Rada powiatu: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Przygotowano stronę do tłumaczenia)
(Oznaczono tę wersję do tłumaczenia)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
 
<translate>
 
<translate>
 +
<!--T:1-->
 
'''RADA POWIATU''' – organ stanowiący i kontrolny powiatu, pochodzi z samorządowych wyborów powszechnych, równych, bezpośrednich, odbywających się w głosowaniu tajnym. Kadencja trwa cztery lata, licząc od dnia elekcji. Organ o kompetencji ogólnej, uprawniony do podejmowania i realizowania wszystkich spraw zastrzeżonych do zakresu działania pow. (pow.). Do wyłącznej kompetencji r.pow. należą kompetencje ustrojowe i organizacyjne: stanowienie prawa miejscowego, w tym statutu pow., wybór i odwołanie zarządu pow. (z.pow.), ustalanie wynagrodzenia starosty, powoływanie i odwoływanie sekretarza i skarbnika pow., stanowienie o kierunkach działania z.pow. oraz rozpatrywanie sprawozdań z jego działalności, w tym z działalności finansowej; prawo powoływania stałych i doraźnych komisji oraz ustalania przedmiotu działania i składu osobowego, uchwalanie regulaminu organizacyjnego starostwa powiatowego. Ponadto r.pow. ma kompetencje: gospodarczo-majątkowe, w tym podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych pow. przekraczających zakres zwykłego zarządu; kompetencje finansowe, w tym uchwalanie budżetu pow., rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Absolutorium absolutorium] dla zarządu; administracyjne, w tym – podejmowanie uchwał co do przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych; z zakresu współpracy zagranicznej, w tym podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi z innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych; lokalno-porządkowe, w tym podejmowanie uchwał w sprawie herbu pow. i flagi pow.; kontrolne i nadzorcze, w tym sprawowanie kontroli działalności z.pow. i podporządkowanych mu jednostek, nadzór nad działalnością z.pow. R.pow. podejmuje uchwały dotyczące: wysokości podatków i opłat w granicach określonych regulacjami ustawowymi; zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów; powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego; powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy. Pracami rady kieruje wybrany spośród radnych przewodniczący, przy współpracy od jednego do dwóch zastępców. Posiedzenia r.pow. zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy, nie rzadziej niż raz na kwartał. Posiedzenie nadzwyczajne może wnioskować z.pow., starosta bądź grupa co najmniej 1/4 ustawowego składu rady. Radni pracują na posiedzeniach plenarnych rady oraz merytorycznych komisji (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Organ_stanowi%C4%85cy_i_kontrolny_samorz%C4%85du_terytorialnego organ stanowiący i kontrolny samorządu terytorialnego]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jacek_Wojnicki J. Wojnicki] ].
 
'''RADA POWIATU''' – organ stanowiący i kontrolny powiatu, pochodzi z samorządowych wyborów powszechnych, równych, bezpośrednich, odbywających się w głosowaniu tajnym. Kadencja trwa cztery lata, licząc od dnia elekcji. Organ o kompetencji ogólnej, uprawniony do podejmowania i realizowania wszystkich spraw zastrzeżonych do zakresu działania pow. (pow.). Do wyłącznej kompetencji r.pow. należą kompetencje ustrojowe i organizacyjne: stanowienie prawa miejscowego, w tym statutu pow., wybór i odwołanie zarządu pow. (z.pow.), ustalanie wynagrodzenia starosty, powoływanie i odwoływanie sekretarza i skarbnika pow., stanowienie o kierunkach działania z.pow. oraz rozpatrywanie sprawozdań z jego działalności, w tym z działalności finansowej; prawo powoływania stałych i doraźnych komisji oraz ustalania przedmiotu działania i składu osobowego, uchwalanie regulaminu organizacyjnego starostwa powiatowego. Ponadto r.pow. ma kompetencje: gospodarczo-majątkowe, w tym podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych pow. przekraczających zakres zwykłego zarządu; kompetencje finansowe, w tym uchwalanie budżetu pow., rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Absolutorium absolutorium] dla zarządu; administracyjne, w tym – podejmowanie uchwał co do przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych; z zakresu współpracy zagranicznej, w tym podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi z innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych; lokalno-porządkowe, w tym podejmowanie uchwał w sprawie herbu pow. i flagi pow.; kontrolne i nadzorcze, w tym sprawowanie kontroli działalności z.pow. i podporządkowanych mu jednostek, nadzór nad działalnością z.pow. R.pow. podejmuje uchwały dotyczące: wysokości podatków i opłat w granicach określonych regulacjami ustawowymi; zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów; powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego; powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy. Pracami rady kieruje wybrany spośród radnych przewodniczący, przy współpracy od jednego do dwóch zastępców. Posiedzenia r.pow. zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy, nie rzadziej niż raz na kwartał. Posiedzenie nadzwyczajne może wnioskować z.pow., starosta bądź grupa co najmniej 1/4 ustawowego składu rady. Radni pracują na posiedzeniach plenarnych rady oraz merytorycznych komisji (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Organ_stanowi%C4%85cy_i_kontrolny_samorz%C4%85du_terytorialnego organ stanowiący i kontrolny samorządu terytorialnego]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jacek_Wojnicki J. Wojnicki] ].
  
 +
<!--T:2-->
 
'''Literatura''': B. Dolnicki, ''Samorząd terytorialny'', Warszawa 2016 ■ E. Nowacka, ''Polski samorząd terytorialny'', Warszawa 2005 ■ P. Sarnecki, ''Samorząd terytorialny: zasady ustrojowe i praktyka'', Warszawa 2005.
 
'''Literatura''': B. Dolnicki, ''Samorząd terytorialny'', Warszawa 2016 ■ E. Nowacka, ''Polski samorząd terytorialny'', Warszawa 2005 ■ P. Sarnecki, ''Samorząd terytorialny: zasady ustrojowe i praktyka'', Warszawa 2005.
 
</translate>
 
</translate>

Wersja z 11:35, 25 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

RADA POWIATU – organ stanowiący i kontrolny powiatu, pochodzi z samorządowych wyborów powszechnych, równych, bezpośrednich, odbywających się w głosowaniu tajnym. Kadencja trwa cztery lata, licząc od dnia elekcji. Organ o kompetencji ogólnej, uprawniony do podejmowania i realizowania wszystkich spraw zastrzeżonych do zakresu działania pow. (pow.). Do wyłącznej kompetencji r.pow. należą kompetencje ustrojowe i organizacyjne: stanowienie prawa miejscowego, w tym statutu pow., wybór i odwołanie zarządu pow. (z.pow.), ustalanie wynagrodzenia starosty, powoływanie i odwoływanie sekretarza i skarbnika pow., stanowienie o kierunkach działania z.pow. oraz rozpatrywanie sprawozdań z jego działalności, w tym z działalności finansowej; prawo powoływania stałych i doraźnych komisji oraz ustalania przedmiotu działania i składu osobowego, uchwalanie regulaminu organizacyjnego starostwa powiatowego. Ponadto r.pow. ma kompetencje: gospodarczo-majątkowe, w tym podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych pow. przekraczających zakres zwykłego zarządu; kompetencje finansowe, w tym uchwalanie budżetu pow., rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia bądź nieudzielenia → absolutorium dla zarządu; administracyjne, w tym – podejmowanie uchwał co do przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej oraz w sprawie powierzenia prowadzenia zadań publicznych; z zakresu współpracy zagranicznej, w tym podejmowanie uchwał w sprawach współpracy ze społecznościami lokalnymi z innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych; lokalno-porządkowe, w tym podejmowanie uchwał w sprawie herbu pow. i flagi pow.; kontrolne i nadzorcze, w tym sprawowanie kontroli działalności z.pow. i podporządkowanych mu jednostek, nadzór nad działalnością z.pow. R.pow. podejmuje uchwały dotyczące: wysokości podatków i opłat w granicach określonych regulacjami ustawowymi; zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów; powiatowego programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego; powiatowego programu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy. Pracami rady kieruje wybrany spośród radnych przewodniczący, przy współpracy od jednego do dwóch zastępców. Posiedzenia r.pow. zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy, nie rzadziej niż raz na kwartał. Posiedzenie nadzwyczajne może wnioskować z.pow., starosta bądź grupa co najmniej 1/4 ustawowego składu rady. Radni pracują na posiedzeniach plenarnych rady oraz merytorycznych komisji (→ organ stanowiący i kontrolny samorządu terytorialnego) [ J. Wojnicki ].

Literatura: B. Dolnicki, Samorząd terytorialny, Warszawa 2016 ■ E. Nowacka, Polski samorząd terytorialny, Warszawa 2005 ■ P. Sarnecki, Samorząd terytorialny: zasady ustrojowe i praktyka, Warszawa 2005.

Counterliczniki