Program współpracy z organizacjami pozarządowymi/1/pl
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
PROGRAM WSPÓŁPRACY Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI – dokument programowy określający zasady polityki realizowanej przez organ administracji publicznej wobec sektora pozarządowego. Roczny p.wsp. przyjmowany w formie uchwały przez organ stanowiący (np. radę miasta) jest, zgodnie z zapisami ustawy regulującej działalność trzeciego sektora i pożytku publicznego, obowiązkowy dla jednostek samorządu lokalnego od 2004 roku, a dla administracji rządowej od 2015 r. Przepisy wymagają, by p.wsp. był konsultowany z → organizacjami pozarządowymi. Roczny p.wsp. musi zawierać następujące elementy: cel główny i cele szczegółowe; zasady współpracy; zakres przedmiotowy; formy współpracy; priorytetowe zadania publiczne; okres realizacji; sposób realizacji; wysokość środków przewidzianych na realizację; sposób oceny realizacji; informacje o sposobie tworzenia oraz o przebiegu konsultacji; tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach grantowych. Powinien dotyczyć różnych form współpracy – nie tylko zlecania zadań publicznych – oraz obejmować wszystkie podmioty trzeciego sektora z danego obszaru. Jednostki administracji publicznej mogą także przyjmować nieobligatoryjne wieloletnie plany współpracy (→ zasady współpracy z organizacjami pozarządowymi) [ I. Macek ].