Osobowość prawna samorządu terytorialnego/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Legal personality of local government")
 
(Utworzono nową stronę "'''Literature''': M. Kulesza, ''Budowanie samorządu'', Warszawa 2008 ■ Z. Leoński, ''Nauka administracji'', Warszawa 2010 ■ E. Ochendowski, ''Prawo administracyjne...")
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''OSOBOWOŚĆ PRAWNA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO''' – zasada konstytucyjna: jednostki samorządu terytorialnego uzyskują osobowość prawną z chwilą ich powstania. Jednostki samorządu terytorialnego mają zdolność prawną i zdolność do czynności prawnych. Kwestie związane z realizacją tej zasady oceniane są poprzez zgodność z regulacjami Kodeksu cywilnego. Przyznanie osobowości prawnej jednostkom samorządu terytorialnego wynika z posiadania przez nie → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Mienie_komunalne mienia komunalnego], z ich samodzielności finansowej, a także z potrzeby występowania w obrocie prawnym we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność. → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jednostka_pomocnicza_gminy Jednostki pomocnicze gminy] (dzielnice, osiedla czy sołectwa) nie dysponują osobowością prawną, ich działalność, w ramach zadań i kompetencji określonych na mocy statutu gminy, prowadzona jest w ramach osobowości prawnej gminy. Z kwestią posiadania osobowości prawnej przez jednostki samorządu terytorialnego jest powiązana ich samodzielność i niezależność. Samodzielność jednostek samorządu terytorialnego podlega ochronie sądowej (prawo wniesienia skargi do sądu administracyjnego). W odniesieniu do organów jednostek samorządu terytorialnego przyjmuje się domniemanie kompetencji składania oświadczeń woli przez organy wykonawcze. Szczegółowe zasady składania oświadczeń woli w imieniu poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego regulują ustawy samorządowe (w odniesieniu do gminy, powiatu i samorządowego województwa) oraz statuty danych jednostek (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Samorząd_terytorialny samorząd terytorialny]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jacek_Wojnicki J. Wojnicki] ].
+
'''LEGAL PERSONALITY OF LOCAL GOVERNMENT''' – a constitutional principle: units of local government acquire legal personality at the moment they are created. Local-government units have the legal capacity and capacity to perform legal acts. Issues related to the implementation of this principle are assessed by compliance with the regulations of the Civil Code. The granting of legal personality to local-government units results from their possession of → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Mienie_komunalne municipal property], their financial autonomy, and the need to appear in legal proceedings on their own behalf and at their own responsibility. The → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jednostka_pomocnicza_gminy auxiliary units of the municipality] (districts, housing estates, or rural districts) do not have legal personality, their activity, within the scope of tasks and competences defined by the municipality’s statute, is carried out within the legal personality of the municipality. The issue of having legal personality by local-government units is connected with their self-reliance and independence. Self-reliance of local-government units is subject to judicial protection (the right to file a complaint with the administrative court). As regards bodies of local-government units, presumption of power of making statements of will is assumed by the executive bodies. Detailed rules of submitting declarations of will on behalf of individual local-government units are governed by local-government law (in relation to the municipality, the county, and self-government voivodship) and the statutes of the units concerned (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Samorząd_terytorialny local government]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jacek_Wojnicki/en J. Wojnicki] ].
  
'''Literatura''': M. Kulesza, ''Budowanie samorządu'', Warszawa 2008 ■ Z. Leoński, ''Nauka administracji'', Warszawa 2010 ■ E. Ochendowski, ''Prawo administracyjne (część ogólna)'', Toruń 2013.
+
'''Literature''': M. Kulesza, ''Budowanie samorządu'', Warszawa 2008 ■ Z. Leoński, ''Nauka administracji'', Warszawa 2010 ■ E. Ochendowski, ''Prawo administracyjne (część ogólna)'', Toruń 2013.

Aktualna wersja na dzień 13:32, 23 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

LEGAL PERSONALITY OF LOCAL GOVERNMENT – a constitutional principle: units of local government acquire legal personality at the moment they are created. Local-government units have the legal capacity and capacity to perform legal acts. Issues related to the implementation of this principle are assessed by compliance with the regulations of the Civil Code. The granting of legal personality to local-government units results from their possession of → municipal property, their financial autonomy, and the need to appear in legal proceedings on their own behalf and at their own responsibility. The → auxiliary units of the municipality (districts, housing estates, or rural districts) do not have legal personality, their activity, within the scope of tasks and competences defined by the municipality’s statute, is carried out within the legal personality of the municipality. The issue of having legal personality by local-government units is connected with their self-reliance and independence. Self-reliance of local-government units is subject to judicial protection (the right to file a complaint with the administrative court). As regards bodies of local-government units, presumption of power of making statements of will is assumed by the executive bodies. Detailed rules of submitting declarations of will on behalf of individual local-government units are governed by local-government law (in relation to the municipality, the county, and self-government voivodship) and the statutes of the units concerned (→ local government) [ J. Wojnicki ].

Literature: M. Kulesza, Budowanie samorządu, Warszawa 2008 ■ Z. Leoński, Nauka administracji, Warszawa 2010 ■ E. Ochendowski, Prawo administracyjne (część ogólna), Toruń 2013.

Counterliczniki