Zadania powierzone/en: Różnice pomiędzy wersjami

Z Encyklopedia Administracji Publicznej

(Utworzono nową stronę "Entrusted tasks")
 
(Utworzono nową stronę "'''ENTRUSTED TASKS''' – public tasks transferred by government administration or local-government units to other entities. This may include: 1. entrusting tasks within...")
Linia 1: Linia 1:
 
<languages/>
 
<languages/>
'''ZADANIA POWIERZONE''' – zadania publiczne przekazane przez administrację rządową lub jednostki samorządu terytorialnego innym podmiotom. Może to dotyczyć: 1. powierzenia zadań wewnątrz administracji publicznej np. zadań administracji rządowej podmiotom administracji samorządowej (gminom, powiatom), 2. powierzenia zadań podmiotom spoza administracji publicznej np. partnerom biznesowym lub organizacjom pozarządowym, 3. powierzenia zadań przez jedne jednostki samorządowe innym np. powiaty gminom. Zadania te przekazywane są za pomocą czynności indywidualnej o charakterze publiczno-prawnym (np. koncesja, porozumienie administracyjne) bądź prywatnoprawnym (umowa). Elementem przekazania zadań jest również porozumienie dotyczące finansowania zadania. Organ przekazujący może powierzyć tylko takie zadanie, do którego ma kompetencje i przekazać może je takiemu podmiotowi, który sam będzie miał kompetencje i zdolności jego realizacji. Podmiot przyjmujący musi wyrazić zgodę na wykonanie zadania, a zasady jego wykonania i egzekwowania określać powinno zawarte porozumienie. Podmiot powierzający zadanie może je zakontraktować (np. określone usługi) i za nie płacić, może również udzielić dotacji na sfinansowanie lub dofinansowanie danego zadania. Przy wyborze partnerów spoza sektora publicznego stosuje się tryb zamówień publicznych lub tryb konkursowy, tak by podmioty zainteresowane podjęciem się wykonania zadania miały równe szanse jego otrzymania (wraz z możliwością uzyskania w ten sposób korzyści dla siebie) oraz by przestrzegane były zasady uczciwej konkurencji. Szczególną formą powierzania zadań jest → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Partnerstwo_publiczno-prywatne partnerstwo publiczno-prywatne], które pozwala na dokonanie np. niezbędnych inwestycji, przy wykorzystaniu zasobów posiadanych przez partnerów prywatnych, pozwalając im przy tym na zarobek. Odpowiedzialność publicznoprawną za wykonane zadanie ponosi publiczny podmiot zlecający, podmiot prywatny lub społeczny ponosi odpowiedzialność cywilnoprawną. (→[http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zadania_publiczne zadania publiczne]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Adam_Jarosz A. Jarosz] ].
+
'''ENTRUSTED TASKS''' – public tasks transferred by government administration or local-government units to other entities. This may include: 1. entrusting tasks within public administration e.g., tasks of government administration to local-government administration entities (municipalities, counties), 2. entrusting tasks to entities outside public administration e.g., business partners or non-governmental organisations, 3. entrusting tasks by one local-government entity to another for example, counties to municipalities. These tasks are transferred by means of an individual act of a public-legal nature (e.g., concession, administrative agreement) or private law (contract). One of the elements of transferring tasks is also an agreement on the financing of the task. The transferring authority may entrust only such a task to which it has competence and may delegate it to such an entity that will have the competence and ability to carry it out. The accepting entity must give its consent to perform the task, and the rules of its implementation and enforcement should be determined by the concluded agreement. The entity entrusting the task can contract it (e.g., certain services) and pay for it, it can also give a grant for financing or co-financing a given task. In the selection of partners from the outside of the public sector, the public procurement procedure or competition mode is used, so that entities interested in undertaking the task have equal chance of receiving it (along with the possibility of obtaining benefits in this way) and that the principles of fair competition are respected. A special form of entrusting tasks is a → [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Partnerstwo_publiczno-prywatne public-private partnership], which, for example, allows the necessary investments to be made using the resources held by private partners, while allowing them to earn a profit. The public-law responsibility for the performed task is borne by the public commissioning entity, private or social entity is liable under civil law (→ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Zadania_publiczne public tasks]) [ [http://encyklopediaap.uw.edu.pl/index.php/Adam_Jarosz/en A. Jarosz] ].
  
 
'''Literatura''': H. Izdebski, ''Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności'', Warszawa 2009 ■ E. Ura, ''Prawo administracyjne'', Warszawa 2010 ■ J. Zimmermann, ''Prawo administracyjne'', Warszawa 2016.
 
'''Literatura''': H. Izdebski, ''Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności'', Warszawa 2009 ■ E. Ura, ''Prawo administracyjne'', Warszawa 2010 ■ J. Zimmermann, ''Prawo administracyjne'', Warszawa 2016.

Wersja z 20:46, 17 maj 2018

Inne języki:
English • ‎français • ‎polski • ‎русский

ENTRUSTED TASKS – public tasks transferred by government administration or local-government units to other entities. This may include: 1. entrusting tasks within public administration – e.g., tasks of government administration to local-government administration entities (municipalities, counties), 2. entrusting tasks to entities outside public administration – e.g., business partners or non-governmental organisations, 3. entrusting tasks by one local-government entity to another – for example, counties to municipalities. These tasks are transferred by means of an individual act of a public-legal nature (e.g., concession, administrative agreement) or private law (contract). One of the elements of transferring tasks is also an agreement on the financing of the task. The transferring authority may entrust only such a task to which it has competence and may delegate it to such an entity that will have the competence and ability to carry it out. The accepting entity must give its consent to perform the task, and the rules of its implementation and enforcement should be determined by the concluded agreement. The entity entrusting the task can contract it (e.g., certain services) and pay for it, it can also give a grant for financing or co-financing a given task. In the selection of partners from the outside of the public sector, the public procurement procedure or competition mode is used, so that entities interested in undertaking the task have equal chance of receiving it (along with the possibility of obtaining benefits in this way) and that the principles of fair competition are respected. A special form of entrusting tasks is a → public-private partnership, which, for example, allows the necessary investments to be made using the resources held by private partners, while allowing them to earn a profit. The public-law responsibility for the performed task is borne by the public commissioning entity, private or social entity is liable under civil law (→ public tasks) [ A. Jarosz ].

Literatura: H. Izdebski, Samorząd terytorialny. Podstawy ustroju i działalności, Warszawa 2009 ■ E. Ura, Prawo administracyjne, Warszawa 2010 ■ J. Zimmermann, Prawo administracyjne, Warszawa 2016.

Counterliczniki