Dokonanie/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Performance")
 
(Utworzono nową stronę "'''PERFORMANCE''' – an action or effect of action performed by the individual or collectively, with a certain intent. P. includes both the effects of implementing →...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''DOKONANIE''' (ang. ''performance'') działanie lub efekt działania wykonywanego albo przez jednostkę, albo zbiorowo, z pewną określoną intencją. D. obejmuje zarówno efekty realizacji → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zadania_publiczne zadań publicznych] (oznaczające produkty, rezultaty, oddziaływanie i wpływ), jak i efekty dotyczące zwiększenia potencjału organizacyjnego jednostki i usprawnienia jej procesów. D. w literaturze z zakresu zarządzania publicznego i finansów publicznych definiuje się na ogół w czterech ujęciach: procesowym, instytucjonalnym, oczekiwanych efektów, osiągania trwałych i zrównoważonych efektów. W pierwszym przypadku termin d. (''performance as production'') utożsamiany jest ze zorganizowanym działaniem podejmowanym w celu realizacji zadań publicznych. Przykładami tak rozumianych d. są policyjne patrole bądź kampania promująca szczepienia. D. jako potencjał instytucjonalny (''performance as competence'' / ''capacity'') to ujęcie nakierowane na ocenę jakości potencjału instytucjonalnego organizacji. Opiera się na założeniu, że dobrze przygotowany i kompetentny wykonawca uzyskuje pożądane efekty. Trzecia perspektywa (''performance as good results'') utożsamia d. z osiągnięciem pożądanych efektów. W ostatniej perspektywie (''performance as sustainable results'') uwzględnia się zarówno działanie, jak i efekty oraz zdolność organizacji do trwałego dostarczania oczekiwanych efektów i ich stałej poprawy. Koncepcja osiągania trwałych i zrównoważonych efektów jest najnowsza (rozwija się od początku XXI w.) i jest ściśle związana z kompleksowymi systemami zarządzania jednostką publiczną, które w sposób zrównoważony uwzględniają zarówno konieczność doskonalenia potencjału, jak i efektów działalności [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Tomasz_Strąk T. Strąk] ].
+
'''PERFORMANCE''' – an action or effect of action performed by the individual or collectively, with a certain intent. P. includes both the effects of implementing → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zadania_publiczne public tasks] (meaning products, results, impact and influence) as well as the effects of increasing the organisational capacity of the unit and streamlining its processes. P. in the literature in the field of public management and public finance is generally defined in four aspects: process, institutional, expected effects, achieving durable and sustainable effects. In the first case, the term p. (performance as production) is identified with the organised action taken to implement public tasks. Examples of such understood p. are police patrols or campaigns promoting vaccination. P. as the institutional potential (performance as competence/capacity) is the approach aimed at assessing the quality of the institutional potential of the organisation. It is based on the assumption that a well-prepared and competent contractor obtains the desired effects. The third perspective (performance as good results) identifies p. with achieving the desired effects. In the last perspective (performance as sustainable results), both the action and the effects as well as the organisation’s ability to sustainably deliver the expected effects and their continuous improvement are taken into account. The concept of achieving durable and sustainable effects is the newest (it has been developing since the beginning of the 21st century) and is closely related to comprehensive management systems of the public entity, which in a balanced way take into account both the need to improve the potential and the effects of operations [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Tomasz_Strąk/en T. Strąk] ].
  
 
'''Literatura''': ''Budżet zadaniowy w administracji publicznej'', red. M. Postuła, P. Perczyński, Warszawa 2010 ■ T. Strąk, ''Modele dokonań jednostek sektora finansów publicznych'', Warszawa 2012 ■ ''Wzorowy urząd, czyli jak usprawnić administrację samorządową, jak mierzyć jej zadania i wyniki'', red. W. Misiąg, Warszawa 2005.
 
'''Literatura''': ''Budżet zadaniowy w administracji publicznej'', red. M. Postuła, P. Perczyński, Warszawa 2010 ■ T. Strąk, ''Modele dokonań jednostek sektora finansów publicznych'', Warszawa 2012 ■ ''Wzorowy urząd, czyli jak usprawnić administrację samorządową, jak mierzyć jej zadania i wyniki'', red. W. Misiąg, Warszawa 2005.

Wersja z 15:10, 17 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

PERFORMANCE – an action or effect of action performed by the individual or collectively, with a certain intent. P. includes both the effects of implementing → public tasks (meaning products, results, impact and influence) as well as the effects of increasing the organisational capacity of the unit and streamlining its processes. P. in the literature in the field of public management and public finance is generally defined in four aspects: process, institutional, expected effects, achieving durable and sustainable effects. In the first case, the term p. (performance as production) is identified with the organised action taken to implement public tasks. Examples of such understood p. are police patrols or campaigns promoting vaccination. P. as the institutional potential (performance as competence/capacity) is the approach aimed at assessing the quality of the institutional potential of the organisation. It is based on the assumption that a well-prepared and competent contractor obtains the desired effects. The third perspective (performance as good results) identifies p. with achieving the desired effects. In the last perspective (performance as sustainable results), both the action and the effects as well as the organisation’s ability to sustainably deliver the expected effects and their continuous improvement are taken into account. The concept of achieving durable and sustainable effects is the newest (it has been developing since the beginning of the 21st century) and is closely related to comprehensive management systems of the public entity, which in a balanced way take into account both the need to improve the potential and the effects of operations [ T. Strąk ].

Literatura: Budżet zadaniowy w administracji publicznej, red. M. Postuła, P. Perczyński, Warszawa 2010 ■ T. Strąk, Modele dokonań jednostek sektora finansów publicznych, Warszawa 2012 ■ Wzorowy urząd, czyli jak usprawnić administrację samorządową, jak mierzyć jej zadania i wyniki, red. W. Misiąg, Warszawa 2005.

Counterliczniki