Zadania własne/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Own tasks")
 
(Utworzono nową stronę "'''Literature''': B. Dolnicki, ''Samorząd terytorialny'', Warszawa 2016; H. Izdebski, ''Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności'', Warszawa 2014; Z. N...")
 
(Nie pokazano 1 pośredniej wersji utworzonej przez tego samego użytkownika)
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''ZADANIA WŁASNE''' – dotyczą całości spraw publicznych o znaczeniu lokalnym (gmina, powiat) bądź regionalnym (województwo), z wyłączeniem tych, które zostały zastrzeżone ustawowo dla innych podmiotów. Obejmują zaspokajanie wszystkich potrzeb wspólnoty samorządowej (a więc potrzeb wspólnych, nie będących jedynie sumą rzeczywistych potrzeb indywidualnych), które jednostka samorządu terytorialnego wykonuje samodzielnie, w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Z.. dzielimy na: 1. obowiązkowe – jednostki samorządu terytorialnego nie mogą zrezygnować z ich realizacji, gdyż są one prawną gwarancją równości ludzi wobec prawa w ich dążeniu do równego dostępu do świadczeń w skali całego kraju, bez względu na miejsce zamieszkania; 2. fakultatywne – jednostki samorządu terytorialnego realizują je w takim zakresie, jak to jest możliwe w zależności od środków. Według Zygmunta Niewiadomskiego zadania własne możemy podzielić na zadania z zakresu infrastruktury technicznej (np. drogi, wodociągi, unieszkodliwianie odpadów, lokalny transport zbiorowy), z zakresu infrastruktury społecznej (np. edukacja publiczna, ochrona zdrowia, pomoc społeczna, upowszechnianie kultury), z zakresu porządku i bezpieczeństwa publicznego (np. ochrona przeciwpowodziowa czy przeciwpożarowa), z zakresu ładu przestrzennego i ekologii (np. miejscowe planowanie przestrzenne, zieleń gminna, zadrzewianie) (→[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zadania_publiczne zadania publiczne]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zadania_zlecone zadania zlecone]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek J. Itrich-Drabarek] ].  
+
'''OWN TASKS''' − apply to the whole of public affairs of local (municipality, district) or regional (state or province) importance, with the exception of those that have been reserved by law for other entities. The aim of these tasks is to meet all the needs of the local community (i.e. the common needs, which are not merely the sum of real individual needs). The local government unit performs these tasks independently, in its own name and at its own responsibility. O.t. are divided into: 1. mandatory − local government units are obligated to their implementation, as they are the legal guarantee of the equality of all people before the law in their quest for equal access to services across the country, regardless of the place of their residence; 2. Optional − local government units implement them in so far as it is possible depending on what resources are at their disposal. According to Zygmunt Niewiadomski own tasks can be divided into tasks from the scope of technical infrastructure (e.g. roads, water supply, waste disposal, local public transport), social infrastructure (such as public education, health care, social assistance, the popularization of culture), order and public safety (e.g. flood or fire protection), urban governance and ecology (e.g. local spatial planning, municipal green, reforestation programs) (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zadania_publiczne public tasks]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zadania_zlecone commissioned tasks]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek/en J. Itrich-Drabarek] ].  
  
'''Literatura''': B. Dolnicki, ''Samorząd terytorialny'', Warszawa 2016; H. Izdebski, ''Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności'', Warszawa 2014; Z. Niewiadomski, ''Samorząd terytorialny'' [w:] ''System prawa administracyjnego'', red. R. Hausner, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, t. 6: ''Podmioty administrujące'', Warszawa 2011.
+
'''Literature''': B. Dolnicki, ''Samorząd terytorialny'', Warszawa 2016; H. Izdebski, ''Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności'', Warszawa 2014; Z. Niewiadomski, ''Samorząd terytorialny'' [w:] ''System prawa administracyjnego'', red. R. Hausner, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, t. 6: ''Podmioty administrujące'', Warszawa 2011.

Aktualna wersja na dzień 13:55, 27 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

OWN TASKS − apply to the whole of public affairs of local (municipality, district) or regional (state or province) importance, with the exception of those that have been reserved by law for other entities. The aim of these tasks is to meet all the needs of the local community (i.e. the common needs, which are not merely the sum of real individual needs). The local government unit performs these tasks independently, in its own name and at its own responsibility. O.t. are divided into: 1. mandatory − local government units are obligated to their implementation, as they are the legal guarantee of the equality of all people before the law in their quest for equal access to services across the country, regardless of the place of their residence; 2. Optional − local government units implement them in so far as it is possible depending on what resources are at their disposal. According to Zygmunt Niewiadomski own tasks can be divided into tasks from the scope of technical infrastructure (e.g. roads, water supply, waste disposal, local public transport), social infrastructure (such as public education, health care, social assistance, the popularization of culture), order and public safety (e.g. flood or fire protection), urban governance and ecology (e.g. local spatial planning, municipal green, reforestation programs) (→ public tasks; commissioned tasks) [ J. Itrich-Drabarek ].

Literature: B. Dolnicki, Samorząd terytorialny, Warszawa 2016; H. Izdebski, Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności, Warszawa 2014; Z. Niewiadomski, Samorząd terytorialny [w:] System prawa administracyjnego, red. R. Hausner, Z. Niewiadomski, A. Wróbel, t. 6: Podmioty administrujące, Warszawa 2011.

Counterliczniki