Odwołanie od decyzji administracyjnej/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Appeal from the administrative decision")
 
(Utworzono nową stronę "'''Literature''': B. Adamiak, J. Borkowski, ''Polskie postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne'', Warszawa 2003.")
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''ODWOŁANIE OD DECYZJI ADMINISTRACYJNEJ''' – środek zaskarżenia przysługujący stronie na decyzję wydaną w pierwszej instancji przez → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Organ_administracji_publicznej organ administracji publicznej], a także inny organ lub podmiot, który na mocy prawa lub na podstawie porozumienia rozstrzyga indywidualne sprawy wydając → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Decyzja_administracyjna decyzję administracyjną]. Należy do środków o charakterze samoistnym, bezwzględnie suspensywnym oraz względnie dewolutywnym. Decyzje administracyjne stanowią podstawowy sposób rozstrzygania spraw administracyjnych, a o.o.d.a. jest najpowszechniejszym środkiem zaskarżenia. → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zarz%C4%85dzanie_publiczne Postępowanie administracyjne] jest dwuinstancyjne, tak więc od decyzji wydanej w pierwszej instancji służy stronie odwołanie do jednej instancji, ale tylko od decyzji nieostatecznej. O.o.d.a. służy uruchomieniu trybu weryfikacji decyzji w toku instancji. Istotą weryfikacji decyzji jest ponowne merytoryczne rozpatrzenie i rozstrzygnięcie sprawy administracyjnej. Tryb odwoławczy może zostać zainicjowany tylko na skutek wniesienia odwołania przez stronę, brak jest możliwości wszczęcia postępowania z urzędu. Prawo do o.o.d.a. przysługuje nie tylko stronie, która brała udział w postępowaniu zakończonym decyzją, ale też osobie, która nie brała udziału w postępowaniu, ale jest stroną w rozumieniu k.p.a. Prawo określa termin na wniesienia odwołania licząc od dnia doręczenia decyzji stronie, a gdy decyzja została ogłoszona ustnie od dnia jej ogłoszenia. O.o.d.a. wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję; nie jest wymagane szczegółowe uzasadnienie, wystarczy, jeżeli z odwołania wynika, że strona nie jest zadowolona z wydanej decyzji. O.o.d.a. powinno spełniać ogólne wymogi podania przewidziane w k.p.a. Można je wnieść w formie: pisemnej, telegraficznie, dalekopisem, telefaksem lub pocztą elektroniczną, jak też ustnie do protokołu [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Beata_Springer B. Springer] ].
+
'''APPEAL FROM THE ADMINISTRATIVE DECISION''' – an instrument a party is entitled to of suing a decision issued in the first instance by a → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Organ_administracji_publicznej public administration body], as well as another body or entity that, by law or on the basis of an agreement, decides individual cases by issuing an → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Decyzja_administracyjna administrative decision]. It belongs to autonomous, absolutely suspensive and relatively devolutive measures. Administrative decisions are the basic way of resolving administrative matters, and a.f.a.d. is the most common means of appeal. The → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zarz%C4%85dzanie_publiczne administrative proceedings] is of two instances, so the party is entitled to appeal from the decision issued in the first instance to another instance, but only from a non-final decision. A.f.a.d. is used to start the decision verification mode in the course of the instance. The essence of the verification of the decision is another substantive consideration and resolution of the administrative case. The appeal procedure can be initiated only as a result of appeal by the party, there is no possibility to initiate proceedings ex officio. The right to a.f.a.d. belongs not only the party who participated in the proceedings finalized with the decision, but also to the person who did not participate in the proceedings, but is a party within the meaning of c.a.p. The law sets a deadline for appeals, counting from the date of delivery of the decision to the party, and when the decision was announced orally from the day it was announced. A.f.a.d. are submitted to the competent appeal body through the body which issued the decision; no detailed justification is required, it is sufficient if the appeal shows that the party is not satisfied with the decision issued. A.f.a.d. should meet the general requirements of the application provided for in the c.a.p. One can submit them in the following forms: written, telegram, teletype, fax or e-mail, as well as verbally for the record [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Beata_Springer/en B. Springer] ].
  
'''Literatura''': B. Adamiak, J. Borkowski, ''Polskie postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne'', Warszawa 2003.
+
'''Literature''': B. Adamiak, J. Borkowski, ''Polskie postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne'', Warszawa 2003.

Aktualna wersja na dzień 11:17, 23 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

APPEAL FROM THE ADMINISTRATIVE DECISION – an instrument a party is entitled to of suing a decision issued in the first instance by a → public administration body, as well as another body or entity that, by law or on the basis of an agreement, decides individual cases by issuing an → administrative decision. It belongs to autonomous, absolutely suspensive and relatively devolutive measures. Administrative decisions are the basic way of resolving administrative matters, and a.f.a.d. is the most common means of appeal. The → administrative proceedings is of two instances, so the party is entitled to appeal from the decision issued in the first instance to another instance, but only from a non-final decision. A.f.a.d. is used to start the decision verification mode in the course of the instance. The essence of the verification of the decision is another substantive consideration and resolution of the administrative case. The appeal procedure can be initiated only as a result of appeal by the party, there is no possibility to initiate proceedings ex officio. The right to a.f.a.d. belongs not only the party who participated in the proceedings finalized with the decision, but also to the person who did not participate in the proceedings, but is a party within the meaning of c.a.p. The law sets a deadline for appeals, counting from the date of delivery of the decision to the party, and when the decision was announced orally – from the day it was announced. A.f.a.d. are submitted to the competent appeal body through the body which issued the decision; no detailed justification is required, it is sufficient if the appeal shows that the party is not satisfied with the decision issued. A.f.a.d. should meet the general requirements of the application provided for in the c.a.p. One can submit them in the following forms: written, telegram, teletype, fax or e-mail, as well as verbally for the record [ B. Springer ].

Literature: B. Adamiak, J. Borkowski, Polskie postępowanie administracyjne i sądowoadministracyjne, Warszawa 2003.

Counterliczniki