Dekoncentracja/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Deconcentration")
 
(Utworzono nową stronę "'''DECONCENTRATION''' – in the simplest sense it means dispersing, spreading into different places of something focused. In the systemic sense it means dispersing comp...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''DEKONCENTRACJA''' – w najprostszym ujęciu to rozproszenie, rozprowadzenie w różne miejsca czegoś skupionego. W sensie ustrojowym to rozproszenie kompetencji władczych między ośrodki decyzyjne lub instytucje. Wyróżnia się: dekoncentrację terytorialną (w przypadku rozdziału kompetencji między ośrodki decyzyjne poziomu centralnego, regionalnego, lokalnego) lub rzeczową (dotyczącą rozproszenia kompetencji decyzyjnych na rzecz kilku organów tego samego szczebla). Geneza kształtowania się dek. administracji publicznej sięga poł. XIX w., prawdziwy rozwój można obserwować od poł. XX w. Państwa, w których występuje dek., to m.in. Francja, Niemcy, Szwajcaria, Włochy. Dek. może być rozumiana w sensie dynamicznym i statycznym. Dek. w ujęciu dynamicznym oznacza proces podziału kompetencji. Przez dekoncentrowanie rozumie się: przeniesienie kompetencji na organy niższe lub równorzędne, dokonane poprzez akt normatywny rzędu ustawy lub poprzez akt normatywny organu przenoszącego kompetencje, z zachowaniem nadrzędności hierarchicznej organów zwierzchnich w zakresie realizacji przekazanych kompetencji i uzależnień budżetowych. Dek. w sensie statycznym to podział kompetencji między poszczególne organy administracji. O wysokim stopniu dek. mówi się wówczas, gdy organy niższego stopnia lub niższych stopni mają w stosunku do organów zwierzchnich administracji czy organów wyższego stopnia znaczny zasób kompetencji. Dek. statyczną administracji publicznej można podzielić na: poziomą (inaczej: resortową, rzeczową, horyzontalną, tj. rozproszenie kompetencji w organach administracji publicznej tego samego szczebla), pionową (inaczej terytorialną, wertykalną rozproszenie kompetencji z poziomu organów administracji wyższego szczebla na organy administracji niższego szczebla) i skośną (rozproszenie kompetencji z organów administracji publicznej wyższego szczebla na organy administracji publicznej niższego szczebla poza strukturą jednego resortu) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Katarzyna_A._Ku%C4%87-Czajkowska K.A. Kuć-Czajkowska] ].
+
'''DECONCENTRATION''' – in the simplest sense it means dispersing, spreading into different places of something focused. In the systemic sense it means dispersing competences of authorities among different decision centres or institutions. One can differentiate: territorial deconcentration (in cases of dividing competences among decision centres on central, regional, local levels) or substantial deconcentration (regarding dispersing the decision-making competences among a few bodies of the same level). The genesis of the formation of dec. of public administration dates back to mid-19th century, but the real development can be observed from the mid-20th century. The states where dec. can be found include among others: France, Germany, Switzerland, Italy. Dec. can be understood in a dynamic or static sense. Dec. in a dynamic sense means the process of dividing competences. By deconcentrating one understands: transferring competences to lower- or equal-level bodies, which is done by normative act of the law or by a normative act of the authority transferring competences, with the hierarchical superiority of the supervisory bodies within the scope of delegated powers and budgetary dependencies. Dec. in the static sense means the division of competences among particular administrative bodies. A high level of dec. can be observed when the lower-level bodies have a significant scope of competences compared to the supervisory administrative bodies or higher level bodies. The static dec. of public administration can be divided into horizontal (meaning: departmental, substantial, i.e. dispersion of competences in public administration bodies of the same level), vertical (meaning territorial dispersion of competences from higher-level administration bodies to lower-level administration bodies), and oblique (dispersion of competences from higher-level public administration bodies to lower-level public administration bodies outside the structure of one department) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Katarzyna_A._Ku%C4%87-Czajkowska/en K.A. Kuć-Czajkowska] ].
  
 
'''Literatura''': M. Barański, S. Kantyka, S. Kubas, M. Kuś, ''Samorząd terytorialny i wspólnoty lokalne'', Warszawa 2007 ■ B. Dolnicki, ''Samorząd terytorialny'', Kraków 2016 ■ W. Zając, ''Zasadniczy trójstopniowy podział terytorialny Polski. Komentarz do przepisów'', Warszawa 1999.
 
'''Literatura''': M. Barański, S. Kantyka, S. Kubas, M. Kuś, ''Samorząd terytorialny i wspólnoty lokalne'', Warszawa 2007 ■ B. Dolnicki, ''Samorząd terytorialny'', Kraków 2016 ■ W. Zając, ''Zasadniczy trójstopniowy podział terytorialny Polski. Komentarz do przepisów'', Warszawa 1999.

Wersja z 12:08, 17 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

DECONCENTRATION – in the simplest sense it means dispersing, spreading into different places of something focused. In the systemic sense it means dispersing competences of authorities among different decision centres or institutions. One can differentiate: territorial deconcentration (in cases of dividing competences among decision centres on central, regional, local levels) or substantial deconcentration (regarding dispersing the decision-making competences among a few bodies of the same level). The genesis of the formation of dec. of public administration dates back to mid-19th century, but the real development can be observed from the mid-20th century. The states where dec. can be found include among others: France, Germany, Switzerland, Italy. Dec. can be understood in a dynamic or static sense. Dec. in a dynamic sense means the process of dividing competences. By deconcentrating one understands: transferring competences to lower- or equal-level bodies, which is done by normative act of the law or by a normative act of the authority transferring competences, with the hierarchical superiority of the supervisory bodies within the scope of delegated powers and budgetary dependencies. Dec. in the static sense means the division of competences among particular administrative bodies. A high level of dec. can be observed when the lower-level bodies have a significant scope of competences compared to the supervisory administrative bodies or higher level bodies. The static dec. of public administration can be divided into horizontal (meaning: departmental, substantial, i.e. dispersion of competences in public administration bodies of the same level), vertical (meaning territorial – dispersion of competences from higher-level administration bodies to lower-level administration bodies), and oblique (dispersion of competences from higher-level public administration bodies to lower-level public administration bodies outside the structure of one department) [ K.A. Kuć-Czajkowska ].

Literatura: M. Barański, S. Kantyka, S. Kubas, M. Kuś, Samorząd terytorialny i wspólnoty lokalne, Warszawa 2007 ■ B. Dolnicki, Samorząd terytorialny, Kraków 2016 ■ W. Zając, Zasadniczy trójstopniowy podział terytorialny Polski. Komentarz do przepisów, Warszawa 1999.

Counterliczniki