Mobbing/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Mobbing")
 
(Utworzono nową stronę "'''MOBBING''' (to mob – to surround, attack, attack, tease) – a kind of psycho-social phenomenon related to work, with the work environment (workplace mobbing), cons...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''MOBBING''' (z jęz. ang. ''to mob'' „otoczyć, zaatakować, napadać, dokuczać”) – rodzaj zjawiska psychospołecznego związanego z pracą zawodową, ze środowiskiem pracy (''workplace mobbing''), polegający na nieetycznym działaniu. M. to systematyczny proces nękania godzący w godność, osobowość lub integralność psychiczną i fizyczną człowieka, stanowiący zagrożenie dla jego zatrudnienia oraz wpływający na pogorszenie atmosfery i wydajności pracy. Stosowane są w literaturze pojęcia równoznaczne, jak ''bullying'' (od ang. ''bully'' – tyran), molestowanie moralne, przemoc psychiczna oraz pokrewne, jak ''harassment'' (dotyczy głównie molestowania seksualnego) czy ''Ijime'' (termin japoński, dotyczy głównie nękania psychicznego, zwłaszcza w szkołach). Wyróżnia się dwa rodzaje m.: 1. pionowy przełożony jest prześladowcą a podwładny jest ofiarą lub przełożony jest osobą mobbowaną przez podwładnego; 2. poziomy mobberem jest grupa, a ofiarą jest osoba należąca do grupy lub od niej zależna. MOBBER to prześladowca, uczestnik grupy mobbingującej. Do zachowań mobbingowych zalicza się m.in.: nękanie, obrażanie, społeczne wykluczanie pracownika, zastraszanie, poniżenie, ośmieszanie, izolację lub wyeliminowanie z zespołu pracowników. Warunkiem uznania pewnych zachowań za mobbingowe jest powtarzalność, systematyczność, świadomość ich podejmowania oraz wyraźny cel wyrządzenia krzywdy ofierze przez atakującego. Nie mogą być kwalifikowane jako m. takie sytuacje konfliktu, w których występuje pojedynczy incydent oraz takie, w których obie strony tego konfliktu dysponują porównywalną siłą. M. działa destrukcyjnie na zdrowie i funkcjonowanie ofiary, a także na środowisko pracy oraz otoczenie, w tym wizerunek organizacji. Sposobami na ograniczanie m. w środowisku pracy jest edukacja antymobbingowa oraz polityki i procedury antymobbingowe [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Aleksandra_Komar A. Komar] ].
+
'''MOBBING''' (to mob – to surround, attack, attack, tease) – a kind of psycho-social phenomenon related to work, with the work environment (workplace mobbing), consisting of unethical action. M. is a systematic process of harassment that compromises the dignity, personality or physical and mental integrity of a person, posing a threat to his/her employment and affecting the atmosphere and work efficiency. The concepts used in literature are synonymous with bullying, moral harassment, psychological and related violence such as harassment (mainly sexual harassment) or ''Ijime'' (Japanese term, concerns mainly psychological harassment, especially in schools). There are two types of m.: 1. vertical the superior is the persecutor and the subordinate is a victim or the superior is a person harassed by a subordinate; 2. levels the mobber is a group, and the victim is a person belonging to or dependent on the group. '''MOBBER''' is an oppressor, participant of a mobbing group. Mobbing behaviors include, among others: harassment, insults, social exclusion of employees, intimidation, humiliation, ridicule, isolation or elimination of employees from the team. A condition for recognizing certain behaviours as mobbing is repetition, regularity, awareness of their taking and a clear purpose of causing harm to the victim by the attacker. Situations of conflict in which there is a single incident and those in which both sides of the conflict have comparable strength cannot be qualified as m. M. is destructive on the health and functioning of the victim, as well as on the work environment and the surroundings, including the image of the organisation. The ways to reduce m. in the work environment include anti-mobbing education as well as anti-mobbing policies and procedures [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Aleksandra_Komar/en A. Komar] ].
  
 
'''Literatura''': M. Chakowski, ''Mobbing: aspekty prawno-organizacyjne'', Bydgoszcz 2011 ■ M.-F. Hirigoyen, ''Molestowanie w pracy'', Poznań 2003 ■ J. Marciniak, ''Mobbing, dyskryminacja, molestowanie. Przeciwdziałanie w praktyce'', Warszawa 2015.
 
'''Literatura''': M. Chakowski, ''Mobbing: aspekty prawno-organizacyjne'', Bydgoszcz 2011 ■ M.-F. Hirigoyen, ''Molestowanie w pracy'', Poznań 2003 ■ J. Marciniak, ''Mobbing, dyskryminacja, molestowanie. Przeciwdziałanie w praktyce'', Warszawa 2015.

Wersja z 14:25, 22 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

MOBBING (to mob – to surround, attack, attack, tease) – a kind of psycho-social phenomenon related to work, with the work environment (workplace mobbing), consisting of unethical action. M. is a systematic process of harassment that compromises the dignity, personality or physical and mental integrity of a person, posing a threat to his/her employment and affecting the atmosphere and work efficiency. The concepts used in literature are synonymous with bullying, moral harassment, psychological and related violence such as harassment (mainly sexual harassment) or Ijime (Japanese term, concerns mainly psychological harassment, especially in schools). There are two types of m.: 1. vertical – the superior is the persecutor and the subordinate is a victim or the superior is a person harassed by a subordinate; 2. levels – the mobber is a group, and the victim is a person belonging to or dependent on the group. MOBBER is an oppressor, participant of a mobbing group. Mobbing behaviors include, among others: harassment, insults, social exclusion of employees, intimidation, humiliation, ridicule, isolation or elimination of employees from the team. A condition for recognizing certain behaviours as mobbing is repetition, regularity, awareness of their taking and a clear purpose of causing harm to the victim by the attacker. Situations of conflict in which there is a single incident and those in which both sides of the conflict have comparable strength cannot be qualified as m. M. is destructive on the health and functioning of the victim, as well as on the work environment and the surroundings, including the image of the organisation. The ways to reduce m. in the work environment include anti-mobbing education as well as anti-mobbing policies and procedures [ A. Komar ].

Literatura: M. Chakowski, Mobbing: aspekty prawno-organizacyjne, Bydgoszcz 2011 ■ M.-F. Hirigoyen, Molestowanie w pracy, Poznań 2003 ■ J. Marciniak, Mobbing, dyskryminacja, molestowanie. Przeciwdziałanie w praktyce, Warszawa 2015.

Counterliczniki