Organizacja zarządzania kryzysowego/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Crisis management organisation")
 
(Utworzono nową stronę "'''CRISIS MANAGEMENT ORGANISATION''' – a system of institutions implementing tasks in the field of → crisis management (c.m.), based on the administrative division o...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''ORGANIZACJA ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO''' – system instytucji realizujących zadania z zakresu zarządzania kryzysowego (z.k.), oparty na podziale administracyjnym państwa (zasada prymatu układu terytorialnego) oraz zaangażowaniu całej administracji publicznej (zasada powszechności). Strukturę organizacyjną z.k. wyznaczają organy odpowiedzialne za realizację zadań z.k. na określonym terytorium. Należą do nich: 1. rada ministrów państwo, 2. wojewoda województwo, 3. starosta powiat, 4. wójt, burmistrz, prezydent miasta gmina. Poza radą ministrów wymienione organy mają charakter jednoosobowy (zasada prymatu jednoosobowego kierownictwa). Obsługa organów z.k., w tym wykonywanie ich zadań, odbywa się przy pomocy następujących jednostek organizacyjnych (odpowiednio do wyróżnionych poziomów: państwo, województwo, powiat, gmina): 1. Rządowe Centrum Bezpieczeństwa (RCB), 2. komórka organizacyjna właściwa w sprawach z.k. w urzędzie wojewódzkim, 3. powiatowa administracja zespolona i jednostki organizacyjne powiatu, 4. komórka organizacyjna urzędu gminy/miasta właściwa w sprawach z.k. Przy organach z.k. funkcjonują organy pomocnicze o charakterze opiniodawczo-doradczym: 1. Rządowy Zespół Zarządzania Kryzysowego, 2. wojewódzki zespół z.k., 3. powiatowy zespół z.k. (problematyczny status prawny, np. brak określenia ,,organ”), 4. gminny zespół z.k. Przy organach z.k. działają również centra z.k. – jednostki organizacyjne o charakterze dyżurnym, zajmujące się przepływem informacji na potrzeby z.k.: 1. RCB, 2. wojewódzkie centrum z.k., 3. powiatowe centrum z.k., 4. gminne/miejskie centrum z.k. (utworzenie nieobowiązkowe). Poza wymienionymi organami i jednostkami zadania z.k. realizują ministrowie kierujący działami administracji rządowej oraz kierownicy urzędów centralnych, zgodnie z zakresem swojej właściwości przedmiotowej (zasada ciągłości). Do ich obowiązków należy m.in. utworzenie zespołów z.k. (brak podstaw do uznania zespołów za organy z.k.). Z kolei centra z.k. (jednostki organizacyjne o charakterze dyżurnym) tworzą ministrowie i centralne organy administracji rządowej, do których zakresu działania należą sprawy związane z zapewnieniem bezpieczeństwa narodowego, w tym ochrony ludności lub gospodarczych podstaw bezpieczeństwa państwa. Dla pozostałych ministrów i centralnych organów administracji rządowej właściwe jest RCB. (→ administracja rządowa w stanach nadzwyczajnych; administracja samorządowa w stanach nadzwyczajnych) [M. Brzeziński]
+
'''CRISIS MANAGEMENT ORGANISATION''' – a system of institutions implementing tasks in the field of crisis management (c.m.), based on the administrative division of the state (the principle of primacy of the territorial system) and the involvement of the entire public administration (the principle of universality). The organisational structure of c.m. is designated by the bodies responsible for the implementation of c.m. tasks in a specific territory. These include: 1. the Council of Ministers the state, 2. voivode voivodship, 3. starost county, 4. village mayor, mayor, president of the city municipality. Apart from the Council of Ministers, the listed bodies have a one-person character (the principle of the primacy of one-person management). The services of c.m. authorities, including the implementation of their tasks, are managed by the following organisational units (according to the distinguished levels: state, voivodship, county, municipality): 1. the Government Centre for Security (GCS), 2. organisational unit competent in c.m. at the voivodship office, 3. county joint administration and organisational units, 4. organisational unit of the municipality/city office competent in matters of c.m. Additionally, there are advisory bodies for consultative and advisory purposes that operate with the c.m. bodies: 1. Governmental Crisis Management Team, 2. voivodship c.m. team, 3. county c.m. team (problematic legal status, e.g., lack of the term “body”), 4. municipal c.m. team. C.m. bodies have c.m. centres  which are are organisational units of an “on-duty” nature, dealing with the flow of information for the needs of c.m.: 1. GCS, 2. voivodship c.m. centre, 3. county c.m. centre, 4. municipal/city c.m. centre (optional creation). In addition to the above mentioned bodies and units, c.m. tasks are implemented by ministers directing the government administration departments and heads of central offices, within their  scope (the principle of continuity). Their duties include the creation of c.m. teams (there are no grounds for considering teams as c.m. bodies). In turn, c.m. centres (organisational units of an “on-duty” nature) are created by ministers and central bodies of government administration, whose scope of activities include issues related to ensuring national security, including civil protection or economic foundations of state security. The GCS is a competent body for other ministers and central bodies of government administration. (→ government administration in exceptional states, local government administration in exceptional states) [[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Micha%C5%82_Brzezi%C5%84ski/en M. Brzeziński]]
  
 
'''Literatura''': M. Brzeziński, ''Zarządzanie kryzysowe jako wyzywanie dla samorządu gminnego'', [w:] ''Samorząd terytorialny w Polsce – reforma czy kontynuacja?'', red. J. Itrich-Drabarek, E. Borowska, A. Morawski, D. Przastek, Warszawa 2015 ■ W. Skomra, ''Zarządzanie kryzysowe. Praktyczny przewodnik'', Wrocław 2016.
 
'''Literatura''': M. Brzeziński, ''Zarządzanie kryzysowe jako wyzywanie dla samorządu gminnego'', [w:] ''Samorząd terytorialny w Polsce – reforma czy kontynuacja?'', red. J. Itrich-Drabarek, E. Borowska, A. Morawski, D. Przastek, Warszawa 2015 ■ W. Skomra, ''Zarządzanie kryzysowe. Praktyczny przewodnik'', Wrocław 2016.

Wersja z 22:23, 31 gru 2019

Inne języki:
English • ‎polski

CRISIS MANAGEMENT ORGANISATION – a system of institutions implementing tasks in the field of → crisis management (c.m.), based on the administrative division of the state (the principle of primacy of the territorial system) and the involvement of the entire public administration (the principle of universality). The organisational structure of c.m. is designated by the bodies responsible for the implementation of c.m. tasks in a specific territory. These include: 1. the Council of Ministers – the state, 2. voivode – voivodship, 3. starost – county, 4. village mayor, mayor, president of the city – municipality. Apart from the Council of Ministers, the listed bodies have a one-person character (the principle of the primacy of one-person management). The services of c.m. authorities, including the implementation of their tasks, are managed by the following organisational units (according to the distinguished levels: state, voivodship, county, municipality): 1. the Government Centre for Security (GCS), 2. organisational unit competent in c.m. at the voivodship office, 3. county joint administration and organisational units, 4. organisational unit of the municipality/city office competent in matters of c.m. Additionally, there are advisory bodies for consultative and advisory purposes that operate with the c.m. bodies: 1. Governmental Crisis Management Team, 2. voivodship c.m. team, 3. county c.m. team (problematic legal status, e.g., lack of the term “body”), 4. municipal c.m. team. C.m. bodies have c.m. centres which are are organisational units of an “on-duty” nature, dealing with the flow of information for the needs of c.m.: 1. GCS, 2. voivodship c.m. centre, 3. county c.m. centre, 4. municipal/city c.m. centre (optional creation). In addition to the above mentioned bodies and units, c.m. tasks are implemented by ministers directing the → government administration departments and heads of central offices, within their scope (the principle of continuity). Their duties include the creation of c.m. teams (there are no grounds for considering teams as c.m. bodies). In turn, c.m. centres (organisational units of an “on-duty” nature) are created by ministers and central bodies of government administration, whose scope of activities include issues related to ensuring national security, including civil protection or economic foundations of state security. The GCS is a competent body for other ministers and central bodies of government administration. (→ government administration in exceptional states, local government administration in exceptional states) [M. Brzeziński]

Literatura: M. Brzeziński, Zarządzanie kryzysowe jako wyzywanie dla samorządu gminnego, [w:] Samorząd terytorialny w Polsce – reforma czy kontynuacja?, red. J. Itrich-Drabarek, E. Borowska, A. Morawski, D. Przastek, Warszawa 2015 ■ W. Skomra, Zarządzanie kryzysowe. Praktyczny przewodnik, Wrocław 2016.

Counterliczniki