Sołectwo: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Przygotowano stronę do tłumaczenia)
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
 
<translate>
 
<translate>
 +
<!--T:1-->
 
'''SOŁECTWO''' – rodzaj → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jednostka_pomocnicza_gminy jednostki pomocniczej gminy] wiejskiej (w gminach miejskich jednostki pomocnicze to zwykle: → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Osiedle osiedle], [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Dzielnica dzielnica]). Instytucje sołtysa i sołectwa są w Polsce historycznie od wieków wpisane w funkcjonowanie lokalnych społeczności. Organizację i zakres działania s. określa rada gminy odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami. Sta¬tut powinien określać: nazwę i obszar s., zasady i tryb wyboru organów, organizację i zadania organów, zakres zadań przekazywanych im do realizacji. Organem uchwałodawczym w s. jest zebranie wiejskie, a wykonawczym – sołtys. Szczegółowe regulacje dotyczące organizacji zebrania wiejskiego znajdują się w poszczególnych statutach. Z reguły prawo udziału w takim zgromadzeniu mają wszyscy mieszkańcy s. mający czynne prawo wyborcze. Zebranie wiejskie może być zwoływane przez sołtysa, radę sołecką lub organy samorządu gminnego (radę gminy, wójta), a także na wniosek określonej liczby mieszkańców. Statuty zawierają z reguły obowiązek odbywania takich posiedzeń nie rzadziej niż raz w roku. Działalność sołtysa jest wspomagana przez radę sołecką, która nie ma samoistnych kompetencji i jest podmiotem o uprawnieniach doradczych oraz opiniodawczych. Sołtys oraz członkowie rady sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców s. uprawnionych do głosowania. W celu realizacji zadań s. ustawa o → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Fundusz_sołecki funduszu sołeckim] zezwala na wydzielenie części budżetu gminy z przeznaczeniem na realizację zadań przez s., zapewniając jednocześnie środki z budżetu państwa na dofinansowanie tego funduszu, w zależności od stopnia zamożności gminy [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Pawe%C5%82_Antkowiak P. Antkowiak] ].
 
'''SOŁECTWO''' – rodzaj → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jednostka_pomocnicza_gminy jednostki pomocniczej gminy] wiejskiej (w gminach miejskich jednostki pomocnicze to zwykle: → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Osiedle osiedle], [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Dzielnica dzielnica]). Instytucje sołtysa i sołectwa są w Polsce historycznie od wieków wpisane w funkcjonowanie lokalnych społeczności. Organizację i zakres działania s. określa rada gminy odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami. Sta¬tut powinien określać: nazwę i obszar s., zasady i tryb wyboru organów, organizację i zadania organów, zakres zadań przekazywanych im do realizacji. Organem uchwałodawczym w s. jest zebranie wiejskie, a wykonawczym – sołtys. Szczegółowe regulacje dotyczące organizacji zebrania wiejskiego znajdują się w poszczególnych statutach. Z reguły prawo udziału w takim zgromadzeniu mają wszyscy mieszkańcy s. mający czynne prawo wyborcze. Zebranie wiejskie może być zwoływane przez sołtysa, radę sołecką lub organy samorządu gminnego (radę gminy, wójta), a także na wniosek określonej liczby mieszkańców. Statuty zawierają z reguły obowiązek odbywania takich posiedzeń nie rzadziej niż raz w roku. Działalność sołtysa jest wspomagana przez radę sołecką, która nie ma samoistnych kompetencji i jest podmiotem o uprawnieniach doradczych oraz opiniodawczych. Sołtys oraz członkowie rady sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców s. uprawnionych do głosowania. W celu realizacji zadań s. ustawa o → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Fundusz_sołecki funduszu sołeckim] zezwala na wydzielenie części budżetu gminy z przeznaczeniem na realizację zadań przez s., zapewniając jednocześnie środki z budżetu państwa na dofinansowanie tego funduszu, w zależności od stopnia zamożności gminy [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Pawe%C5%82_Antkowiak P. Antkowiak] ].
  
 +
<!--T:2-->
 
'''Literatura''': B. Dolnicki, ''Samorząd terytorialny'', Warszawa 2016
 
'''Literatura''': B. Dolnicki, ''Samorząd terytorialny'', Warszawa 2016
 
</translate>
 
</translate>
 +
 +
[[Category: Hasła]]

Aktualna wersja na dzień 15:59, 26 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

SOŁECTWO – rodzaj → jednostki pomocniczej gminy wiejskiej (w gminach miejskich jednostki pomocnicze to zwykle: → osiedle, dzielnica). Instytucje sołtysa i sołectwa są w Polsce historycznie od wieków wpisane w funkcjonowanie lokalnych społeczności. Organizację i zakres działania s. określa rada gminy odrębnym statutem, po przeprowadzeniu konsultacji z mieszkańcami. Sta¬tut powinien określać: nazwę i obszar s., zasady i tryb wyboru organów, organizację i zadania organów, zakres zadań przekazywanych im do realizacji. Organem uchwałodawczym w s. jest zebranie wiejskie, a wykonawczym – sołtys. Szczegółowe regulacje dotyczące organizacji zebrania wiejskiego znajdują się w poszczególnych statutach. Z reguły prawo udziału w takim zgromadzeniu mają wszyscy mieszkańcy s. mający czynne prawo wyborcze. Zebranie wiejskie może być zwoływane przez sołtysa, radę sołecką lub organy samorządu gminnego (radę gminy, wójta), a także na wniosek określonej liczby mieszkańców. Statuty zawierają z reguły obowiązek odbywania takich posiedzeń nie rzadziej niż raz w roku. Działalność sołtysa jest wspomagana przez radę sołecką, która nie ma samoistnych kompetencji i jest podmiotem o uprawnieniach doradczych oraz opiniodawczych. Sołtys oraz członkowie rady sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez stałych mieszkańców s. uprawnionych do głosowania. W celu realizacji zadań s. ustawa o → funduszu sołeckim zezwala na wydzielenie części budżetu gminy z przeznaczeniem na realizację zadań przez s., zapewniając jednocześnie środki z budżetu państwa na dofinansowanie tego funduszu, w zależności od stopnia zamożności gminy [ P. Antkowiak ].

Literatura: B. Dolnicki, Samorząd terytorialny, Warszawa 2016

Counterliczniki