Ugoda administracyjna: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Przygotowano stronę do tłumaczenia)
(Oznaczono tę wersję do tłumaczenia)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
 
<translate>
 
<translate>
 +
<!--T:1-->
 
'''UGODA ADMINISTRACYJNA''' – sposób załatwienia sprawy administracyjnej; w polskim prawie rozróżnia się dwa rodzaje: u. zawartą pomiędzy organem administracji a stroną postępowania oraz u. zawieraną pomiędzy stronami postępowania przed organem administracji. W tym drugim przypadku organ administracji pełni rolę zarówno pomiotu, przed którym zawierana jest u., jak i organu zatwierdzającego u. Po zatwierdzeniu u. przez organ administracji wywołuje ona takie same skutki jak → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Decyzja_administracyjna decyzja administracyjna] w konkretnej sprawie. W polskim prawie administracyjnym u. zawierana jest między stronami postępowania przed organem administracji, ale nie jest zbyt częstym rozwiązaniem. Od 2017 r. w k.p.a. wprowadzony jest nowy instrument w celu polubownego rozstrzygnięcia sprawy – mediacja. U. może być zawarta tylko w czasie trwania → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Postępowanie_administracyjne postępowania administracyjnego] w toczącej się sprawie, zarówno przed organem pierwszej instancji, jak i w postępowaniu odwoławczym. Przedmiot u. musi dotyczyć interesu prawnego lub obowiązku stron postępowania oraz winien dopuszczać możliwość pertraktacji co do wyniku sprawy. Organ administracji odpowiada za treść i formę zawieranej u. Treść u. ewidencjonuje wzajemne prawa i obowiązki stron. Zatwierdzając u. organ administracji nadaje przyjętemu w niej rozstrzygnięciu moc prawną. Rozstrzygnięcie sprawy przez zawarcie u. odnotowuje się w aktach sprawy. U. staje się wykonalna wtedy, gdy staje się ostateczna. Jeżeli w trakcie toczącego się postępowania strony nie dojdą do porozumienia i tym samym nie dojdzie do zawarcia u., sprawa zostanie przez organ administracji rozstrzygnięta poprzez decyzję administracyjną. Jeżeli u. zawarto w toku postępowania odwoławczego, to z dniem, w którym postanowienie wydane przez organ odwoławczy staje się ostateczne, traci moc decyzja organu pierwszej instancji (→[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zasada_polubownego_załatwiania_kwestii_spornych zasada polubownego załatwiania kwestii spornych]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_S%C4%99kowska-Grodzicka E. Sękowska-Grodzicka] ].  
 
'''UGODA ADMINISTRACYJNA''' – sposób załatwienia sprawy administracyjnej; w polskim prawie rozróżnia się dwa rodzaje: u. zawartą pomiędzy organem administracji a stroną postępowania oraz u. zawieraną pomiędzy stronami postępowania przed organem administracji. W tym drugim przypadku organ administracji pełni rolę zarówno pomiotu, przed którym zawierana jest u., jak i organu zatwierdzającego u. Po zatwierdzeniu u. przez organ administracji wywołuje ona takie same skutki jak → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Decyzja_administracyjna decyzja administracyjna] w konkretnej sprawie. W polskim prawie administracyjnym u. zawierana jest między stronami postępowania przed organem administracji, ale nie jest zbyt częstym rozwiązaniem. Od 2017 r. w k.p.a. wprowadzony jest nowy instrument w celu polubownego rozstrzygnięcia sprawy – mediacja. U. może być zawarta tylko w czasie trwania → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Postępowanie_administracyjne postępowania administracyjnego] w toczącej się sprawie, zarówno przed organem pierwszej instancji, jak i w postępowaniu odwoławczym. Przedmiot u. musi dotyczyć interesu prawnego lub obowiązku stron postępowania oraz winien dopuszczać możliwość pertraktacji co do wyniku sprawy. Organ administracji odpowiada za treść i formę zawieranej u. Treść u. ewidencjonuje wzajemne prawa i obowiązki stron. Zatwierdzając u. organ administracji nadaje przyjętemu w niej rozstrzygnięciu moc prawną. Rozstrzygnięcie sprawy przez zawarcie u. odnotowuje się w aktach sprawy. U. staje się wykonalna wtedy, gdy staje się ostateczna. Jeżeli w trakcie toczącego się postępowania strony nie dojdą do porozumienia i tym samym nie dojdzie do zawarcia u., sprawa zostanie przez organ administracji rozstrzygnięta poprzez decyzję administracyjną. Jeżeli u. zawarto w toku postępowania odwoławczego, to z dniem, w którym postanowienie wydane przez organ odwoławczy staje się ostateczne, traci moc decyzja organu pierwszej instancji (→[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zasada_polubownego_załatwiania_kwestii_spornych zasada polubownego załatwiania kwestii spornych]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/El%C5%BCbieta_S%C4%99kowska-Grodzicka E. Sękowska-Grodzicka] ].  
  
 +
<!--T:2-->
 
'''Literatura''': J. Harczuk, ''Ugoda w postępowaniu administracyjnym'', „Monitor Prawniczy” 2001, nr 16 ■ K. Celińska-Grzegorczyk, R. Hauser, W. Sawczyn, A. Skoczylas, ''Postępowanie administracyjne, sądowoadministracyjne i egzekucyjne'', Warszawa 2011.
 
'''Literatura''': J. Harczuk, ''Ugoda w postępowaniu administracyjnym'', „Monitor Prawniczy” 2001, nr 16 ■ K. Celińska-Grzegorczyk, R. Hauser, W. Sawczyn, A. Skoczylas, ''Postępowanie administracyjne, sądowoadministracyjne i egzekucyjne'', Warszawa 2011.
 
</translate>
 
</translate>

Wersja z 22:49, 26 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

UGODA ADMINISTRACYJNA – sposób załatwienia sprawy administracyjnej; w polskim prawie rozróżnia się dwa rodzaje: u. zawartą pomiędzy organem administracji a stroną postępowania oraz u. zawieraną pomiędzy stronami postępowania przed organem administracji. W tym drugim przypadku organ administracji pełni rolę zarówno pomiotu, przed którym zawierana jest u., jak i organu zatwierdzającego u. Po zatwierdzeniu u. przez organ administracji wywołuje ona takie same skutki jak → decyzja administracyjna w konkretnej sprawie. W polskim prawie administracyjnym u. zawierana jest między stronami postępowania przed organem administracji, ale nie jest zbyt częstym rozwiązaniem. Od 2017 r. w k.p.a. wprowadzony jest nowy instrument w celu polubownego rozstrzygnięcia sprawy – mediacja. U. może być zawarta tylko w czasie trwania → postępowania administracyjnego w toczącej się sprawie, zarówno przed organem pierwszej instancji, jak i w postępowaniu odwoławczym. Przedmiot u. musi dotyczyć interesu prawnego lub obowiązku stron postępowania oraz winien dopuszczać możliwość pertraktacji co do wyniku sprawy. Organ administracji odpowiada za treść i formę zawieranej u. Treść u. ewidencjonuje wzajemne prawa i obowiązki stron. Zatwierdzając u. organ administracji nadaje przyjętemu w niej rozstrzygnięciu moc prawną. Rozstrzygnięcie sprawy przez zawarcie u. odnotowuje się w aktach sprawy. U. staje się wykonalna wtedy, gdy staje się ostateczna. Jeżeli w trakcie toczącego się postępowania strony nie dojdą do porozumienia i tym samym nie dojdzie do zawarcia u., sprawa zostanie przez organ administracji rozstrzygnięta poprzez decyzję administracyjną. Jeżeli u. zawarto w toku postępowania odwoławczego, to z dniem, w którym postanowienie wydane przez organ odwoławczy staje się ostateczne, traci moc decyzja organu pierwszej instancji (→zasada polubownego załatwiania kwestii spornych) [ E. Sękowska-Grodzicka ].

Literatura: J. Harczuk, Ugoda w postępowaniu administracyjnym, „Monitor Prawniczy” 2001, nr 16 ■ K. Celińska-Grzegorczyk, R. Hauser, W. Sawczyn, A. Skoczylas, Postępowanie administracyjne, sądowoadministracyjne i egzekucyjne, Warszawa 2011.

Counterliczniki