Samorządowy zakład budżetowy: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Przygotowano stronę do tłumaczenia) |
(Oznaczono tę wersję do tłumaczenia) |
||
Linia 1: | Linia 1: | ||
<languages/> | <languages/> | ||
<translate> | <translate> | ||
+ | <!--T:1--> | ||
'''SAMORZĄDOWY ZAKŁAD BUDŻETOWY''' – samorządowa jednostka sektora finansów publicznych odpłatnie wykonująca zadania oraz pokrywająca koszty swojej działalności z przychodów własnych. Cechą charakterystyczną s.z.b. jest charakter prawny, który łączy w sobie elementy podmiotu gospodarczego i jednostki realizującej → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zadania_publiczne zadania publiczne]. Przedmiotem działalności s.z.b. jest świadczenie usług o charakterze użyteczności publicznej na rzecz wspólnoty lokalnej (są to usługi odpłatne, z założenia powszechnie dostępne, służące zaspokajaniu określonych potrzeb społeczności lokalnej). W tej formie organizacyjnej wykonywane mogą być wyłącznie zadania własne jednostek samorządu terytorialnego, m.in. w zakresie: gospodarki mieszkaniowej; dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; wodociągów i zaopatrzenia w wodę; wysypisk; zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną; lokalnego transportu zbiorowego; targowisk i hal targowych; pomocy społecznej; cmentarzy. S.z.b. tworzy, łączy, przekształca i likwiduje organ stanowiący jednostek samorządu terytorialnego. Podstawą ich gospodarki finansowej jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem jednostek samorządu terytorialnego. S.z.b. wpłaca do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżkę środków obrotowych ustaloną na koniec okresu sprawozdawczego, chyba że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego postanowi inaczej. W planie finansowym s.z.b. mogą nastąpić zmiany w ciągu roku w przypadku realizowania przychodów i kosztów wyższych od planowanych. S.z.b. może otrzymywać z budżetu jednostek samorządu terytorialnego dotacje. Wsparcie dotacjami z budżetu jednostek samorządu terytorialnego nie może przekroczyć 50% kosztów działalności zakładu [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Tomasz_Strąk T. Strąk] ]. | '''SAMORZĄDOWY ZAKŁAD BUDŻETOWY''' – samorządowa jednostka sektora finansów publicznych odpłatnie wykonująca zadania oraz pokrywająca koszty swojej działalności z przychodów własnych. Cechą charakterystyczną s.z.b. jest charakter prawny, który łączy w sobie elementy podmiotu gospodarczego i jednostki realizującej → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zadania_publiczne zadania publiczne]. Przedmiotem działalności s.z.b. jest świadczenie usług o charakterze użyteczności publicznej na rzecz wspólnoty lokalnej (są to usługi odpłatne, z założenia powszechnie dostępne, służące zaspokajaniu określonych potrzeb społeczności lokalnej). W tej formie organizacyjnej wykonywane mogą być wyłącznie zadania własne jednostek samorządu terytorialnego, m.in. w zakresie: gospodarki mieszkaniowej; dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; wodociągów i zaopatrzenia w wodę; wysypisk; zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną; lokalnego transportu zbiorowego; targowisk i hal targowych; pomocy społecznej; cmentarzy. S.z.b. tworzy, łączy, przekształca i likwiduje organ stanowiący jednostek samorządu terytorialnego. Podstawą ich gospodarki finansowej jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem jednostek samorządu terytorialnego. S.z.b. wpłaca do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżkę środków obrotowych ustaloną na koniec okresu sprawozdawczego, chyba że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego postanowi inaczej. W planie finansowym s.z.b. mogą nastąpić zmiany w ciągu roku w przypadku realizowania przychodów i kosztów wyższych od planowanych. S.z.b. może otrzymywać z budżetu jednostek samorządu terytorialnego dotacje. Wsparcie dotacjami z budżetu jednostek samorządu terytorialnego nie może przekroczyć 50% kosztów działalności zakładu [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Tomasz_Strąk T. Strąk] ]. | ||
+ | <!--T:2--> | ||
'''Literatura''': E. Chojna-Duch, ''Prawo finansowe. Finanse publiczne'', Warszawa 2017 ■ S. Owsiak, ''Finanse publiczne. Współczesne ujęcie'', Warszawa 2017 ■ A. Wernik, ''Finanse publiczne'', Warszawa 2014. | '''Literatura''': E. Chojna-Duch, ''Prawo finansowe. Finanse publiczne'', Warszawa 2017 ■ S. Owsiak, ''Finanse publiczne. Współczesne ujęcie'', Warszawa 2017 ■ A. Wernik, ''Finanse publiczne'', Warszawa 2014. | ||
</translate> | </translate> |
Wersja z 12:27, 26 maj 2018
SAMORZĄDOWY ZAKŁAD BUDŻETOWY – samorządowa jednostka sektora finansów publicznych odpłatnie wykonująca zadania oraz pokrywająca koszty swojej działalności z przychodów własnych. Cechą charakterystyczną s.z.b. jest charakter prawny, który łączy w sobie elementy podmiotu gospodarczego i jednostki realizującej → zadania publiczne. Przedmiotem działalności s.z.b. jest świadczenie usług o charakterze użyteczności publicznej na rzecz wspólnoty lokalnej (są to usługi odpłatne, z założenia powszechnie dostępne, służące zaspokajaniu określonych potrzeb społeczności lokalnej). W tej formie organizacyjnej wykonywane mogą być wyłącznie zadania własne jednostek samorządu terytorialnego, m.in. w zakresie: gospodarki mieszkaniowej; dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego; wodociągów i zaopatrzenia w wodę; wysypisk; zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną; lokalnego transportu zbiorowego; targowisk i hal targowych; pomocy społecznej; cmentarzy. S.z.b. tworzy, łączy, przekształca i likwiduje organ stanowiący jednostek samorządu terytorialnego. Podstawą ich gospodarki finansowej jest roczny plan finansowy obejmujący przychody, koszty i inne obciążenia, stan środków obrotowych, stan należności i zobowiązań na początek i koniec okresu oraz rozliczenia z budżetem jednostek samorządu terytorialnego. S.z.b. wpłaca do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżkę środków obrotowych ustaloną na koniec okresu sprawozdawczego, chyba że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego postanowi inaczej. W planie finansowym s.z.b. mogą nastąpić zmiany w ciągu roku w przypadku realizowania przychodów i kosztów wyższych od planowanych. S.z.b. może otrzymywać z budżetu jednostek samorządu terytorialnego dotacje. Wsparcie dotacjami z budżetu jednostek samorządu terytorialnego nie może przekroczyć 50% kosztów działalności zakładu [ T. Strąk ].
Literatura: E. Chojna-Duch, Prawo finansowe. Finanse publiczne, Warszawa 2017 ■ S. Owsiak, Finanse publiczne. Współczesne ujęcie, Warszawa 2017 ■ A. Wernik, Finanse publiczne, Warszawa 2014.