Skuteczność/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Effectiveness")
 
(Utworzono nową stronę "'''EFFECTIVENESS''' – the degree of accomplishment of the objectives (effects), i.e. the extent to which the planned effects are achieved in the planned time. These e...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''SKUTECZNOŚĆ''' (ang. ''effectiveness'') stopień realizacji celów (skutków), czyli stopień, w jakim planowane efekty są osiągnięte w planowanym czasie. Efektami tymi mogą być planowane działania (przykładowo: zorganizowanie imprezy sportowej), produkty (np. lekcje języka obcego), usługi (np. wypożyczanie rowerów) lub rezultaty (np. poziom znajomości języka obcego wśród mieszkańców). S. w ujęciu prakseologicznym jest podstawowym walorem sprawnego działania. Działanie skuteczne w znaczeniu prakseologicznym to działanie pozwalające na zbliżenie się do osiągnięcia określonego celu. W systemie zarządzania wartością publiczną s. odnosi się do relacji: produkt – rezultat i dotyczy stopnia osiągania zamierzonych rezultatów oraz wskazuje, czy dostarczane produkty przyczyniają się do realizacji priorytetów i celów. S. można rozpatrywać w ujęciu operacyjnym oraz strategicznym. W przypadku jednostek sektora publicznego s. w ujęciu operacyjnym oznacza stopień realizacji celów w okresie roku budżetowego. Z kolei s. w ujęciu strategicznym to stopień realizacji wieloletnich celów polityk publicznych lub stopień realizacji potrzeb rozwojowych danej społeczności. Miarami s. są wskaźniki stopnia realizacji celów (efekty faktycznie osiągnięte / efekty planowane) oraz wskaźniki będące relacją rezultatów do produktów (przykładowo: odsetek uczniów, którzy po trzech latach nauki języka angielskiego nabyli umiejętności językowe na poziomie B1) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Tomasz_Strąk T. Strąk] ].
+
'''EFFECTIVENESS''' the degree of accomplishment of the objectives (effects), i.e. the extent to which the planned effects are achieved in the planned time. These effects can be planned actions (for example, organising a sporting event), products (e.g., foreign language lessons), services (e.g., renting bicycles) or results (e.g., level of foreign language knowledge among residents). E. in praxeological terms is the basic virtue of effective action. Effective action in the praxeological sense is the action that brings us closer to reaching a certain goal. In the public value management system, e. refers to a product-result relationship and refers to the degree to which the results are being achieved and indicates whether the products delivered contribute to the achievement of priorities and objectives. E. can be considered in operational and strategic terms. In the case of public sector units, e. in operational terms means the degree of achievement of objectives in the financial year. In turn, e. in strategic terms is the degree of implementation of long-term objectives of public policies or the degree of implementation of development needs of a given community. The measures of e. are indicators of the degree of achievement of objectives (effects actually achieved/planned effects) as well as indicators which are the relation of results to products (for example: percentage of pupils who after three years of learning English acquired language skills at level B1) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Tomasz_Strąk/en T. Strąk] ].
  
 
'''Literatura''': W. Kowal, ''Skuteczność i efektywność – zróżnicowanie i aspekty interpretacji'', „Organizacja i Kierowanie” 2013, nr 4(157) ■ P. Modzelewski, ''System zarządzania jakością a skuteczność i efektywność administracji samorządowej'', Warszawa 2009 ■ T. Strąk, ''Modele dokonań jednostek sektora finansów publicznych'', Warszawa 2012.
 
'''Literatura''': W. Kowal, ''Skuteczność i efektywność – zróżnicowanie i aspekty interpretacji'', „Organizacja i Kierowanie” 2013, nr 4(157) ■ P. Modzelewski, ''System zarządzania jakością a skuteczność i efektywność administracji samorządowej'', Warszawa 2009 ■ T. Strąk, ''Modele dokonań jednostek sektora finansów publicznych'', Warszawa 2012.

Wersja z 12:19, 26 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

EFFECTIVENESS – the degree of accomplishment of the objectives (effects), i.e. the extent to which the planned effects are achieved in the planned time. These effects can be planned actions (for example, organising a sporting event), products (e.g., foreign language lessons), services (e.g., renting bicycles) or results (e.g., level of foreign language knowledge among residents). E. in praxeological terms is the basic virtue of effective action. Effective action in the praxeological sense is the action that brings us closer to reaching a certain goal. In the public value management system, e. refers to a product-result relationship and refers to the degree to which the results are being achieved and indicates whether the products delivered contribute to the achievement of priorities and objectives. E. can be considered in operational and strategic terms. In the case of public sector units, e. in operational terms means the degree of achievement of objectives in the financial year. In turn, e. in strategic terms is the degree of implementation of long-term objectives of public policies or the degree of implementation of development needs of a given community. The measures of e. are indicators of the degree of achievement of objectives (effects actually achieved/planned effects) as well as indicators which are the relation of results to products (for example: percentage of pupils who after three years of learning English acquired language skills at level B1) [ T. Strąk ].

Literatura: W. Kowal, Skuteczność i efektywność – zróżnicowanie i aspekty interpretacji, „Organizacja i Kierowanie” 2013, nr 4(157) ■ P. Modzelewski, System zarządzania jakością a skuteczność i efektywność administracji samorządowej, Warszawa 2009 ■ T. Strąk, Modele dokonań jednostek sektora finansów publicznych, Warszawa 2012.

Counterliczniki