Model mieszany (hybrydowy) służby cywilnej: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Utworzono nową stronę "fd") |
|||
(Nie pokazano 3 pośrednich wersji utworzonych przez tego samego użytkownika) | |||
Linia 1: | Linia 1: | ||
− | + | <languages/> | |
+ | <translate> | ||
+ | <!--T:1--> | ||
+ | '''MODEL MIESZANY (HYBRYDOWY) SŁUŻBY CYWILNEJ''' – łączący cechy → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Model_kariery_służby_cywilnej modelu kariery] i → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Model_pozycyjny_s%C5%82u%C5%BCby_cywilnej modelu pozycyjnego], niekiedy z przewagą cech jednego z tych dwóch podstawowych modeli. Ewolucja służby cywilnej, jaka nastąpiła w wielu państwach w drugiej połowie XX w., powoduje powolne odchodzenie od modelu kariery w stronę modelu pozycyjnego. W ten sposób nawet w takich „opokach” modelu kariery, jakimi są Niemcy czy Irlandia Północna, wprowadzono reformy zmierzające do wzmocnienia systemu motywacji pracy urzędników służby cywilnej. Również w instytucjach UE po 2000 r. możemy zaobserwować silny trend w tym kierunku. Najbliższe modelowi mieszanemu są Włochy; wprawdzie w literaturze zalicza się je do państw, w których dominuje model pozycyjny, jednak występują tam klasyczne elementy modelu kariery: sformalizowane procedury rekrutacyjne, ustalony system awansowania, płaca nie związana z wynikami. Model mieszany przyjęły: Polska, Węgry, Malta, Litwa, Czechy, Łotwa, Szwajcaria, Włochy [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jolanta_Itrich-Drabarek J. Itrich-Drabarek] ]. | ||
+ | |||
+ | <!--T:2--> | ||
+ | '''Literatura''': Ch. Demmke, ''Civil Services Between Tradition and Reform'', EIPA, Maastricht 2004 ■ J. Itrich-Drabarek, ''Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian służby cywilnej w Polsce na tle europejskim'', Warszawa 2010 ■ J. Itrich-Drabarek, ''The Civil Service in Poland – Theory and Experience'', Frankfurt am Main 2015. | ||
+ | </translate> | ||
+ | |||
+ | [[Category: Hasła]] |
Aktualna wersja na dzień 14:23, 22 maj 2018
MODEL MIESZANY (HYBRYDOWY) SŁUŻBY CYWILNEJ – łączący cechy → modelu kariery i → modelu pozycyjnego, niekiedy z przewagą cech jednego z tych dwóch podstawowych modeli. Ewolucja służby cywilnej, jaka nastąpiła w wielu państwach w drugiej połowie XX w., powoduje powolne odchodzenie od modelu kariery w stronę modelu pozycyjnego. W ten sposób nawet w takich „opokach” modelu kariery, jakimi są Niemcy czy Irlandia Północna, wprowadzono reformy zmierzające do wzmocnienia systemu motywacji pracy urzędników służby cywilnej. Również w instytucjach UE po 2000 r. możemy zaobserwować silny trend w tym kierunku. Najbliższe modelowi mieszanemu są Włochy; wprawdzie w literaturze zalicza się je do państw, w których dominuje model pozycyjny, jednak występują tam klasyczne elementy modelu kariery: sformalizowane procedury rekrutacyjne, ustalony system awansowania, płaca nie związana z wynikami. Model mieszany przyjęły: Polska, Węgry, Malta, Litwa, Czechy, Łotwa, Szwajcaria, Włochy [ J. Itrich-Drabarek ].
Literatura: Ch. Demmke, Civil Services Between Tradition and Reform, EIPA, Maastricht 2004 ■ J. Itrich-Drabarek, Uwarunkowania, standardy i kierunki zmian służby cywilnej w Polsce na tle europejskim, Warszawa 2010 ■ J. Itrich-Drabarek, The Civil Service in Poland – Theory and Experience, Frankfurt am Main 2015.