Inicjatywa uchwałodawcza mieszkańców/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Legislative initiative of residents")
 
(Utworzono nową stronę "'''LEGISLATIVE INITIATIVE OF RESIDENTS''' (civic legislative initiative) – a tool of → direct democracy for those residents of a municipality, county and voivodship...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''INICJATYWA UCHWAŁODAWCZA MIESZKAŃCÓW''' (obywatelska inicjatywa uchwałodawcza) – narzędzie demokracji bezpośredniej przysługujące posiadającym czynne prawo wyborcze do organu stanowiącego mieszkańcom gminy, powiatu i województwa, pozwalające im na przedłożenie projektu uchwały władzom właściwej jednostki samorządu terytorialnego. Określone minimalne progi liczby podpisów mieszkańców popierających projekt (od którego to warunku zależy nadanie inicjatywie dalszego biegu) są uzależnione od rodzaju i wielkości jednostki. Te minimalne liczby podpisów wynoszą: w gminie do 5 tys. mieszkańców – 100, w gminie do 20 tys. – 200, w gminie powyżej 20 tys. – 300; w powiecie do 100 tys. mieszkańców – 300, w powiecie powyżej 100 tys. – 500; w województwie – 1 tys. mieszkańców. Projekt uchwały zgłoszony przez uprawnionych mieszkańców jednostki samorządu terytorialnego staje się przedmiotem obrad rady/sejmiku na najbliższej sesji po złożeniu projektu, jednak nie później niż po upływie trzech miesięcy od dnia złożenia projektu. Szczegółowe zasady: wnoszenia inicjatyw obywatelskich, tworzenia komitetów inicjatyw uchwałodawczych, promocji obywatelskich inicjatyw uchwałodawczych oraz formalne wymogi, jakim muszą odpowiadać składane projekty, są określane w uchwale rady/sejmiku. Ta forma demokracji partycypacyjnej została wprowadzona w 2018 r., dzięki przyjęciu ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych. [B. Węglarz]
+
'''LEGISLATIVE INITIATIVE OF RESIDENTS''' (civic legislative initiative) – a tool of direct democracy for those residents of a municipality, county and voivodship who have an active electoral right to elect a representative body, allowing them to submit a draft resolution to the competent authorities of the local government unit. The specified minimum thresholds for the number of signatures of residents supporting the project (which is a condition of giving the initiative a further course) depend on the type and size of the unit. The minimum number of signatures is: in a municipality of up to 5,000 residents – 100, in a municipality of up to 20,000 – 200, in a municipality over 20,000 – 300; in a county up to 100,000 residents – 300, in a county above 100,000 – 500; in a voivodship signatures of 1 thousand residents. A draft resolution submitted by authorized residents of a local government unit becomes the subject of the  council/sejmik’s nearest session  , but no later than three months after the submission of the project. Detailed rules regarding: bringing in civic initiatives, creating committees of legislative initiatives, promotion of civic legislative initiatives and formal requirements that must be met by submitted projects, are specified in a  council/sejmik resolution. This form of participatory democracy was introduced in 2018, thanks to the adoption of the Act amending certain acts in order to increase the participation of citizens in the process of selecting, functioning and controlling some public bodies. [[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Barbara_W%C4%99glarz B. Węglarz]]
  
 
'''Literatura''': B. Węglarz, ''Ewolucja lokalnej demokracji bezpośredniej w Polsce po 1989 roku'', Kraków 2013.
 
'''Literatura''': B. Węglarz, ''Ewolucja lokalnej demokracji bezpośredniej w Polsce po 1989 roku'', Kraków 2013.

Wersja z 20:32, 31 gru 2019

Inne języki:
English • ‎polski

LEGISLATIVE INITIATIVE OF RESIDENTS (civic legislative initiative) – a tool of → direct democracy for those residents of a municipality, county and voivodship who have an active electoral right to elect a representative body, allowing them to submit a draft resolution to the competent authorities of the → local government unit. The specified minimum thresholds for the number of signatures of residents supporting the project (which is a condition of giving the initiative a further course) depend on the type and size of the unit. The minimum number of signatures is: in a municipality of up to 5,000 residents – 100, in a municipality of up to 20,000 – 200, in a municipality over 20,000 – 300; in a county up to 100,000 residents – 300, in a county above 100,000 – 500; in a voivodship – signatures of 1 thousand residents. A draft resolution submitted by authorized residents of a local government unit becomes the subject of the council/sejmik’s nearest session , but no later than three months after the submission of the project. Detailed rules regarding: bringing in civic initiatives, creating committees of legislative initiatives, promotion of civic legislative initiatives and formal requirements that must be met by submitted projects, are specified in a council/sejmik resolution. This form of → participatory democracy was introduced in 2018, thanks to the adoption of the Act amending certain acts in order to increase the participation of citizens in the process of selecting, functioning and controlling some public bodies. [B. Węglarz]

Literatura: B. Węglarz, Ewolucja lokalnej demokracji bezpośredniej w Polsce po 1989 roku, Kraków 2013.

Counterliczniki