Dobra publiczne/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Public goods")
 
(Utworzono nową stronę "'''Literature''': ''Sektor publiczny w Polsce i na Świecie. Między upadkiem a rozkwitem'', red. J. Kleer, Warszawa 2005 ■ J.E. Stiglitz, ''Ekonomia sektora publiczne...")
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''DOBRA PUBLICZNE''' – w ujęciu normatywnym (ekonomicznym) to dobra niewykluczalne i nierywalizacyjne, czyli takie dobra, które konsumowane przez jedną osobę mogą być jednocześnie konsumowane przez innych. D.p. cechują się zerowym kosztem krańcowym ich konsumpcji przez dodatkową osobę oraz bardzo wysokim kosztem wykluczenia jakiejkolwiek jednostki z konsumpcji. Ze względu na wymienione cechy korzystanie z nich musi być darmowe, co nadaje im charakter dóbr pozarynkowych. Dobra, które spełniają warunki definicji, określa się mianem '''czystych dóbr publicznych'''. Ze względu na ich cechy, dobra te nie byłyby efektownie dostarczane przez sektor prywatny. Musi zatem istnieć sektor publiczny, który zapewni ich podaż. Jako przykład cz.d.p. podawane jest światło latarni ulicznej. Nie da się go bowiem podzielić pomiędzy przechodniów ani zabronić komukolwiek możliwości korzystania ze światła. D.p. można także definiować w ujęciu pozytywnym, zgodnie z którym uznaje się za nie dobra, które są dostarczane przez publiczne organizacje kolektywne (państwo, samorząd terytorialny, organizacje międzynarodowe). Zakres d.p. w ujęciu pozytywnym nie jest zdeterminowany jedynie czynnikami ekonomicznymi, ale także uwarunkowaniami społeczno-historycznymi. Istnieją bowiem dobra, które są uznawane za społecznie pożądane lub społecznie niepożądane, w zależności od rozwoju cywilizacyjnego i panującej doktryny społecznej. Katalog d.p. nie ma charakteru obiektywnego i jest zależny od czasu, miejsca, rozwoju cywilizacyjnego i społecznego i niejednokrotnie sięga po zagadnienia aktualnie panującej w danym miejscu i czasie doktryny tak politycznej, jak i filozoficzno-etycznej [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Tomasz_Strąk T. Strąk] ].
+
'''PUBLIC GOODS''' – in normative (economic) terms, these are non-rational and non-rival goods, that is, goods that consumed by one person can be consumed simultaneously by others. P.g. are characterized by zero marginal cost of consumption by an additional person and a very high cost of excluding any individual from consumption. Due to the mentioned features, the use of them must be free, which gives them the character of non-market goods. Goods that meet the definition are referred to as '''pure public goods''' . Due to their features, these goods would not be effectively delivered by the private sector. There must therefore be a public sector that ensures their supply. An example of the p.p.g. is the light of a street lamp. One cannot divide it among passers-by or forbid anyone to use the light. P.g. can also be defined in positive terms, according to which the goods provided by public collective organisations (state, local government, international organisations) are considered public goods. The range of p.g. in positive terms is not determined only by economic factors but also by socio-historical factors. There are goods that are considered socially desirable or socially undesirable, depending on the development of civilization and the prevailing social doctrine. The catalogue of p.g. has no objective character and is dependent on time, place, civilization and social development, and in many cases extends to issues of current political and philosophical-ethical doctrine in a given place and time [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Tomasz_Strąk/en T. Strąk] ].
  
'''Literatura''': ''Sektor publiczny w Polsce i na Świecie. Między upadkiem a rozkwitem'', red. J. Kleer, Warszawa 2005 ■ J.E. Stiglitz, ''Ekonomia sektora publicznego'', Warszawa 2004 ■ T. Strąk, ''Modele dokonań jednostek sektora finansów publicznych'', Warszawa 2012.
+
'''Literature''': ''Sektor publiczny w Polsce i na Świecie. Między upadkiem a rozkwitem'', red. J. Kleer, Warszawa 2005 ■ J.E. Stiglitz, ''Ekonomia sektora publicznego'', Warszawa 2004 ■ T. Strąk, ''Modele dokonań jednostek sektora finansów publicznych'', Warszawa 2012.

Aktualna wersja na dzień 13:35, 17 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

PUBLIC GOODS – in normative (economic) terms, these are non-rational and non-rival goods, that is, goods that consumed by one person can be consumed simultaneously by others. P.g. are characterized by zero marginal cost of consumption by an additional person and a very high cost of excluding any individual from consumption. Due to the mentioned features, the use of them must be free, which gives them the character of non-market goods. Goods that meet the definition are referred to as pure public goods . Due to their features, these goods would not be effectively delivered by the private sector. There must therefore be a public sector that ensures their supply. An example of the p.p.g. is the light of a street lamp. One cannot divide it among passers-by or forbid anyone to use the light. P.g. can also be defined in positive terms, according to which the goods provided by public collective organisations (state, local government, international organisations) are considered public goods. The range of p.g. in positive terms is not determined only by economic factors but also by socio-historical factors. There are goods that are considered socially desirable or socially undesirable, depending on the development of civilization and the prevailing social doctrine. The catalogue of p.g. has no objective character and is dependent on time, place, civilization and social development, and in many cases extends to issues of current political and philosophical-ethical doctrine in a given place and time [ T. Strąk ].

Literature: Sektor publiczny w Polsce i na Świecie. Między upadkiem a rozkwitem, red. J. Kleer, Warszawa 2005 ■ J.E. Stiglitz, Ekonomia sektora publicznego, Warszawa 2004 ■ T. Strąk, Modele dokonań jednostek sektora finansów publicznych, Warszawa 2012.

Counterliczniki