Wersja z 12:57, 23 maj 2018
Objaśnienie komunikatu (prześlij ) Ten komunikat nie posiada dokumentacji.
Jeśli wiesz gdzie lub jak ten komunikat jest używany, możesz pomóc innym tłumaczom przez dodanie dokumentacji do tego komunikatu.
Tekst źródłowy komunikatu (Organizacja pozarządowa )
'''ORGANIZACJA POZARZĄDOWA''' (ang. ''non-governmental organization'' – ngo) – jest prawną formą organizowania się obywateli, umożliwiającą realizację konstytucyjnego prawa do stowarzyszania się. O.p. (organizacje trzeciego sektora) są umiejscowione pomiędzy sektorem publicznym (administracją publiczną) a sektorem prywatnym (przedsiębiorstwami). Cechą konstytutywną o.p. jest niezależność od organów rządowych oraz prowadzenie działalności nienastawionej na zysk. Do sektora o.p. przynależy wiele podmiotów przybierających zróżnicowane formy prawne (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Fundacja fundacje], → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Stowarzyszenie stowarzyszenia]). W Polsce o.p. to niebędące → jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia. Mogą być nimi także partie polityczne, związki zawodowe, jak i niemające osobowości prawnej np. stowarzyszenia zwykłe, uczelniane organizacje studenckie, koła gospodyń wiejskich. Nie są zaliczane do o.p.: podmioty zaliczone do sektora finansów publicznych (np. jednostki samorządu terytorialnego, państwowe szkoły wyższe), organizacje, których celem działania jest prowadzenie działalności gospodarczej nastawionej na osiąganie zysku, organizacje kościelne i wyznaniowe, stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego. W demokratycznych reżimach politycznych jednym z celów funkcjonowania o.p. jest wspieranie państwa w wypełnianiu jego podstawowych zadań. O.p. dostrzegają i podejmują działanie wszędzie tam, gdzie administracja publiczna z różnych obiektywnych przyczyn nie jest w stanie lub nie może poradzić sobie z rozwiązaniem istotnych problemów dotyczących potrzeb społecznych. Dysponując niezbędną wiedzą, doświadczeniem i kompetencjami o.p. wspierają administrację publiczną i jednostki samorządu terytorialnego w zakresie realizowania zadań publicznych. Podejmowana współpraca może mieć charakter finansowy (dotacje), jak i pozafinansowy (konsultacje, grupy i zespoły doradcze) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Agnieszka_Bejma A. Bejma] ].
'''ORGANIZACJA POZARZĄDOWA''' (ang. ''non-governmental organization'' – ngo) – jest prawną formą organizowania się obywateli, umożliwiającą realizację konstytucyjnego prawa do stowarzyszania się. O.p. (organizacje trzeciego sektora) są umiejscowione pomiędzy sektorem publicznym (administracją publiczną) a sektorem prywatnym (przedsiębiorstwami). Cechą konstytutywną o.p. jest niezależność od organów rządowych oraz prowadzenie działalności nienastawionej na zysk. Do sektora o.p. przynależy wiele podmiotów przybierających zróżnicowane formy prawne (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Fundacja fundacje], → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Stowarzyszenie stowarzyszenia]). W Polsce o.p. to niebędące → jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki nieposiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia. Mogą być nimi także partie polityczne, związki zawodowe, jak i niemające osobowości prawnej np. stowarzyszenia zwykłe, uczelniane organizacje studenckie, koła gospodyń wiejskich. Nie są zaliczane do o.p.: podmioty zaliczone do sektora finansów publicznych (np. jednostki samorządu terytorialnego, państwowe szkoły wyższe), organizacje, których celem działania jest prowadzenie działalności gospodarczej nastawionej na osiąganie zysku, organizacje kościelne i wyznaniowe, stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego. W demokratycznych reżimach politycznych jednym z celów funkcjonowania o.p. jest wspieranie państwa w wypełnianiu jego podstawowych zadań. O.p. dostrzegają i podejmują działanie wszędzie tam, gdzie administracja publiczna z różnych obiektywnych przyczyn nie jest w stanie lub nie może poradzić sobie z rozwiązaniem istotnych problemów dotyczących potrzeb społecznych. Dysponując niezbędną wiedzą, doświadczeniem i kompetencjami o.p. wspierają administrację publiczną i jednostki samorządu terytorialnego w zakresie realizowania zadań publicznych. Podejmowana współpraca może mieć charakter finansowy (dotacje), jak i pozafinansowy (konsultacje, grupy i zespoły doradcze) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Agnieszka_Bejma A. Bejma] ].
Tłumaczenie NON-GOVERNMENTAL ORGANISATION (NGO) – is a legal form of citizens’ organising that allows to realize the constitutional right to associate. NGOs (third sector organisations) are located between the public sector (public administration) and private sector (business enterprises). The constitutive feature of NGOs is independence of government bodies and not-for-profit activities. The NGO sector includes many subjects that assume different legal forms (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Fundacja foundations], → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Stowarzyszenie associations]). In Poland, NGOs are legal persons or organisations without legal personality established under the rules of law, including foundations and associations, that are not acting for the purpose of gaining profit, and are not → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jednostka_bud%C5%BCetowa public finance sector entities], within the meaning of the regulations on public finances. Organisations that can be considered NGOs include also political parties, trade unions, and entities without legal personality, for example simple associations, student bodies at universities, the farmer’s wives’ association. NGOs do not include entities from the public finance sector (e.g., local-government units, state higher education institutions), organisations whose purpose is to perform activities aimed at gaining profit, churches and religious organisations, local government units’ associations. In democratic political regimes one of the goals of NGOs is supporting the state in fulfilling its basic missions. NGOs notice and act in all situations when public administration, for many objective reasons, is unable to or is incapable of dealing with important social needs. Having the necessary knowledge, experience and competences, NGOs support the public administration and local government units in performing public tasks. The cooperation may take form of financial (grants) as well as non-financial (consultations, advisory groups and teams) support [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Agnieszka_Bejma/en A. Bejma] ]. NON-GOVERNMENTAL ORGANISATION (NGO) – is a legal form of citizens’ organising that allows to realize the constitutional right to associate. NGOs (third sector organisations) are located between the public sector (public administration) and private sector (business enterprises). The constitutive feature of NGOs is independence of government bodies and not-for-profit activities. The NGO sector includes many subjects that assume different legal forms (→ foundations , → associations ). In Poland, NGOs are legal persons or organisations without legal personality established under the rules of law, including foundations and associations, that are not acting for the purpose of gaining profit, and are not → public finance sector entities , within the meaning of the regulations on public finances. Organisations that can be considered NGOs include also political parties, trade unions, and entities without legal personality, for example simple associations, student bodies at universities, the farmer’s wives’ association. NGOs do not include entities from the public finance sector (e.g., local-government units, state higher education institutions), organisations whose purpose is to perform activities aimed at gaining profit, churches and religious organisations, local government units’ associations. In democratic political regimes one of the goals of NGOs is supporting the state in fulfilling its basic missions. NGOs notice and act in all situations when public administration, for many objective reasons, is unable to or is incapable of dealing with important social needs. Having the necessary knowledge, experience and competences, NGOs support the public administration and local government units in performing public tasks. The cooperation may take form of financial (grants) as well as non-financial (consultations, advisory groups and teams) support [ A. Bejma ].