Rada gabinetowa: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Przygotowano stronę do tłumaczenia) |
(Oznaczono tę wersję do tłumaczenia) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<languages/> | <languages/> | ||
<translate> | <translate> | ||
+ | <!--T:1--> | ||
'''RADA GABINETOWA''' – polski organ konstytucyjny zwoływany przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej dla omówienia spraw szczególnie ważnych dla państwa. R.g. składa się z członków rady ministrów obradujących pod przewodnictwem prezydenta RP, jednak nie ma kompetencji i nie ma możliwości podejmowania wiążących decyzji. R.g. stanowi raczej charakter wspierania i inicjowania prac rządu przez prezydenta. W czasie obowiązywania małej konstytucji RP (1992–1997) prezydent miał specjalne uprawnienie do przewodniczenia posiedzeniom rady ministrów w szczególnie ważnych sprawach. Mimo że stanowiska przedstawiane na r.g. oraz dokonywane na niej uzgodnienia nie są prawnie wiążące, to mają istotny walor polityczny i mogą później wywoływać skutki polityczne. W ten sposób prezydent RP może zainicjować działania rządu i wskazać na ważne problemy w pewnych obszarach. Może też ustalać z radą ministrów wspólną strategię [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Joanna_Zieli%C5%84ska E. Zielińska] ]. | '''RADA GABINETOWA''' – polski organ konstytucyjny zwoływany przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej dla omówienia spraw szczególnie ważnych dla państwa. R.g. składa się z członków rady ministrów obradujących pod przewodnictwem prezydenta RP, jednak nie ma kompetencji i nie ma możliwości podejmowania wiążących decyzji. R.g. stanowi raczej charakter wspierania i inicjowania prac rządu przez prezydenta. W czasie obowiązywania małej konstytucji RP (1992–1997) prezydent miał specjalne uprawnienie do przewodniczenia posiedzeniom rady ministrów w szczególnie ważnych sprawach. Mimo że stanowiska przedstawiane na r.g. oraz dokonywane na niej uzgodnienia nie są prawnie wiążące, to mają istotny walor polityczny i mogą później wywoływać skutki polityczne. W ten sposób prezydent RP może zainicjować działania rządu i wskazać na ważne problemy w pewnych obszarach. Może też ustalać z radą ministrów wspólną strategię [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_Joanna_Zieli%C5%84ska E. Zielińska] ]. | ||
+ | <!--T:2--> | ||
'''Literatura''': B. Opaliński, ''Rozdzielenie kompetencji władzy wykonawczej między Prezydenta RP oraz Radę Ministrów na tle Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z 1997 roku'', Warszawa 2012. | '''Literatura''': B. Opaliński, ''Rozdzielenie kompetencji władzy wykonawczej między Prezydenta RP oraz Radę Ministrów na tle Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z 1997 roku'', Warszawa 2012. | ||
</translate> | </translate> |
Wersja z 12:00, 25 maj 2018
RADA GABINETOWA – polski organ konstytucyjny zwoływany przez prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej dla omówienia spraw szczególnie ważnych dla państwa. R.g. składa się z członków rady ministrów obradujących pod przewodnictwem prezydenta RP, jednak nie ma kompetencji i nie ma możliwości podejmowania wiążących decyzji. R.g. stanowi raczej charakter wspierania i inicjowania prac rządu przez prezydenta. W czasie obowiązywania małej konstytucji RP (1992–1997) prezydent miał specjalne uprawnienie do przewodniczenia posiedzeniom rady ministrów w szczególnie ważnych sprawach. Mimo że stanowiska przedstawiane na r.g. oraz dokonywane na niej uzgodnienia nie są prawnie wiążące, to mają istotny walor polityczny i mogą później wywoływać skutki polityczne. W ten sposób prezydent RP może zainicjować działania rządu i wskazać na ważne problemy w pewnych obszarach. Może też ustalać z radą ministrów wspólną strategię [ E. Zielińska ].
Literatura: B. Opaliński, Rozdzielenie kompetencji władzy wykonawczej między Prezydenta RP oraz Radę Ministrów na tle Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z 1997 roku, Warszawa 2012.