Statut gminy/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Municipality’s statute")
 
(Utworzono nową stronę "'''MUNICIPALITY’S STATUTE''' – a local law act containing constitutional and organisational rules in force in a municipality. Regulations of the mun.s. regulate the...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''STATUT GMINY''' – akt prawa miejscowego zawierający przepisy ustrojowo-organizacyjne obowiązujące w gminie. Przepisy s.gm. regulują organizację, zakres i sposób działania gminy. Uchwalenie s.gm. należy do wyłącznej właściwości rady gminy, która jest w tym zakresie związana przepisami ustawy o samorządzie gminnym i ustawami, które przesądzają o ustroju gminy. S.gm. zawiera regulacje dotyczące organizacji wewnętrznej rady gminy, funkcjonowania jej komisji, zasad działania komisji rewizyjnej, pracy wójta/burmistrza/prezydenta miasta oraz zasad tworzenia, łączenia, podziału oraz znoszenia jednostek pomocniczych. Ponadto reguluje zasady tworzenia i działania klubów radnych gminy. Częścią s.gm. mogą być załączniki zawierające mapę gminy, opis herbu i flagi gminy, wykaz gminnych jednostek organizacyjnych i pomocniczych. S.gm. nie powinien stanowić wprost powtórzenia przepisów ustawy, nie może również zawierać regulacji z nią sprzecznych. Co prawda zgodnie z konstytucją ustrój wewnętrzny jednostek samorządu terytorialnego określany jest, w granicach ustaw, przez ich organy stanowiące, ale w świetle ustawy o samorządzie gminnym w przypadku miast na prawach powiatu powyżej 300 tys. mieszkańców projekt statutu wymaga uzgodnienia z prezesem rady ministrów na wniosek ministra właściwego ds. administracji publicznej. S.gm. podlega ogłoszeniu w wojewódzkim dzienniku urzędowym (→[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Akty_prawa_miejscowego_stanowione_przez_gminę akty prawa miejscowego stanowione przez gminę]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Sebastian_Kozłowski S. Kozłowski] ].
+
'''MUNICIPALITY’S STATUTE''' – a local law act containing constitutional and organisational rules in force in a municipality. Regulations of the mun.s. regulate the organisation, scope and manner of operation of the municipality. Adoption of the mun.s. belongs to the exclusive competence of the → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Rada_gminy municipality council], which is bound in this respect by the provisions of the Act on municipal self-government and acts that determine the system of the municipality. Mun.s. contains regulations regarding the internal organisation of the municipality council, the functioning of its committees, the principles of operation of the audit commission, work of the village mayor/mayor/president of the city and the principles of creating, combining, dividing and abolishing auxiliary units. In addition, it regulates the rules for the creation and operation of municipal councillors’ clubs. Part of the mun.s. may be attachments containing a map of the municipality, a description of the coat of arms and flags of the municipality, a list of municipal organisational and auxiliary units. Mun.s. should not be simply a repetition of the provisions of the Act, nor can it contain regulations inconsistent with it. It is true that according to the constitution, the internal system of local government units is defined, within the limits of laws, by their governing bodies, but in the light of the Act on municipal self-government in the case of cities with county rights with over 300,000 residents, the draft statute requires consultation with the President of the Council of Ministers at the request of the minister competent for public administration. Mun.s. is subject to publication in the voivodship official journal (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Akty_prawa_miejscowego_stanowione_przez_gminę local law acts adopted by the municipality] ) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Sebastian_Kozłowski/en S. Kozłowski] ].
  
 
'''Literatura''': D. Dąbek, ''Prawo miejscowe'', Warszawa 2015.
 
'''Literatura''': D. Dąbek, ''Prawo miejscowe'', Warszawa 2015.

Wersja z 16:31, 26 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

MUNICIPALITY’S STATUTE – a local law act containing constitutional and organisational rules in force in a municipality. Regulations of the mun.s. regulate the organisation, scope and manner of operation of the municipality. Adoption of the mun.s. belongs to the exclusive competence of the → municipality council, which is bound in this respect by the provisions of the Act on municipal self-government and acts that determine the system of the municipality. Mun.s. contains regulations regarding the internal organisation of the municipality council, the functioning of its committees, the principles of operation of the audit commission, work of the village mayor/mayor/president of the city and the principles of creating, combining, dividing and abolishing auxiliary units. In addition, it regulates the rules for the creation and operation of municipal councillors’ clubs. Part of the mun.s. may be attachments containing a map of the municipality, a description of the coat of arms and flags of the municipality, a list of municipal organisational and auxiliary units. Mun.s. should not be simply a repetition of the provisions of the Act, nor can it contain regulations inconsistent with it. It is true that according to the constitution, the internal system of local government units is defined, within the limits of laws, by their governing bodies, but in the light of the Act on municipal self-government in the case of cities with county rights with over 300,000 residents, the draft statute requires consultation with the President of the Council of Ministers at the request of the minister competent for public administration. Mun.s. is subject to publication in the voivodship official journal (→ local law acts adopted by the municipality ) [ S. Kozłowski ].

Literatura: D. Dąbek, Prawo miejscowe, Warszawa 2015.

Counterliczniki