Zasada responsywnego zarządzania

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

Ta strona zawiera zmiany, które nie zostały oznaczone do tłumaczenia.

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

ZASADA RESPONSYWNEGO ZARZĄDZANIA – odnosi się do → współrządzenia. W szerszym ujęciu responsywna administracja publiczna to taka administracja, która reaguje na zróżnicowane potrzeby społeczności, na rzecz której realizuje swoje zadania. Reagowanie na zróżnicowanie potrzeby otoczenia w państwie demokratycznym kształtuje administrację jako ważnego aktora → rozliczalności państwa wobec obywateli. Responsywność jest jedną z zasad w „Siedmiu Zasadach Konsultacji” – części „Kanonu lokalnych konsultacji społecznych” opracowanego przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, związki samorządowe oraz organizacje pozarządowe. Responsywność została tu zdefiniowana jako zasada, według której każdemu, kto zgłosi opinię, należy się merytoryczna odpowiedź w rozsądnym terminie. Rozwinięcie tej zasady odnosi się do podsumowania konsultacji, które powinno: nastąpić w terminie podanym na początku konsultacji; mieć formę publicznie dostępnego dokumentu z zestawieniem zgłoszonych opinii i merytorycznym odniesieniem się do nich; zawierać załącznik ze zmienionym w wyniku konsultacji dokumentem i omówienie następnych kroków; uzasadniać podjęte decyzje i być przygotowane w języku zrozumiałym dla pytających; dotrzeć do osób, które zgłosiły opinie poprzez publikowanie odpowiedzi na ogólnodostępnym portalu, na którym prowadzone były konsultacje; być wkładem w dalszą debatę publiczną (→ konsultacje społeczne; współrządzenie lokalne) [ Ł. Małecki-Tepicht ].

Literatura: H. Gawroński, Zarządzanie strategiczne w samorządach lokalnych, Warszawa 2010 ■ Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji, Siedem Zasad Konsultacji, Warszawa 2013, https://www.gov.pl/documents/31305/0/7_zasad_30-04.pdf/ee8a74ef-0f85-7fa5-fd00-abc105fd9067, wrzesień 2017 ■ M. Stępień, Responsywna administracja publiczna, Toruń 2008.

Counterliczniki