Translations

Ustrój miasta stołecznego Warszawy/1/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "'''STRUCTURE OF THE CAPITAL CITY OF WARSAW''' – a statutory regulation of special character defining the structure of local government in Warsaw. Due to the size of th...")
 
(Brak różnic)

Aktualna wersja na dzień 22:33, 26 maj 2018

Objaśnienie komunikatu (prześlij)

Ten komunikat nie posiada dokumentacji. Jeśli wiesz gdzie lub jak ten komunikat jest używany, możesz pomóc innym tłumaczom przez dodanie dokumentacji do tego komunikatu.

Tekst źródłowy komunikatu (Ustrój miasta stołecznego Warszawy)
'''USTRÓJ MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY''' – regulacja ustawowa o charakterze szczególnym określająca strukturę samorządu lokalnego w Warszawie. Ze względu na wielkość tej jednostki samorządu terytorialnego oraz pełnione przez nią funkcje stołeczne (w tym jako siedziby najważniejszych urzędów państwowych), kwestie ustroju władz lokalnych m.st. Warszawy określono w sposób szczególny, przyjmując odrębną ustawę. W II RP odrębną ustawę dla Warszawy przyjęto raz, w 1938, a po 1989 r. czterokrotnie: w 1990, 1994, 1998 oraz w 2002 r. U.m.st.W. wynika z połączenia zadań gminnych oraz powiatowych (jest to miasto na prawach powiatu oraz gmina miejska, największa w Polsce). Miasto zostało podzielone na 18 jednostek pomocniczych – dzielnic. Organem stanowiącym i kontrolnym jest Rada m.st. Warszawy, monokratycznym organem wykonawczym – prezydent m.st. Warszawy. Zadania samorządowe dzielą się na ogólnomiejskie oraz lokalne (pozostawione do dyspozycji dzielnicom). Podział zadań i kompetencji wynika z regulacji ustawowej, aktów prawa miejscowego – Statutu m.st. Warszawy oraz statutów poszczególnych dzielnic oraz uchwał kompetencyjnych (dzielących zadania pomiędzy samorząd stołeczny a samorządy dzielnicowe). Dzielnice nie mają osobowości prawnej, przysługuje ona miastu jako całości. Budżet miejski jest jednolitą uchwałą Rady m.st. Warszawy, zawierającą załączniki dzielnicowe. Dzielnice mają własne organy samorządowe, są to: rada dzielnicy oraz zarząd dzielnicy (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jednostka_pomocnicza_gminy jednostka pomocnicza]; [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Dzielnica dzielnica]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jacek_Wojnicki J. Wojnicki] ].
Tłumaczenie'''STRUCTURE OF THE CAPITAL CITY OF WARSAW''' – a statutory regulation of special character defining the structure of local government in Warsaw. Due to the size of this unit of local government and its capital functions (including as the seat of the most important state offices), the matters of the structure of the local government of the c.c. of Warsaw was defined in a special way by adopting a separate law. In the Second Polish Republic a separate law for Warsaw was adopted once, in 1938, and after 1989 four times: in 1990, 1994, 1998 and in 2002. The office of the c.c. of Warsaw results from the combination of municipal and county tasks (it is a city with county rights and the urban municipality, the largest in Poland). The city was divided into 18 auxiliary units – districts. The decision-making and control body is the city council of the c.c. of Warsaw, and a monocratic executive body – the president of the c.c. of Warsaw. Local-government tasks are divided into city-wide and local (left at the disposal of districts). The division of tasks and competences results from the statutory regulations, local acts – the statute of the c.c. of Warsaw, and the statutes of individual districts and resolutions of competences (dividing the tasks between the capital city’s local government and districts’ governments). Districts have no legal personality, it is vested in the city as a whole. The city budget is a uniform resolution of the council of the c.c. of Warsaw, containing district attachments. Districts have their own self-governing bodies, they are: district council and district board (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jednostka_pomocnicza_gminy municipality’s auxiliary unit], [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Dzielnica district]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Jacek_Wojnicki/en J. Wojnicki] ].

STRUCTURE OF THE CAPITAL CITY OF WARSAW – a statutory regulation of special character defining the structure of local government in Warsaw. Due to the size of this unit of local government and its capital functions (including as the seat of the most important state offices), the matters of the structure of the local government of the c.c. of Warsaw was defined in a special way by adopting a separate law. In the Second Polish Republic a separate law for Warsaw was adopted once, in 1938, and after 1989 four times: in 1990, 1994, 1998 and in 2002. The office of the c.c. of Warsaw results from the combination of municipal and county tasks (it is a city with county rights and the urban municipality, the largest in Poland). The city was divided into 18 auxiliary units – districts. The decision-making and control body is the city council of the c.c. of Warsaw, and a monocratic executive body – the president of the c.c. of Warsaw. Local-government tasks are divided into city-wide and local (left at the disposal of districts). The division of tasks and competences results from the statutory regulations, local acts – the statute of the c.c. of Warsaw, and the statutes of individual districts and resolutions of competences (dividing the tasks between the capital city’s local government and districts’ governments). Districts have no legal personality, it is vested in the city as a whole. The city budget is a uniform resolution of the council of the c.c. of Warsaw, containing district attachments. Districts have their own self-governing bodies, they are: district council and district board (→ municipality’s auxiliary unit, district) [ J. Wojnicki ].

Counterliczniki