Oświadczenie: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Przygotowano stronę do tłumaczenia)
(Oznaczono tę wersję do tłumaczenia)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
 
<translate>
 
<translate>
 +
<!--T:1-->
 
'''OŚWIADCZENIE''' – pojęcie to jest wieloznaczne, w kontekście administracyjno-prawnym oznacza m.in. rodzaj czynności obywatela w kontaktach z administracją. O. może dotyczyć potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego – w tym przypadku jest składane przez obywatela przed organem administracji w → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Post%C4%99powanie_administracyjne postępowaniu administracyjnym] (dowodowym), pod rygorem odpowiedzialności za fałszywe zeznania. O. mogą być składane, jeśli przepis prawa nie wymaga urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego w formie zaświadczenia wydanego przez organ administracji. Zakres stosowania o. w polskiej administracji w miejsce zaświadczeń został znacząco rozszerzony ustawą z 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Wprowadzono wówczas uprawnienie po stronie obywatela do wyboru pomiędzy złożeniem oświadczenia lubprzedstawieniem zaświadczenia wydanego przez organ administracji. O. mogą zastąpić m.in. zaświadczenia: o zarobkach, o niezaleganiu z płatnościami do urzędu skarbowego oraz ZUS, o niekaralności. Ustawodawca dopuszcza zatem możliwość stosowania obu tych form (oświadczenia i zaświadczenia) zamiennie, a zakaz żądania przez administrację zbędnych zaświadczeń stał się zakazem ustawowym [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/And%C5%BCelika_Mirska A. Mirska] ].
 
'''OŚWIADCZENIE''' – pojęcie to jest wieloznaczne, w kontekście administracyjno-prawnym oznacza m.in. rodzaj czynności obywatela w kontaktach z administracją. O. może dotyczyć potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego – w tym przypadku jest składane przez obywatela przed organem administracji w → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Post%C4%99powanie_administracyjne postępowaniu administracyjnym] (dowodowym), pod rygorem odpowiedzialności za fałszywe zeznania. O. mogą być składane, jeśli przepis prawa nie wymaga urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego w formie zaświadczenia wydanego przez organ administracji. Zakres stosowania o. w polskiej administracji w miejsce zaświadczeń został znacząco rozszerzony ustawą z 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Wprowadzono wówczas uprawnienie po stronie obywatela do wyboru pomiędzy złożeniem oświadczenia lubprzedstawieniem zaświadczenia wydanego przez organ administracji. O. mogą zastąpić m.in. zaświadczenia: o zarobkach, o niezaleganiu z płatnościami do urzędu skarbowego oraz ZUS, o niekaralności. Ustawodawca dopuszcza zatem możliwość stosowania obu tych form (oświadczenia i zaświadczenia) zamiennie, a zakaz żądania przez administrację zbędnych zaświadczeń stał się zakazem ustawowym [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/And%C5%BCelika_Mirska A. Mirska] ].
  
 +
<!--T:2-->
 
'''Literatura''': E. Ochendowski, ''Postępowanie administracyjne: ogólne, egzekucyjne i sądowoadministracyjne'', Toruń 2014.
 
'''Literatura''': E. Ochendowski, ''Postępowanie administracyjne: ogólne, egzekucyjne i sądowoadministracyjne'', Toruń 2014.
 
</translate>
 
</translate>

Wersja z 14:37, 23 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

OŚWIADCZENIE – pojęcie to jest wieloznaczne, w kontekście administracyjno-prawnym oznacza m.in. rodzaj czynności obywatela w kontaktach z administracją. O. może dotyczyć potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego – w tym przypadku jest składane przez obywatela przed organem administracji w → postępowaniu administracyjnym (dowodowym), pod rygorem odpowiedzialności za fałszywe zeznania. O. mogą być składane, jeśli przepis prawa nie wymaga urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego w formie zaświadczenia wydanego przez organ administracji. Zakres stosowania o. w polskiej administracji w miejsce zaświadczeń został znacząco rozszerzony ustawą z 2011 r. o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców. Wprowadzono wówczas uprawnienie po stronie obywatela do wyboru pomiędzy złożeniem oświadczenia lubprzedstawieniem zaświadczenia wydanego przez organ administracji. O. mogą zastąpić m.in. zaświadczenia: o zarobkach, o niezaleganiu z płatnościami do urzędu skarbowego oraz ZUS, o niekaralności. Ustawodawca dopuszcza zatem możliwość stosowania obu tych form (oświadczenia i zaświadczenia) zamiennie, a zakaz żądania przez administrację zbędnych zaświadczeń stał się zakazem ustawowym [ A. Mirska ].

Literatura: E. Ochendowski, Postępowanie administracyjne: ogólne, egzekucyjne i sądowoadministracyjne, Toruń 2014.

Counterliczniki