Rada miasta stołecznego Warszawy/ru: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "ГОРОДСКОЙ СОВЕТ СТОЛИЦЫ ВАРШАВЫ")
(Brak różnic)

Wersja z 09:32, 28 maj 2019

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

RADA MIASTA STOŁECZNEGO WARSZAWY – organ stanowiący i kontrolny samorządu stołecznego, pochodzi z wyborów powszechnych, równych, bezpośrednich, odbywających się w głosowaniu tajnym. Podejmuje decyzje o najważniejszych sprawach miasta i sprawuje nadzór nad działalnością prezydenta Warszawy. W skład rady wchodzi 60 radnych wybieranych w wyborach powszechnych, równych, bezpośrednich, przeprowadzanych w głosowaniu tajnym. Pracami r.m.st.W. kieruje wybierany spośród jej radnych przewodniczący, który wraz z wiceprzewodniczącymi tworzy tzw. prezydium rady. Status r.m.st.W. wyróżnia się tym, iż zasady jej funkcjonowania i uprawnienia reguluje poza ogólnymi aktami dotyczącymi ustroju samorządu terytorialnego odrębny akt prawny – tzw. regulacja szczegółowa. Do wyłącznej właściwości r.m.st.W. należą kwestie: stanowienia aktów prawa miejscowego, w tym uchwalanie statutu m.st.W.; uchwalanie statutów dzielnic m.st.W.; ustalanie wynagrodzenia prezydenta m.st.W., stanowienie o kierunkach jego działania oraz przyjmowanie sprawozdań z jego działalności; powoływanie i odwoływanie skarbnika m.st.W. (na wniosek prezydenta m.st.W.); uchwalanie budżetu m.st.W., rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwały w sprawie udzielenia lub nieudzielania → absolutorium z tego tytułu. Do kompetencji r.m.st.W. należy podejmowanie uchwał dotyczących: podatków i opłat w granicach określonych w odrębnych ustawach; studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego; programów gospodarczych; programów rozwoju w trybie określonym w przepisach o zasadach prowadzenia polityki rozwoju; zakresu działania jednostek pomocniczych, zasad przekazywania im składników mienia do korzystania oraz zasad przekazywania środków budżetowych na realizację ich zadań. Ponadto uchwał w sprawach majątkowych gminy, przekraczających zakres zwykłego zarządu, dotyczących: zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub wynajmowania na czas oznaczony dłuższy niż trzy lata lub na czas nieoznaczony; emitowania obligacji oraz określania zasad ich zbywania, nabywania i wykupu; zaciągania długoterminowych pożyczek i kredytów; ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i kredytów krótkoterminowych zaciąganych przez prezydenta miasta w roku budżetowym; zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości przekraczającej granicę ustalaną corocznie przez radę; tworzenia i przystępowania do związków, stowarzyszeń i fundacji oraz ich rozwiązywania i występowania z nich; tworzenia i przystępowania do spółek i spółdzielni oraz ich rozwiązywania i występowania z nich; określania zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji; tworzenia, likwidacji i reorganizacji przedsiębiorstw, zakładów i innych gminnych jednostek organizacyjnych oraz wyposażania ich w majątek; ustalania maksymalnej wysokości pożyczek i poręczeń udzielanych przez prezydenta w roku budżetowym; określanie wysokości sumy, do której prezydent może samodzielnie zaciągać zobowiązania. Kolejna grupa uprawnień to podejmowanie uchwał dotyczących: przyjęcia zadań z zakresu administracji rządowej; współdziałania z innymi gminami i powiatami oraz wydzielanie na ten cel odpowiedniego majątku; współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw oraz przystępowania do międzynarodowych zrzeszeń społeczności lokalnych i regionalnych; nazw ulic i placów będących drogami publicznymi lub nazw dróg wewnętrznych, a także wznoszenia pomników; nadawania honorowego obywatelstwa m.st. Warszawy; zasad udzielania stypendiów dla uczniów i studentów. Kompetencje r.m.st.W. dotyczą też podejmowania uchwał w sprawach programu zapobiegania przestępczości oraz ochrony bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego; programu przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy; dokonywania oceny stanu bezpieczeństwa przeciwpożarowego i zabezpieczenia przeciwpowodziowego m.st.W.; stanowienie w innych sprawach zastrzeżonych ustawami do kompetencji rady gminy oraz rady powiatu (r.m.st.W. łączy kompetencje obu tych rad) (→ organ stanowiący i kontrolny samorządu terytorialnego) [ J. Wojnicki ].

Literatura: S. Faliński, Warszawski samorząd terytorialny w latach 1990–2002: geneza, ustrój, idee ustrojowe, aktywność, Warszawa 2013 ■ M. Kulesza, Budowanie samorządu, Warszawa 2008 ■ M. Niziołek, Problemy ustroju aglomeracji miejskich, Warszawa 2008.

Counterliczniki