Gmina/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Municipality")
 
 
(Nie pokazano 3 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''GMINA''' jednostka samorządu terytorialnego, podstawowa jednostka → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Podział_terytorialny podziału terytorialnego w Polsce], a także lokalna wspólnota samorządowa będąca podmiotem samorządu. Ze stwierdzenia tego wynikają określone konsekwencje. Przede wszystkim gm. zgodnie z → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zasada_pomocniczości_(subsydiaryzm) zasadą pomocniczości] zostały wyposażone w większość kompetencji w zdecentralizowanej strukturze samorządu terytorialnego. W przypadku wątpliwości, do kogo należy konkretne zadanie na poziomie lokalnym, przyjmuje się domniemanie kompetencji na rzecz gm., gdyż do jej zakresu działania należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Wyróżnia się trzy rodzaje gm.: 1. miejskie, których cały obszar stanowi miasto, 2. miejsko-wiejskie, składające się z miasta i kilku/kilkunastu wsi, 3. wiejskie, w skład których wchodzą miejscowości bez statusu miasta. Według stanu na 1 stycznia 2017 r. Polska jest podzielona na 2478 gm., w tym: 1555 wiejskich, 621 miejsko-wiejskich i 302 miejskie, z czego 66 to miasta na prawach powiatu. Organem stanowiącym i kontrolnym jest w zależności od rodzaju gm. – rada gminy albo rada miasta. Organem wykonawczym jest, zależnie od rodzaju gm.: 1. wójt w gm. wiejskiej, 2. burmistrz w gm., której siedziba znajduje się w mieście położonym na terytorium tej gm., 3. prezydent miasta w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Tworzenie, łączenie, podział, znoszenie, ustalanie granic i nazw gm. oraz siedzib ich władz następuje w drodze rozporządzenia rady ministrów po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami zainteresowanych miejscowości. Przy podejmowaniu tych decyzji należy dążyć do tego, by gm. obejmowała obszar możliwie jednorodny ze względu na układ osadniczy i przestrzenny oraz więzi społeczne i gospodarcze zapewniające zdolność wykonywania zadań publicznych. W gm. – jako jedynej jednostce podziału terytorialnego jest możliwe tworzenie jednostek pomocniczych: sołectw, dzielnic, osiedli. Ustawodawca pozostawił radzie gminy swobodę kształtowania podziału pomocniczego (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Samorząd_terytorialny samorząd terytorialny]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Nadzór_nad_samorządem_terytorialnym nadzór nad samorządem terytorialnym]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Wsp%C3%B3lnota_lokalna wspólnota lokalna]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Modele_gminy modele gminy] ) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Katarzyna_A._Kuć-Czajkowska K.A. Kuć-Czajkowska] ].
+
MUNICIPALITY a unit of local government, a basic unit of → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Podział_terytorialny territorial division in Poland] and also a local governmental community which is an entity of local government. Certain consequences result from this statement. Most of all, mun., in accordance with the → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zasada_pomocniczości_(subsydiaryzm) principle of subsidiarity], have been equipped with most of the competences in decentralised structure of local government. In case of doubt about who is responsible for the specific task at the local level, the presumption of competence for the mun. is assumed, since its scope includes all public affairs of local importance, not reserved by law to other entities. There are three types of mun.: 1. urban, whose whole territory is a city, 2. urban-rural, consisting of a town and several villages, 3. rural, consisting of towns or villages without city status. As on 1st January 2017, Poland is divided into 2478 mun., including: 1555 rural, 621 urban-rural and 302 urban, 66 of which are cities with county rights. The decision-making and control body is depending on the type of the mun. – municipal council or town/city council. The executive body is, depending on the type of mun.: 1. village mayor in a rural mun., 2. mayor in a mun. whose seat is located in a town located on the territory of that mun., 3. city president in cities with over 100 thousand residents. Creating, combining, dividing, cancelling, determining the borders and names of the mun. and location of their authorities, takes form of an ordinance of the Council of Ministers after consultation with the inhabitants of the towns and villages concerned. When making these decisions one should aim for the mun. to include the territory as homogeneous as possible in terms of settlement and spatial arrangement as well as social and economic ties, ensuring the ability to perform public tasks. In the mun. – as the only unit of territorial division it is possible to create auxiliary units: parishes, districts, housing estates. The legislator left the municipal council a free hand to form auxiliary divisions (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Samorząd_terytorialny local government], [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Nadzór_nad_samorządem_terytorialnym supervision over local government],[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Wsp%C3%B3lnota_lokalna local community], [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Modele_gminy models of municipalities]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Katarzyna_A._Kuć-Czajkowska/en K.A. Kuć-Czajkowska] ].
  
'''Literatura''': M. Barański, S. Kantyka, S. Kubas, M. Kuś, ''Samorząd terytorialny i wspólnoty lokalne'', Warszawa 2007 ■ B. Dolnicki, S''amorząd terytorialny'', Kraków 2016 ■ W. Zając, ''Zasadniczy trójstopniowy podział terytorialny Polski. Komentarz do przepisów'', Warszawa 1999.
+
'''Literature''': M. Barański, S. Kantyka, S. Kubas, M. Kuś, ''Samorząd terytorialny i wspólnoty lokalne'', Warszawa 2007 ■ B. Dolnicki, S''amorząd terytorialny'', Kraków 2016 ■ W. Zając, ''Zasadniczy trójstopniowy podział terytorialny Polski. Komentarz do przepisów'', Warszawa 1999.

Aktualna wersja na dzień 11:13, 16 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

MUNICIPALITY – a unit of local government, a basic unit of → territorial division in Poland and also a local governmental community which is an entity of local government. Certain consequences result from this statement. Most of all, mun., in accordance with the → principle of subsidiarity, have been equipped with most of the competences in decentralised structure of local government. In case of doubt about who is responsible for the specific task at the local level, the presumption of competence for the mun. is assumed, since its scope includes all public affairs of local importance, not reserved by law to other entities. There are three types of mun.: 1. urban, whose whole territory is a city, 2. urban-rural, consisting of a town and several villages, 3. rural, consisting of towns or villages without city status. As on 1st January 2017, Poland is divided into 2478 mun., including: 1555 rural, 621 urban-rural and 302 urban, 66 of which are cities with county rights. The decision-making and control body is – depending on the type of the mun. – municipal council or town/city council. The executive body is, depending on the type of mun.: 1. village mayor in a rural mun., 2. mayor in a mun. whose seat is located in a town located on the territory of that mun., 3. city president in cities with over 100 thousand residents. Creating, combining, dividing, cancelling, determining the borders and names of the mun. and location of their authorities, takes form of an ordinance of the Council of Ministers after consultation with the inhabitants of the towns and villages concerned. When making these decisions one should aim for the mun. to include the territory as homogeneous as possible in terms of settlement and spatial arrangement as well as social and economic ties, ensuring the ability to perform public tasks. In the mun. – as the only unit of territorial division – it is possible to create auxiliary units: parishes, districts, housing estates. The legislator left the municipal council a free hand to form auxiliary divisions (→ local government, supervision over local government,local community, models of municipalities) [ K.A. Kuć-Czajkowska ].

Literature: M. Barański, S. Kantyka, S. Kubas, M. Kuś, Samorząd terytorialny i wspólnoty lokalne, Warszawa 2007 ■ B. Dolnicki, Samorząd terytorialny, Kraków 2016 ■ W. Zając, Zasadniczy trójstopniowy podział terytorialny Polski. Komentarz do przepisów, Warszawa 1999.

Counterliczniki