norm ISO w polskich urzędach administracji publicznej wiąże się z wdrażaniem systemów zarządzania jakością. Standardy z grupy ISO-9000 reprezentują zbiór dobrych praktyk zarządzania, których celem jest zapewnienie, iż wymagania klienta są spełnione (organizacja dostarcza usługę zgodnie z oczekiwaniami klienta). ISO 9001 to standard zarządzania pozwalający urzędom zaprojektować udokumentowanie sposobów postępowania i ich powtarzalność, co wpływa na jakość świadczonych usług. Na forum ISO opracowano standard IWA 2005, który podaje wytyczne do wdrożenia ISO w administracji. Jest to standard stosowany w administracji na całym świecie [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek J. Itrich-Drabarek],  [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Kamil_Mroczka K. Mroczka] ].  
+
'''ISO NORMS''' – a system of international standards in all areas of life, developed by the International Organization for Standardization. It is an independent non-governmental organisation that brings together national standardisation organisations (162). Its members are not delegated by governments. ISO’s activities are financed from own resources coming from membership fees. An important element of the ISO revenue structure are funds from the sale of ISO standards, the publication of textbooks, guides and other industry periodicals. The Polish Committee for Standardisation has been an ISO member since the beginning of its operation (1947), has the status of a founding member. ISO is the official name of the standards regardless of the language. The first ISO standard was published in 1951. ISO is a global network, created by several hundred technical committees and working groups, and the Main Committee, in which the member states have one vote. Projects for new standards or changes to existing standards may be submitted by any member organisation. Such proposal – draft – is discussed in working groups, and after obtaining a general consensus, obtains the status of a project that is subject to opinion it gains the status of the official standard if 3/4 members of the Main Committee give their positive opinion. Respecting ISO standards is voluntary, because an NGO, which ISO is, has no legal or factual ability to impose and enforce their application. Meeting the conditions set out in the ISO standard is confirmed by a certificate (in Poland it may be granted by an entity accredited by the Polish Centre for Accreditation). Popularisation of ISO standards in Polish public administration offices is associated with the implementation of quality management systems. Standards from the ISO-9000 group represent a set of good management practices, the purpose of which is to ensure that customer requirements are met (the organisation provides the service in accordance with the client’s expectations). ISO 9001 is a management standard that allows offices to design documentation of procedures and their repetition, which affects the quality of services provided. On the ISO forum, the IWA 2005 standard has been developed, which provides guidelines for the implementation of ISO in administration. It is a standard used in administration all over the world [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek/en J. Itrich-Drabarek],  [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Kamil_Mroczka/en K. Mroczka] ].  
  
 
'''Literatura''': T. Borys, P. Rogala, ''Systemy zarządzania jakością i środowiskiem'', Wrocław 2007 ■ Strona internetowa International Organization for Standardization, https://www.iso.org/about-us.html ■ ''Współczesne koncepcje zarządzania publicznego. Wyzwania modernizacyjne sektora publicznego'', red. M. Ćwiklicki, M. Jabłoński, S. Mazur, Kraków 2016.
 
'''Literatura''': T. Borys, P. Rogala, ''Systemy zarządzania jakością i środowiskiem'', Wrocław 2007 ■ Strona internetowa International Organization for Standardization, https://www.iso.org/about-us.html ■ ''Współczesne koncepcje zarządzania publicznego. Wyzwania modernizacyjne sektora publicznego'', red. M. Ćwiklicki, M. Jabłoński, S. Mazur, Kraków 2016.

Wersja z 20:22, 22 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

ISO NORMS – a system of international standards in all areas of life, developed by the International Organization for Standardization. It is an independent non-governmental organisation that brings together national standardisation organisations (162). Its members are not delegated by governments. ISO’s activities are financed from own resources coming from membership fees. An important element of the ISO revenue structure are funds from the sale of ISO standards, the publication of textbooks, guides and other industry periodicals. The Polish Committee for Standardisation has been an ISO member since the beginning of its operation (1947), has the status of a founding member. ISO is the official name of the standards – regardless of the language. The first ISO standard was published in 1951. ISO is a global network, created by several hundred technical committees and working groups, and the Main Committee, in which the member states have one vote. Projects for new standards or changes to existing standards may be submitted by any member organisation. Such proposal – draft – is discussed in working groups, and after obtaining a general consensus, obtains the status of a project that is subject to opinion – it gains the status of the official standard if 3/4 members of the Main Committee give their positive opinion. Respecting ISO standards is voluntary, because an NGO, which ISO is, has no legal or factual ability to impose and enforce their application. Meeting the conditions set out in the ISO standard is confirmed by a certificate (in Poland it may be granted by an entity accredited by the Polish Centre for Accreditation). Popularisation of ISO standards in Polish public administration offices is associated with the implementation of quality management systems. Standards from the ISO-9000 group represent a set of good management practices, the purpose of which is to ensure that customer requirements are met (the organisation provides the service in accordance with the client’s expectations). ISO 9001 is a management standard that allows offices to design documentation of procedures and their repetition, which affects the quality of services provided. On the ISO forum, the IWA 2005 standard has been developed, which provides guidelines for the implementation of ISO in administration. It is a standard used in administration all over the world [ J. Itrich-Drabarek, K. Mroczka ].

Literatura: T. Borys, P. Rogala, Systemy zarządzania jakością i środowiskiem, Wrocław 2007 ■ Strona internetowa International Organization for Standardization, https://www.iso.org/about-us.htmlWspółczesne koncepcje zarządzania publicznego. Wyzwania modernizacyjne sektora publicznego, red. M. Ćwiklicki, M. Jabłoński, S. Mazur, Kraków 2016.

Counterliczniki