Oświadczenie: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Przygotowano stronę do tłumaczenia) |
(Oznaczono tę wersję do tłumaczenia) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<languages/> | <languages/> | ||
<translate> | <translate> | ||
+ | <!--T:1--> | ||
'''OŚWIADCZENIE''' – pojęcie to jest wieloznaczne, w kontekście administracyjno-prawnym oznacza m.in. rodzaj czynności obywatela w kontaktach z administracją. O. może dotyczyć potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego – w tym przypadku jest składane przez obywatela przed organem administracji w → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Post%C4%99powanie_administracyjne postępowaniu administracyjnym] (dowodowym), pod rygorem odpowiedzialności za fałszywe zeznania. O. mogą być składane, jeśli przepis prawa nie wymaga urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego w formie zaświadczenia wydanego przez organ administracji. Zakres stosowania o. w polskiej administracji w miejsce zaświadczeń został znacząco rozszerzony ustawą z 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Wprowadzono wówczas uprawnienie po stronie obywatela do wyboru pomiędzy złożeniem oświadczenia lubprzedstawieniem zaświadczenia wydanego przez organ administracji. O. mogą zastąpić m.in. zaświadczenia: o zarobkach, o niezaleganiu z płatnościami do urzędu skarbowego oraz ZUS, o niekaralności. Ustawodawca dopuszcza zatem możliwość stosowania obu tych form (oświadczenia i zaświadczenia) zamiennie, a zakaz żądania przez administrację zbędnych zaświadczeń stał się zakazem ustawowym [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/And%C5%BCelika_Mirska A. Mirska] ]. | '''OŚWIADCZENIE''' – pojęcie to jest wieloznaczne, w kontekście administracyjno-prawnym oznacza m.in. rodzaj czynności obywatela w kontaktach z administracją. O. może dotyczyć potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego – w tym przypadku jest składane przez obywatela przed organem administracji w → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Post%C4%99powanie_administracyjne postępowaniu administracyjnym] (dowodowym), pod rygorem odpowiedzialności za fałszywe zeznania. O. mogą być składane, jeśli przepis prawa nie wymaga urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego w formie zaświadczenia wydanego przez organ administracji. Zakres stosowania o. w polskiej administracji w miejsce zaświadczeń został znacząco rozszerzony ustawą z 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Wprowadzono wówczas uprawnienie po stronie obywatela do wyboru pomiędzy złożeniem oświadczenia lubprzedstawieniem zaświadczenia wydanego przez organ administracji. O. mogą zastąpić m.in. zaświadczenia: o zarobkach, o niezaleganiu z płatnościami do urzędu skarbowego oraz ZUS, o niekaralności. Ustawodawca dopuszcza zatem możliwość stosowania obu tych form (oświadczenia i zaświadczenia) zamiennie, a zakaz żądania przez administrację zbędnych zaświadczeń stał się zakazem ustawowym [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/And%C5%BCelika_Mirska A. Mirska] ]. | ||
+ | <!--T:2--> | ||
'''Literatura''': E. Ochendowski, ''Postępowanie administracyjne: ogólne, egzekucyjne i sądowoadministracyjne'', Toruń 2014. | '''Literatura''': E. Ochendowski, ''Postępowanie administracyjne: ogólne, egzekucyjne i sądowoadministracyjne'', Toruń 2014. | ||
</translate> | </translate> |
Wersja z 14:37, 23 maj 2018
OŚWIADCZENIE – pojęcie to jest wieloznaczne, w kontekście administracyjno-prawnym oznacza m.in. rodzaj czynności obywatela w kontaktach z administracją. O. może dotyczyć potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego – w tym przypadku jest składane przez obywatela przed organem administracji w → postępowaniu administracyjnym (dowodowym), pod rygorem odpowiedzialności za fałszywe zeznania. O. mogą być składane, jeśli przepis prawa nie wymaga urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego w formie zaświadczenia wydanego przez organ administracji. Zakres stosowania o. w polskiej administracji w miejsce zaświadczeń został znacząco rozszerzony ustawą z 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Wprowadzono wówczas uprawnienie po stronie obywatela do wyboru pomiędzy złożeniem oświadczenia lubprzedstawieniem zaświadczenia wydanego przez organ administracji. O. mogą zastąpić m.in. zaświadczenia: o zarobkach, o niezaleganiu z płatnościami do urzędu skarbowego oraz ZUS, o niekaralności. Ustawodawca dopuszcza zatem możliwość stosowania obu tych form (oświadczenia i zaświadczenia) zamiennie, a zakaz żądania przez administrację zbędnych zaświadczeń stał się zakazem ustawowym [ A. Mirska ].
Literatura: E. Ochendowski, Postępowanie administracyjne: ogólne, egzekucyjne i sądowoadministracyjne, Toruń 2014.