Demokracja partycypacyjna/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Participatory democracy")
 
(Utworzono nową stronę "'''PARTICIPATORY DEMOCRACY''' – its essence is an active, in-person participation of citizens in creating public decisions. It consists in the fact that citizens parti...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''DEMOKRACJA PARTYCYPACYJNA''' (inaczej – uczestnicząca) jej istotą jest aktywny, osobisty udział obywateli w kreowaniu decyzji publicznych. D.p. polega na tym, że obywatele uczestniczą w kształtowaniu polityki publicznej na każdym jej etapie, tj. planowania, opracowywania i implementacji. Opiera się na założeniu, że właścicielem zasobów publicznych jest społeczeństwo i to ono ma największą wiedzę na temat rzeczywistych potrzeb i problemów występujących w ich otoczeniu, odwołuje się do tradycji → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Demokracja_bezpośrednia demokracji bezpośredniej]. Fundamentalnym elementem d.par. jest komunikacja na linii obywatel władza, ponieważ demokracja w tym modelu opiera się podejmowaniu decyzji przy współudziale obywateli. Cechy d.par.: 1. zaangażowanie podmiotów niepaństwowych, tj. obywateli, organizacji pozarządowych, w proces decydowania, także w sposób bezpośredni; 2. monitoring, ewaluacja i kontrola działań podejmowanych przez administrację; 3. partnerskie relacje pomiędzy władzą a obywatelami; 4. obywatele mogą podejmować odpowiedzialność w życiu publicznym; 5. wykorzystuje i łączy elementy demokracji bezpośredniej i przedstawicielskiej. Dzięki d.par. rządzenie publiczne przestaje być zarezerwowane do wyłącznej kompetencji administracji publicznej i staje się otwarte także dla pojedynczych obywateli. Światowym prekursorem demokracji uczestniczącej jest Brazylia, która jako pierwsza zastosowała instrument budżetu obywatelskiego w mieście Porto Alegre, gdzie obywatele decydowali o przeznaczeniu określonej puli środków publicznych. Narzędzia d. par. to np. → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Budżet_partycypacyjny budżet partycypacyjny], → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Fundusz_sołecki fundusz sołecki], → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Rady_społeczne rady społeczne], współpraca z organizacjami pozarządowymi (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Partycypacja_społeczna partycypacja społeczna]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Wsp%C3%B3%C5%82rz%C4%85dzenie_partycypacyjne współrządzenie partycypacyjne]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Szulc-Wa%C5%82ecka E. Szulc-Wałecka] ].
+
'''PARTICIPATORY DEMOCRACY''' – its essence is an active, in-person participation of citizens in creating public decisions. It consists in the fact that citizens participate in shaping public policy at every stage, i.e. planning, development and implementation. It is based on the assumption that the public is the owner of public resources and that it has the best knowledge of real needs and problems occurring in their environment, and it refers to the tradition of → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Demokracja_bezpośrednia direct democracy]. The fundamental element of p.d. is the communication on the line of citizen authority, because democracy in this model is based on decision-making with the participation of citizens. Features of p.d.: 1. involvement of non-state actors, i.e. citizens, non-governmental organisations, in the decision-making process, also directly; 2. monitoring, evaluation and control of activities undertaken by the administration; 3. partnership relations between the authorities and citizens; 4. citizens can take responsibility in public life; 5. it uses and combines the elements of direct and representative democracy. Thanks to p.d. public governance ceases to be reserved for the exclusive competence of public administration and it is also open to individual citizens. The world’s precursor of participatory democracy is Brazil, which was the first one to use the civic budget instrument in the city of Porto Alegre, where citizens decided to allocate a specific pool of public funds. The tools of p.d. include, for example, a → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Budżet_partycypacyjny citizens’ budget], a → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Fundusz_sołecki village fund], → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Rady_społeczne social councils], cooperation with non-governmental organisations (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Partycypacja_społeczna social participation]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Wsp%C3%B3%C5%82rz%C4%85dzenie_partycypacyjne participatory governance]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Szulc-Wa%C5%82ecka/en E. Szulc-Wałecka] ].
  
 
'''Literatura''': R. Górski, ''Demokracja uczestnicząca w samorządzie lokalnym'', Poznań – Kraków 2003 ■ R. Górski, ''Bez państwa. Demokracja uczestnicząca w działaniu'', Kraków 2007.
 
'''Literatura''': R. Górski, ''Demokracja uczestnicząca w samorządzie lokalnym'', Poznań – Kraków 2003 ■ R. Górski, ''Bez państwa. Demokracja uczestnicząca w działaniu'', Kraków 2007.

Wersja z 12:58, 17 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

PARTICIPATORY DEMOCRACY – its essence is an active, in-person participation of citizens in creating public decisions. It consists in the fact that citizens participate in shaping public policy at every stage, i.e. planning, development and implementation. It is based on the assumption that the public is the owner of public resources and that it has the best knowledge of real needs and problems occurring in their environment, and it refers to the tradition of → direct democracy. The fundamental element of p.d. is the communication on the line of citizen – authority, because democracy in this model is based on decision-making with the participation of citizens. Features of p.d.: 1. involvement of non-state actors, i.e. citizens, non-governmental organisations, in the decision-making process, also directly; 2. monitoring, evaluation and control of activities undertaken by the administration; 3. partnership relations between the authorities and citizens; 4. citizens can take responsibility in public life; 5. it uses and combines the elements of direct and representative democracy. Thanks to p.d. public governance ceases to be reserved for the exclusive competence of public administration and it is also open to individual citizens. The world’s precursor of participatory democracy is Brazil, which was the first one to use the civic budget instrument in the city of Porto Alegre, where citizens decided to allocate a specific pool of public funds. The tools of p.d. include, for example, a → citizens’ budget, a → village fund, → social councils, cooperation with non-governmental organisations (→ social participation; participatory governance) [ E. Szulc-Wałecka ].

Literatura: R. Górski, Demokracja uczestnicząca w samorządzie lokalnym, Poznań – Kraków 2003 ■ R. Górski, Bez państwa. Demokracja uczestnicząca w działaniu, Kraków 2007.

Counterliczniki