Rozwiązanie organu stanowiącego/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Dissolution of a decision-making body")
 
(Utworzono nową stronę "'''Literature''': M. Rachwał, ''Demokracja bezpośrednia w procesie kształtowania się społeczeństwa obywatelskiego w Polsce'', Warszawa 2010 ■ T. Włodek, ''Insty...")
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''ROZWIĄZANIE ORGANU STANOWIĄCEGO''' – sposób zakończenia → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Kadencja kadencja] organu przedstawicielskiego (stanowiącego, prawodawczo-kontrolnego). Kadencja może zakończyć się po upływie okresu przewidzianego prawem (co jest standardowym zakończeniem pełnomocnictw organu, np. po czterech latach) lub na skutek jej przerwania w sytuacjach przewidzianych przez prawo i na skutek działań podmiotów przez prawo upoważnionych. Konstytucja RP przewiduje możliwość wcześniejszego zakończenia kadencji sejmu (instytucja skrócenia kadencji). Sytuacja taka może nastąpić w wyniku działania bądź samej izby (uchwała podjęta większością 2/3 głosów ustawowej liczby posłów), bądź prezydenta RP (w przypadku: nieuchwalenia przez parlament ustawy budżetowej w określonym terminie czy niemożności powołania rady ministrów cieszącej się zaufaniem izby poselskiej). Skrócenie kadencji sejmu oznacza jednocześnie skrócenie kadencji senatu. Konstytucja stanowi również o możliwości decydowania przez członków wspólnoty samorządowej – w → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Referendum_lokalne referendum] – o sprawach dotyczących tej wspólnoty, w tym o odwołaniu pochodzącego z wyborów bezpośrednich organu samorządu terytorialnego. Do 2002 r. możliwe było jedynie odwołanie organu stanowiącego w gminie, gdyż organ wykonawczy (zarząd z wójtem/burmistrzem/prezydentem miasta na czele) nie pochodził z wyborów bezpośrednich. O odwołaniu organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego przed upływem kadencji można rozstrzygnąć jedynie w referendum przeprowadzonym na wniosek mieszkańców (co najmniej 10% uprawnionych do głosowania mieszkańców gminy lub powiatu, a w przypadku województw co najmniej 5%). Od 2006 r. obowiązuje zasada, że skuteczność głosowania nad odwołaniem organu (recall) uzależnione jest od faktu wzięcia udziału w głosowaniu nie mniej niż 3/5 liczby biorących udział w wyborze odwoływanego organu (do tego czasu frekwencja na minimalnym poziomie 30%). Taka decyzja dotycząca jednostki samorządu terytorialnego może również nastąpić z powodu powtarzających się naruszeń konstytucji lub ustaw wówczas prezes rady ministrów stosuje środek nadzoru w postaci wniosku do sejmu o rozwiązanie organu samorządu terytorialnego. W przypadku rozwiązania rady gminy organ wykonawczy działa nadal, a w przypadku rozwiązania rady powiatu i sejmiku województwa – odwołaniu podlega również zarząd [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Tomasz_S%C5%82omka T. Słomka] ].  
+
'''DISSOLUTION OF A DECISION-MAKING BODY''' – a manner of ending the → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Kadencja term] of office of the representative body (constituting, legislative and control). The term of office may end after the period provided for by law (which is a standard termination of the body’s powers, e.g., after four years) or as a result of its termination in situations provided for by law and as a result of actions of entities authorized by the law. The Constitution of the Republic of Poland provides for the possibility of early termination of the Sejm’s term (institution of shortening the term of office). Such a situation may occur either as a result of the action of the chamber itself (resolution adopted by a 2/3 majority of votes of the statutory number of deputies) or the actions of the President of the Republic of Poland (in the case of: failure of the parliament to adopt a budget act on a given date or failure to appoint a council of ministers enjoying the trust of the chamber of deputies). Shortening the Sejm’s term of office means simultaneously shortening the Senate’s term of office. The Constitution also provides for the possibility for the members of the local-government community to decide in a referendum on matters concerning this community, including the dismissal of the local-government body coming from the direct elections. In the county and the voivodship self-government, this applies to the council and the sejmik, respectively. Since 2002, in the municipality, this may refer to both the decision-making and control body as well as the executive body: the village mayor/mayor/president of the city (previously the executive body was made of the board and the village mayor/mayor/president of the city and it did not come from direct elections). The dismissal of the constituting body of the local-government unit before the end of the term of office can only be resolved in the → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Referendum_lokalne referendum], at the request of residents (at least 10% of residents of the municipality or county authorized to vote, and in the case of voivodships at least 5%). Since 2006, a principle has been in force that the effectiveness of voting on the recall depends on the fact that no less than 3/5 of the number of voters participating in the selection of the recalling body (by that time attendance at a minimum level of 30%) takes part in the referendum voting. Such a decision concerning a local-government unit may also be made due to repeated violations of the constitution or statutes then the President of the Council of Ministers applies a supervision measure in the form of an application to the parliament for the dissolution of the local-government body. In the case of dissolution of the municipal council, the executive body is still functioning, and in the event of the dissolution of the county council and the voivodship sejmik, the board is also dissolved [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Tomasz_S%C5%82omka/en T. Słomka] ].  
  
'''Literatura''': M. Rachwał, ''Demokracja bezpośrednia w procesie kształtowania się społeczeństwa obywatelskiego w Polsce'', Warszawa 2010 ■ T. Włodek, ''Instytucja rozwiązania parlamentu w polskim prawie konstytucyjnym'', Warszawa 2009.
+
'''Literature''': M. Rachwał, ''Demokracja bezpośrednia w procesie kształtowania się społeczeństwa obywatelskiego w Polsce'', Warszawa 2010 ■ T. Włodek, ''Instytucja rozwiązania parlamentu w polskim prawie konstytucyjnym'', Warszawa 2009.

Aktualna wersja na dzień 15:01, 25 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

DISSOLUTION OF A DECISION-MAKING BODY – a manner of ending the → term of office of the representative body (constituting, legislative and control). The term of office may end after the period provided for by law (which is a standard termination of the body’s powers, e.g., after four years) or as a result of its termination in situations provided for by law and as a result of actions of entities authorized by the law. The Constitution of the Republic of Poland provides for the possibility of early termination of the Sejm’s term (institution of shortening the term of office). Such a situation may occur either as a result of the action of the chamber itself (resolution adopted by a 2/3 majority of votes of the statutory number of deputies) or the actions of the President of the Republic of Poland (in the case of: failure of the parliament to adopt a budget act on a given date or failure to appoint a council of ministers enjoying the trust of the chamber of deputies). Shortening the Sejm’s term of office means simultaneously shortening the Senate’s term of office. The Constitution also provides for the possibility for the members of the local-government community to decide in a referendum on matters concerning this community, including the dismissal of the local-government body coming from the direct elections. In the county and the voivodship self-government, this applies to the council and the sejmik, respectively. Since 2002, in the municipality, this may refer to both the decision-making and control body as well as the executive body: the village mayor/mayor/president of the city (previously the executive body was made of the board and the village mayor/mayor/president of the city and it did not come from direct elections). The dismissal of the constituting body of the local-government unit before the end of the term of office can only be resolved in the → referendum, at the request of residents (at least 10% of residents of the municipality or county authorized to vote, and in the case of voivodships – at least 5%). Since 2006, a principle has been in force that the effectiveness of voting on the recall depends on the fact that no less than 3/5 of the number of voters participating in the selection of the recalling body (by that time – attendance at a minimum level of 30%) takes part in the referendum voting. Such a decision concerning a local-government unit may also be made due to repeated violations of the constitution or statutes – then the President of the Council of Ministers applies a supervision measure in the form of an application to the parliament for the dissolution of the local-government body. In the case of dissolution of the municipal council, the executive body is still functioning, and in the event of the dissolution of the county council and the voivodship sejmik, the board is also dissolved [ T. Słomka ].

Literature: M. Rachwał, Demokracja bezpośrednia w procesie kształtowania się społeczeństwa obywatelskiego w Polsce, Warszawa 2010 ■ T. Włodek, Instytucja rozwiązania parlamentu w polskim prawie konstytucyjnym, Warszawa 2009.

Counterliczniki