Prawo do dobrej administracji/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Right to good administration")
 
(Utworzono nową stronę "'''RIGHT TO GOOD ADMINISTRATION''' – a set of specific rights under which the competent administrative body is assigned specific obligations and, accordingly, an indiv...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''PRAWO DO DOBREJ ADMINISTRACJI''' (ang. ''right to good administration'') jest zbiorem konkretnych uprawnień, którym po stronie właściwego organu administracyjnego przyporządkowane są konkretne obowiązki i odpowiednio do tego jednostka może wymagać stosownego zachowania się organu w danych okolicznościach, mieszczącego się w ramach pojęcia dobrej administracji. Wprowadzone zapisami Karty Praw Podstawowych UE, zaliczane jest do tzw. trzeciej generacji praw człowieka. Koncepcja p.d.d.a. wiąże się merytorycznie z koncepcją → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Dobre_rządzenie dobrego rządzenia] (''good governance''). Jako norma zapisana w KPP w odniesieniu do obszaru prawnego UE oznacza, że podstawowym prawem obywatela UE jest domaganie się od organów i instytucji Unii bezstronnego, zgodnego z prawem rozpatrzenia wniesionej sprawy bez zbędnej zwłoki. Temu prawu towarzyszy obowiązek organów i instytucji UE, a także wszystkich zatrudnionych tam funkcjonariuszy, właściwego, zgodnego z prawem obywatela załatwienia sprawy. Jeżeli w wyniku działań unijnej administracji wnoszący sprawę poniósł szkodę, to przysługuje mu roszczenie o odszkodowanie. P.d.d.a. zostało uszczegółowione w Europejskim Kodeksie Dobrej Praktyki Administracyjnej (The European Code of the Good Administrative Behaviour; uchwała Parlamentu Europejskiego 2001; w Polsce stosowana też nazwa – Europejski Kodeks Dobrej Administracji, EKDA). Kodeks należy do tzw. miękkiego prawa, zawiera zasady regulujące zachowanie urzędnika administracji, takie jak: praworządności, niedyskryminowania, proporcjonalności, zakaz nadużywania uprawnień, bezstronności i niezależności, obiektywności, uczciwości, uprzejmości, stosownego terminu podjęcia decyzji oraz obowiązku uza¬sadniania decyzji. Parlament Europejski zaleca wdrażanie koncepcji „dobrej administracji” w praktyce państw członkowskich. W Polsce EKDA został po raz pierwszy wydany w 2002 r. przez Rzecznika Praw Obywatelskich z obszernym komentarzem, a Rzecznik wskazywał, że nie ma żadnych powodów przemawiających przeciwko uznaniu zawartych w nim standardów za przydatne zarówno do wyznaczenia obowiązków polskiej administracji, jak i do interpretacji polskich przepisów prawnych, tak prawa materialnego, jak i prawa postępowania administracyjnego. Zarówno Europejski Trybunał Sprawiedliwości, jak i polskie sądy administracyjne odwołują się w orzecznictwie do zasad p.d.d.a. [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Izabela_Malinowska I. Malinowska] ].  
+
'''RIGHT TO GOOD ADMINISTRATION''' – a set of specific rights under which the competent administrative body is assigned specific obligations and, accordingly, an individual may expect appropriate behaviour of the body under given circumstances, within the notion of a good administration. Introduced by the Charter of Fundamental Rights of the EU, this right is classified as the so-called third generation of human rights. The concept of the r.t.g.a. is substantially linked with the concept of → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Dobre_rządzenie good governance]. As a regulatory standard written in the CFR with regard to the EU legal area, it means that the fundamental right of an EU citizen is to demand from the authorities and institutions of the Union impartial, lawful consideration of the brought case without undue delay. This law is accompanied by the duty of the EU authorities and institutions, as well as all the officers employed there, of the proper resolution of the case in accordance with the citizen’s right. If, as a result of the actions of the EU administration, the claimant has suffered damages, he is entitled to a claim for compensation. The r.t.g.a. has been detailed in The European Code of the Good Administrative Behaviour; European Parliament Resolution of 2001 (in Poland also known as Europejski Kodeks Dobrej Administracji, EKDA). The code belongs to the so-called soft law: it contains rules governing the behaviour of an administrative official such as the rule of law, non-discrimination, proportionality, prohibition of abuse of rights, impartiality and independence, objectivity, fairness, courtesy, reasonable time of decision and the obligation to justify the decision. The European Parliament recommends the implementation of the concept of “good administration” in the practice of the member states. In Poland, the Code was issued for the first time in 2002 by the Commissioner for Citizens’ Rights with a comprehensive commentary and the Commissioner pointed out that there were no reasons for not declaring the standards contained therein to be useful both for the designation of the duties of the Polish administration and for the interpretation of Polish legislation, in both the substantive law and the law of administrative proceedings. Both the European Court of Justice and the Polish Administrative Courts refer to the right to good administration in the case law [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Izabela_Malinowska I. Malinowska] ].  
  
 
'''Literatura''': ''Europejski Kodeks Dobrej Administracji (wprowadzenie, tekst i komentarz o zastosowaniu kodeksu w warunkach polskich procedur administracyjnych)'', oprac. J. Świątkiewicz, Warszawa 2007 ■ ''Europejski Kodeks Dobrej Praktyki Administracyjnej'', Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich 2015, [online] https:// www.ombudsman.europa.eu/pl/resources/code.faces#/page/1 [dostęp: wrzesień 2017] ■ ''Prawo do dobrej administracji'', Biuletyn RPO – Materiały, z. 60, Warszawa 2008.
 
'''Literatura''': ''Europejski Kodeks Dobrej Administracji (wprowadzenie, tekst i komentarz o zastosowaniu kodeksu w warunkach polskich procedur administracyjnych)'', oprac. J. Świątkiewicz, Warszawa 2007 ■ ''Europejski Kodeks Dobrej Praktyki Administracyjnej'', Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich 2015, [online] https:// www.ombudsman.europa.eu/pl/resources/code.faces#/page/1 [dostęp: wrzesień 2017] ■ ''Prawo do dobrej administracji'', Biuletyn RPO – Materiały, z. 60, Warszawa 2008.

Wersja z 18:47, 24 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

RIGHT TO GOOD ADMINISTRATION – a set of specific rights under which the competent administrative body is assigned specific obligations and, accordingly, an individual may expect appropriate behaviour of the body under given circumstances, within the notion of a good administration. Introduced by the Charter of Fundamental Rights of the EU, this right is classified as the so-called third generation of human rights. The concept of the r.t.g.a. is substantially linked with the concept of → good governance. As a regulatory standard written in the CFR with regard to the EU legal area, it means that the fundamental right of an EU citizen is to demand from the authorities and institutions of the Union impartial, lawful consideration of the brought case without undue delay. This law is accompanied by the duty of the EU authorities and institutions, as well as all the officers employed there, of the proper resolution of the case in accordance with the citizen’s right. If, as a result of the actions of the EU administration, the claimant has suffered damages, he is entitled to a claim for compensation. The r.t.g.a. has been detailed in The European Code of the Good Administrative Behaviour; European Parliament Resolution of 2001 (in Poland also known as Europejski Kodeks Dobrej Administracji, EKDA). The code belongs to the so-called soft law: it contains rules governing the behaviour of an administrative official such as the rule of law, non-discrimination, proportionality, prohibition of abuse of rights, impartiality and independence, objectivity, fairness, courtesy, reasonable time of decision and the obligation to justify the decision. The European Parliament recommends the implementation of the concept of “good administration” in the practice of the member states. In Poland, the Code was issued for the first time in 2002 by the Commissioner for Citizens’ Rights with a comprehensive commentary and the Commissioner pointed out that there were no reasons for not declaring the standards contained therein to be useful both for the designation of the duties of the Polish administration and for the interpretation of Polish legislation, in both the substantive law and the law of administrative proceedings. Both the European Court of Justice and the Polish Administrative Courts refer to the right to good administration in the case law [ I. Malinowska ].

Literatura: Europejski Kodeks Dobrej Administracji (wprowadzenie, tekst i komentarz o zastosowaniu kodeksu w warunkach polskich procedur administracyjnych), oprac. J. Świątkiewicz, Warszawa 2007 ■ Europejski Kodeks Dobrej Praktyki Administracyjnej, Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich 2015, [online] https:// www.ombudsman.europa.eu/pl/resources/code.faces#/page/1 [dostęp: wrzesień 2017] ■ Prawo do dobrej administracji, Biuletyn RPO – Materiały, z. 60, Warszawa 2008.

Counterliczniki