Statut jednostki pomocniczej gminy/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Municipality’s auxiliary unit’s statute")
 
(Utworzono nową stronę "'''Literature''': B. Dolnicki, ''Samorząd terytorialny'', Warszawa 2016.")
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''STATUT JEDNOSTKI POMOCNICZEJ GMINY''' – akt prawa miejscowego uchwalany przez radę gminy dla jednostki pomocniczej: sołectwa, dzielnicy, osiedla bądź innej. Jednostka pomocnicza gminy stanowi strukturę społeczno-terytorialną, która przejmuje na swoim terytorium realizację zadań publicznych, a jednocześnie nie ma osobowości prawnej. Jednostki pomocnicze mają własne organy uchwałodawcze. Rada gminy uchwalając s.j.p. w szczególności określa: nazwę i obszar działania jednostki; organizację i zadania jej organów; ordynację wyborczą do tych organów; zakres zadań przekazanych jednostce i sposób ich realizacji; formę oraz zakres nadzoru i kontroli realizowanej przez organy gminy nad działalnością organów jednostki. W s.j.p. może być określona także organizacja i zakres działania jednostek niższego rzędu wchodzących w skład danej jednostki. Zgodnie z orzecznictwem, statut każdej jednostki pomocniczej w danej gminie powinien być zindywidualizowany. Przepisy s.j.p. regulują jej organizację, zakres i sposób działania. S.j.p. ma taką samą moc wiążącą jak statut gminy. Organy czuwające nad przestrzeganiem porządku prawnego mają obowiązek uwzględniać postanowienia s.j.p., oceniając prawne aspekty działania np. organów gminy. S.j.p. nie może zawierać regulacji sprzecznych z ustawami. S.j.p. podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym (→[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Akty_prawa_miejscowego_stanowione_przez_gminę akty prawa miejscowego stanowione przez gminę]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jednostka_pomocnicza_gminy jednostka pomocnicza gminy]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Sebastian_Kozłowski S. Kozłowski] ].
+
'''MUNICIPALITY’S AUXILIARY UNIT’S STATUTE''' – a local law act adopted by the municipality council for an auxiliary unit: village council, district, housing estate or other. The auxiliary unit of the municipality is a socio-territorial structure, which takes over the implementation of public tasks on its territory, and at the same time has no legal personality. Auxiliary units have their own resolution-making bodies. The municipality council when adopting the a.u.s. specifies in particular: the name and area of the unit’s operation; organisation and tasks of its bodies; electoral law for these bodies; the scope of tasks transferred to the unit and the manner of their implementation; the form and scope of supervision and control carried out by the municipality bodies over the activities of the bodies of the unit. In a.u.s. the organisation and scope of operation of lower-level units within a given unit may also be specified. According to the case law, the statute of each auxiliary unit in a given municipality should be individualized. Regulations of the a.u.s. describe its organisation, scope and method of operation. A.u.s. has the same binding force as the municipality’s statute. The bodies supervising the compliance with the legal order are obliged to take into account the provisions of the a.u.s., when assessing the legal aspects of operation of, for example, municipality bodies. A.u.s. should not contain regulations inconsistent with the legal acts. The a.u.s. is subject to publication in the voivodship official journal (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Akty_prawa_miejscowego_stanowione_przez_gminę local law acts adopted by the municipality] , [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jednostka_pomocnicza_gminy auxiliary unit of the municipality]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Sebastian_Kozłowski/en S. Kozłowski] ].
  
'''Literatura''': B. Dolnicki, ''Samorząd terytorialny'', Warszawa 2016.
+
'''Literature''': B. Dolnicki, ''Samorząd terytorialny'', Warszawa 2016.

Aktualna wersja na dzień 16:43, 26 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

MUNICIPALITY’S AUXILIARY UNIT’S STATUTE – a local law act adopted by the municipality council for an auxiliary unit: village council, district, housing estate or other. The auxiliary unit of the municipality is a socio-territorial structure, which takes over the implementation of public tasks on its territory, and at the same time has no legal personality. Auxiliary units have their own resolution-making bodies. The municipality council when adopting the a.u.s. specifies in particular: the name and area of the unit’s operation; organisation and tasks of its bodies; electoral law for these bodies; the scope of tasks transferred to the unit and the manner of their implementation; the form and scope of supervision and control carried out by the municipality bodies over the activities of the bodies of the unit. In a.u.s. the organisation and scope of operation of lower-level units within a given unit may also be specified. According to the case law, the statute of each auxiliary unit in a given municipality should be individualized. Regulations of the a.u.s. describe its organisation, scope and method of operation. A.u.s. has the same binding force as the municipality’s statute. The bodies supervising the compliance with the legal order are obliged to take into account the provisions of the a.u.s., when assessing the legal aspects of operation of, for example, municipality bodies. A.u.s. should not contain regulations inconsistent with the legal acts. The a.u.s. is subject to publication in the voivodship official journal (→ local law acts adopted by the municipality , auxiliary unit of the municipality) [ S. Kozłowski ].

Literature: B. Dolnicki, Samorząd terytorialny, Warszawa 2016.

Counterliczniki