Organ stanowiący i kontrolny samorządu terytorialnego: Różnice pomiędzy wersjami
Z Encyklopedia Administracji Publicznej
(Oznaczono tę wersję do tłumaczenia) |
|||
Linia 7: | Linia 7: | ||
'''Literatura''': E. Nowacka, ''Władza samorządu lokalnego'', Warszawa 2012 ■ A.K. Piasecki, ''Samorząd terytorialny i wspólnoty lokalne'', Warszawa 2009 ■ E. Zieliński, ''Administracja rządowa i samorządowa w Polsce'', Warszawa 2013. | '''Literatura''': E. Nowacka, ''Władza samorządu lokalnego'', Warszawa 2012 ■ A.K. Piasecki, ''Samorząd terytorialny i wspólnoty lokalne'', Warszawa 2009 ■ E. Zieliński, ''Administracja rządowa i samorządowa w Polsce'', Warszawa 2013. | ||
</translate> | </translate> | ||
+ | |||
+ | [[Category: Hasła]] |
Wersja z 11:39, 23 maj 2018
ORGAN STANOWIĄCY I KONTROLNY SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO – konstytucyjne i ustawowe określenie rady gminy, rady powiatu oraz sejmiku województwa, ciał działających w trzech podstawowych rodzajach jednostek: samorządu lokalnego (gmina, powiat) oraz samorządu regionalnego (województwo samorządowe). Nazwa została wprowadzona do polskiego ustawodawstwa w II RP na mocy ustawy scaleniowej z marca 1933 r. W skład o.s.k. wchodzą radni. W gminie o statusie miasta oficjalna nazwa organu to rada miejska/rada miasta. O.s.k. pochodzi z samorządowych wyborów powszechnych, równych, bezpośrednich odbywających się w głosowaniu tajnym. Kadencja o.s.k. trwa cztery lata, począwszy od dnia elekcji. Nazwa organu samorządu wskazuje na podstawowe zadania – stanowienie aktów prawa miejscowego oraz sprawowanie nadzoru nad organem wykonawczym (wójtem/burmistrzem/prezydentem miasta czy zarządem). Funkcje kontrolne wyrażają się np. w udzielaniu → absolutorium za wykonanie budżetu, prawo do żądania informacji i sprawozdań z bieżącej działalności, składaniu przez radnych zapytań i → interpelacji. O.s.k. ma kompetencje do odwołania organu wykonawczego: w przypadku gminy jest to zainicjowanie przeprowadzenia referendum odwoławczego, w przypadku powiatu i samorządowego województwa – bezpośrednia procedura odwoławcza zainicjowana na sesji przez radnych. Pracami o.s.k. kieruje przewodniczący, przy współpracy zastępców: w gminie i samorządowym województwie – od jednego do trzech, w powiecie – od jednego do dwóch. Posiedzenia o.s.k. zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy, nie rzadziej niż raz na kwartał. Posiedzenie nadzwyczajne może być wnioskowane przez: w gminie wójta/burmistrza/prezydenta miasta bądź grupę co najmniej ¼ ustawowego składu rady; w powiecie – zarząd powiatu, starostę bądź grupę co najmniej ¼ ustawowego składu rady; w samorządowym województwie – zarząd województwa bądź grupę co najmniej ¼ ustawowego składu sejmiku. Radni pracują na posiedzeniach plenarnych rady/sejmiku oraz merytorycznych komisji (→ radny; prawo miejscowe; organ wykonawczy samorządu terytorialnego) [ J. Wojnicki ].
Literatura: E. Nowacka, Władza samorządu lokalnego, Warszawa 2012 ■ A.K. Piasecki, Samorząd terytorialny i wspólnoty lokalne, Warszawa 2009 ■ E. Zieliński, Administracja rządowa i samorządowa w Polsce, Warszawa 2013.