Administracja specjalna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Przygotowano stronę do tłumaczenia)
(Oznaczono tę wersję do tłumaczenia)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
 
<translate>
 
<translate>
 +
<!--T:1-->
 
'''ADMINISTRACJA SPECJALNA''' – jedna z form → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Administracja_rządowa administracji rządowej] w terenie, w postaci wyodrębnionego aparatu administracyjnego o kompetencji specjalnej, niepodlegającego formalnemu przedstawicielowi administracji rządowej w danej jednostce podziału terytorialno-administracyjnego (tzw. organ administracji o kompetencji ogólnej) oraz samorządowi terytorialnemu, przez co ma charakter tzw. administracji niezespolonej. Głównym kryterium wyodrębnienia a.s. jest ściśle określony zakres zadań o charakterze specjalistyczno-technicznym, które trudno byłoby zespolić w ramach organu o kompetencji ogólnej, jak np. administracja górnicza, morska czy celna. W literaturze można spotkać się także z głosami wskazującymi na to, iż motywy tworzenia administracji specjalnej wynikają z chęci zachowania władztwa administracyjnego ze strony aparatu urzędniczego, który zgodnie z teorią wyboru publicznego, dbając o własne interesy, dąży do wzrostu budżetu oraz zadań, czego konsekwencją jest rozrost administracji [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Mateusz_J%C4%99czarek M. Jęczarek] ].
 
'''ADMINISTRACJA SPECJALNA''' – jedna z form → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Administracja_rządowa administracji rządowej] w terenie, w postaci wyodrębnionego aparatu administracyjnego o kompetencji specjalnej, niepodlegającego formalnemu przedstawicielowi administracji rządowej w danej jednostce podziału terytorialno-administracyjnego (tzw. organ administracji o kompetencji ogólnej) oraz samorządowi terytorialnemu, przez co ma charakter tzw. administracji niezespolonej. Głównym kryterium wyodrębnienia a.s. jest ściśle określony zakres zadań o charakterze specjalistyczno-technicznym, które trudno byłoby zespolić w ramach organu o kompetencji ogólnej, jak np. administracja górnicza, morska czy celna. W literaturze można spotkać się także z głosami wskazującymi na to, iż motywy tworzenia administracji specjalnej wynikają z chęci zachowania władztwa administracyjnego ze strony aparatu urzędniczego, który zgodnie z teorią wyboru publicznego, dbając o własne interesy, dąży do wzrostu budżetu oraz zadań, czego konsekwencją jest rozrost administracji [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Mateusz_J%C4%99czarek M. Jęczarek] ].
  
 +
<!--T:2-->
 
'''Literatura''': E. Knosala, ''Organizacja administracji publicznej: studium z nauki administracji i prawa administracyjnego'', Sosnowiec 2005 ■ H. Izdebski, M. Kulesza, ''Administracja publiczna: zagadnienia ogólne'', Warszawa 2004 ■ M. Jełowicki, ''Organy administracji specjalnej'', Warszawa 1990.
 
'''Literatura''': E. Knosala, ''Organizacja administracji publicznej: studium z nauki administracji i prawa administracyjnego'', Sosnowiec 2005 ■ H. Izdebski, M. Kulesza, ''Administracja publiczna: zagadnienia ogólne'', Warszawa 2004 ■ M. Jełowicki, ''Organy administracji specjalnej'', Warszawa 1990.
 
</translate>
 
</translate>

Wersja z 11:27, 16 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

ADMINISTRACJA SPECJALNA – jedna z form → administracji rządowej w terenie, w postaci wyodrębnionego aparatu administracyjnego o kompetencji specjalnej, niepodlegającego formalnemu przedstawicielowi administracji rządowej w danej jednostce podziału terytorialno-administracyjnego (tzw. organ administracji o kompetencji ogólnej) oraz samorządowi terytorialnemu, przez co ma charakter tzw. administracji niezespolonej. Głównym kryterium wyodrębnienia a.s. jest ściśle określony zakres zadań o charakterze specjalistyczno-technicznym, które trudno byłoby zespolić w ramach organu o kompetencji ogólnej, jak np. administracja górnicza, morska czy celna. W literaturze można spotkać się także z głosami wskazującymi na to, iż motywy tworzenia administracji specjalnej wynikają z chęci zachowania władztwa administracyjnego ze strony aparatu urzędniczego, który zgodnie z teorią wyboru publicznego, dbając o własne interesy, dąży do wzrostu budżetu oraz zadań, czego konsekwencją jest rozrost administracji [ M. Jęczarek ].

Literatura: E. Knosala, Organizacja administracji publicznej: studium z nauki administracji i prawa administracyjnego, Sosnowiec 2005 ■ H. Izdebski, M. Kulesza, Administracja publiczna: zagadnienia ogólne, Warszawa 2004 ■ M. Jełowicki, Organy administracji specjalnej, Warszawa 1990.

Counterliczniki